7 330 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Kommunens regler för kommunalt VA
Argumentet från kommunen är ju att (den oisolerade) pumpsumpen är så hög för att den garanterat ska sitta på frostfritt djup. Samtidigt finns det från samma leverantör en kortare modell som är ordentligt isolerad, just för att den ska kunna monteras på djup som inte är frostfritt! Kommunen köper dock inte det argumentet... är ju ren och skär idioti. Jag kommer också bli tvungen att fylla ut min tomt för att komma i höjd med periskåpet... dock måste jag även ner en bit i berget för att inte höja marknivån utanför de lagliga gränserna.antnor skrev:Många är vi som försökt argumentera för en lägre pumpsump. Kommunen är fast beslutna att den höga ska användas och resultatet är stora kullar på var och varannan tomt i värmdövik. Själv gjorde jag av med drygt 70 ton fyllnadsmassor vid förläggningen av pumpsumpen. Vad gälmer vattenmätaren så är de få som uppfyller kraven på placering till 100%. Mi sitter ca 50 centimeter över golvet i badrummet och det var ok enl. Installatören.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
De ergonomiska riktlinjerna är faktiskt enbart riktlinjer. Om nio av de tio hus som vattenmätarnissen besöker är nybyggen är dessa fullt ergonomiskt accepterbara. Nr 10 är ett befintligt hus där mätaren bör placeras där det är lämpligt. Vattenmätarnissen får då kanske böja lite på ryggen.
Jämställ det med när man bygger en processanläggning. Man tar hänsyn till samma riktlinjer från arbetsmiljöverket men ibland måste man placera en ventil eller pump eller någon annan utrustning som kräver underhåll. på ett mindre lämpligt ställe. Då får man göra det. För att de övriga nio enheterna som man skall underhålla sitter korrekt.
Jag tycker du gott kan pröva placeringen av vattenmätaren. Även en kommunal tjänsteman behöver ta hänsyn till verkligheten. När kartan och verkligheten inte stämmer överrens så gäller verkligheten.
Jämställ det med när man bygger en processanläggning. Man tar hänsyn till samma riktlinjer från arbetsmiljöverket men ibland måste man placera en ventil eller pump eller någon annan utrustning som kräver underhåll. på ett mindre lämpligt ställe. Då får man göra det. För att de övriga nio enheterna som man skall underhålla sitter korrekt.
Jag tycker du gott kan pröva placeringen av vattenmätaren. Även en kommunal tjänsteman behöver ta hänsyn till verkligheten. När kartan och verkligheten inte stämmer överrens så gäller verkligheten.
Dvs. var nionde år ska en arbetsinsats om 1h göras... jag kan bekosta den arbetsinsatsen med en egen rörmokare som tackar och tar emot jobbet. Under tiden kan montören sitta på barockmöbler och dricka kaffe.alex86 skrev:
I min kommun har man nu även förbjudit slamsugarna från att tömma skittankar om avståndet mellan bil och skittank är större än 10 meter. För att arbetsmiljöverket bestämt att det är ett tungt jobb. Frågade slamsugarna personligen sist och dom fattade ingenting, vi debiterar ju extra för varje sektion om 10 meter vi använder... dessutom är inte sektionerna längre än 10 meter vardera så det blir aldrig tyngre än vad en sektion väger.
Vem fan är det som hittar på alla dessa idiotier?
Hörde på radion idag att husbyggandet i Sverige är på ännu lägre nivåer än någonsin tidigare. En av de främsta anledningarna var att ett hus i snitt blivit 340'000 SEK dyrare att uppföra p.g.a. tillkomna säkerhetsregler. Nej, jag vill inte att man tummar på säkerhet, men jag tror att i dessa 340k SEK så är det mestadels sånna här idiotier som gömmer sig, som egentligen inte har något med säkerhet att göra.
Hehe använd inte det argumentet vid en ev överprövning... Tänk längre än näsan räcker när/om du överprövar, alltså att samma ska gälla alla.majkball skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu tar du väl ändå i!billy_baver skrev:Med denna logik skulle sanitetskontoret fortfarande hämta bajs i tunna på gården. Rinnande vatten skulle finnas endast på de stadsgårdar som borrat egen brunn för att hyresgästerna skulle slippa gå till Stadsbrunnen på Stora Torget. Lite elakt och ironiskt, men jag har själv en vattenmätare i våtsäkrat rum på nivå "kaffebordshöjd".
