647 läst ·
4 svar
647 läst
4 svar
Nya bolåneregler en smäll för byggbranschen?
Det har varit mycket fokus på utökningen av låneutrymmet ifrån 85 till 90% Men det jag ser som den största förändringen i förslaget är att 5 årsgränsen för omvärdering av bostaden även ska omfatta omvärdering av bostaden i syfte att utöka låneutrymmet. Idag gäller omvärderingsgränsen endast för ändring av amortering. Dessutom förslås en maximal belåningsgrad på 80% vid nybelåning.
Om denna förändring genomförs, kommer inte detta ha en enorm effekt på byggbranschen då möjligheten att renovera med lånade pengar i princip kommer att bli omöjlig i många fall?
Som det varit nu, så kanske man genomfört mindre omfattande renoveringar med egna medel, exempelvis nytt kök, nytt badrum, var efter man värderat upp bostaden för att kunna finansiera vidare renoveringar. Med de nya regelverken skulle det försvåras avsevärt, då de skulle krävas "avsevärd förbättring" av bostaden för att kunna värdera upp bostaden i syfte att ta upp nya lån.
Om denna förändring genomförs, kommer inte detta ha en enorm effekt på byggbranschen då möjligheten att renovera med lånade pengar i princip kommer att bli omöjlig i många fall?
Som det varit nu, så kanske man genomfört mindre omfattande renoveringar med egna medel, exempelvis nytt kök, nytt badrum, var efter man värderat upp bostaden för att kunna finansiera vidare renoveringar. Med de nya regelverken skulle det försvåras avsevärt, då de skulle krävas "avsevärd förbättring" av bostaden för att kunna värdera upp bostaden i syfte att ta upp nya lån.
Jag tror att det är rätt få som gjort så. De flesta har bott länge i sina hus.S sin skrev:Det har varit mycket fokus på utökningen av låneutrymmet ifrån 85 till 90% Men det jag ser som den största förändringen i förslaget är att 5 årsgränsen för omvärdering av bostaden även ska omfatta omvärdering av bostaden i syfte att utöka låneutrymmet. Idag gäller omvärderingsgränsen endast för ändring av amortering. Dessutom förslås en maximal belåningsgrad på 80% vid nybelåning.
S sin skrev:
Lite tveksam om det kommer slå så hårt på landsbygden. Syrrans familj bor i glesbygdssamhälle. Huset är kanske värt 2 miljoner. Lån ca 3-400000kr tror jag. I vart fall väldigt lite lån. Lönerna är förståss lägre än i storstan, men ändå bättre läge spara pengar för renovering.
Sen tycker jag det är allmänt osunt låna pengar till renovering. I vart fall om det är 100tusentals kronor. Dottern renovera sin nyinköpta lägenhet för ca 100t. Men det gjordes utan lån. Men så klart, köper du hus där du måste byta fönster,tak, värmesystem mm. Ja då är det inte så lätt spara ihop pengarna snabbt. Så visst kan sunkiga objekt tappa i värde om du inte kan ta tilläggslån. Pga Irankriget lär allt bli dyrare också. Vilket lär spilla över på bygg.
Klicka här för att svara