Menar du inte att vi skulle bo i grottor och tugga rå mammut till fredagsmyset
Jag har haft ett hus från 1825 där det drogs in kommunalt vatten och avlopp 1976.
Vattenmätaren sattes 200 mm över golvet i en trappvrå, i ett utrymme utan golvbrunn.
Det funkade utmärkt de 23 år jag bodde i huset.
Kanske mätaren byttes en gång under den tiden, utan klagomål från någon.
Byta vattenmätare vart 9:e år? Låter konstigt. Den enda jag känner som bytt mätare är vi, och det gjordes för att det kommit "grus i maskineriet", det kom in sand via ventilen i gatan, och efter att ha spolat igenom ca 10 kubik på en halvtimme genom systemet för att skölja bort all sand fick de byta mätaren.
Tur att man har fönster i badrummet att dra ut vattnet igenom, tror inte golvbrunnen hade svalt de mängderna :-D
Tur att man har fönster i badrummet att dra ut vattnet igenom, tror inte golvbrunnen hade svalt de mängderna :-D
Vart 10e är det visst..Anna_H skrev:Byta vattenmätare vart 9:e år? Låter konstigt. Den enda jag känner som bytt mätare är vi, och det gjordes för att det kommit "grus i maskineriet", det kom in sand via ventilen i gatan, och efter att ha spolat igenom ca 10 kubik på en halvtimme genom systemet för att skölja bort all sand fick de byta mätaren.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vattenmätare_(mätinstrument)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aha, finns det vattenmätare med fjärravläsning nu?Patrik_N skrev:
Hur fungerar det?
Har en mätarbrunn med två mätare som sitter 1,5 meter under markytan, oftast under vatten.
(Det är en samfällighet som har gemensamt kommunalt vatten.)
Billy Bäver skulle nog inte gilla den installationen.
Inte ens jag gör det
Har förträngt modell men det är en Kamstrup iaf. Var X sekund/minut skickar den en signal som når "ut till gatan". Kommunen skall då kunna köra en "drive by" och samla mätvärden i sin bilmonterade mottagare.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har hittat problem med förbindelsepunkten.
Enligt informationsblad så framgår det att förbindelsepunkt ska placeras 0,5 m från tomtgräns, på frostfritt djup och i förekommande fall ska det sprängas upp till 2 meter från förbindelsepunkten (för att när man själv spränger inte kunna orsaka skada på deras utrustning).
I mitt fall är förbindelsepunkten placerad 1,5 meter från tomtgräns och enbart på 90 centimeters djup. Tjänstemannen hos kommunen menar att dom tar på sig att flytta fram förbindelsepunkten, däremot anser dom inte ha skyldighet att placera den på frostfritt djup, och inte heller frispränga 2 meter ifrån den.
Jag har fått i uppgift av kommunen att bevisa om något annat gäller... hur ska jag hitta eventuella dokument som styrker mina påståenden eller i vart fall bevisar vem som har fel? I vilka dokument skrivs det in hur huvudmannen (kommunen )anlägger sitt VA?
Enligt informationsblad så framgår det att förbindelsepunkt ska placeras 0,5 m från tomtgräns, på frostfritt djup och i förekommande fall ska det sprängas upp till 2 meter från förbindelsepunkten (för att när man själv spränger inte kunna orsaka skada på deras utrustning).
I mitt fall är förbindelsepunkten placerad 1,5 meter från tomtgräns och enbart på 90 centimeters djup. Tjänstemannen hos kommunen menar att dom tar på sig att flytta fram förbindelsepunkten, däremot anser dom inte ha skyldighet att placera den på frostfritt djup, och inte heller frispränga 2 meter ifrån den.
Jag har fått i uppgift av kommunen att bevisa om något annat gäller... hur ska jag hitta eventuella dokument som styrker mina påståenden eller i vart fall bevisar vem som har fel? I vilka dokument skrivs det in hur huvudmannen (kommunen )anlägger sitt VA?
Redigerat: