Då trådens ämne fått sitt svar tar jag mig friheten att spåra ur lite...

Jag ser två möjliga anledningar till detta förbud:

1. Någon lokalpolitiker har stuga/hus i berörd miljö och har stört sig på att det körs bilar på isen när h*n vill ha helt tyst och stilla under sin vintervistelse i miljön.

2. Miljöpartiet har fått inflytande på politiken i berörd kommun och har inte haft så mycket att säga till om tidigare. Något "miljöfarligt" måste förbjudas och då hittade någon på detta "problem".

Politikers beslut är ofta mer själviska än de är logiska eller bra för medborgarna/samhället. Man sitter kanske bara en mandatperiod och då gäller det att få igenom så mycket som möjligt innan man blir bortröstad i nästa val. Då kan man slå sig för bröstet och säga: "Se vad jag åstadkom när jag fick vara med och bestämma! Jag byggde den där trafikplatsen (som ingen behövde), jag fick igenom de nya sophanteringsreglerna (som ingen efterfrågat) och jag såg till att det inte buskörs bilar på isarna (vilket i princip aldrig hände)"

I kommunen vi flyttade till för drygt ett år sedan hade någon (troligen miljöpartistisk) politiker, någon gång, fått igenom att eldning av trädgårdsavfall endast var tillåten en (1!) dag per år, på valborgsmässoafton! En dag då normalt folk jobbar och skulle det råka regna just den dagen är det ju kört.

För att folk inte skulle drunkna i ris och grenar hade det införts gratis hämtning av 20 papperssäckar två gånger per år vilket ju i de flesta fall knappt räcker till löv och gräskilpp. Resultatet blev att massor av trädgårdsavfall dumpas på allmänna platser med stora rishögar som resultat. Andra kör avfallet själva till återvinningsstationen med alla de utsläpp det innebär. Jag skrev en insändare till lokaltidningen och fick igång en debatt med en motståndare ville ha totalt eldningsförbud. Jag är osäker på sammanhanget men kort efter debatten på insändarsidan ändrades eldningsreglerna i kommunen så nu får vi elda två veckor på våren och två på hösten! :thumbup:

MathiasS skrev:
Fanns det någon förklaring till varför båtar med 1000 liter diesel i tanken får åka där men inte bil på is?
MattiasS, Jag har skickat dig privat meddelande

Övriga: Tack för alla svar. Eftersom jag fick det svar jag eftersökte så drar jag mig ur denna tråd. Jag har absolut inget emot om tråden fortsätter naturligtvis.

//
Varför gå i snö och sörja då man kan köra på is och ha det glatt :)

Redigerat:
Vad är fyrhjulingar och skotrar i lagens mening? Redskap typ?

Fyrhjuling kam vara inregistrerade som fyra olika typer av fordon: Terrängmotorfordon, moped, traktor och nåt till som jag inte minns. Kanske motorcykel.

Sir Duke skrev:
Vad är fyrhjulingar och skotrar i lagens mening? Redskap typ?

Kanske inte helt schyst av mig att inte delge sista klargörande informationen - så det blir ett ytterligare inlägg från min sida.

Kommunen svarade att de "endast förbjudit motorfordon". Inget förbud på Fyrhjuling.

Snöskotrar och fyrhjulingar är så kallade terrängmotorfordon. I lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner delas olika fordonstyper upp. Ett motordrivet fordon delas upp i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon. Det som kommunen förbjudit att framföras på kommunens isbelagda vattenområden är "motorfordon"

Motorfordon delas in i bilar, motorcyklar och mopeder.
Sammanfattningsvis är det bilar, motorcyklar och mopeder som nu är förbjudna att framföras på kommunens isbelagda vattenområden.

Även om jag personligen är nöjd med svaret från kommunen, så tycker jag det är rent ut sagt löjligt att kommunen ägnar sig åt att förbjuda moppe ute på isen, medan det i samma vatten rör sig precis hur stora båtar som helst, inklusive kommersiella lastfartyg. Nog är det så, att någon/några på kommunen ändå måste njuta av att förbjuda, för att dom KAN.

Redigerat:
Det hade ju varit väldigt intressant att höra en motivering till varför just motorfordon förbjudits...det kan ju inte vara ljudstörning eftersom fyrhjulingar och skotrar låter långt mycket mer än normala bilar, motorcyklar och mopeder...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan det ha något att göra med att äldre bilar ofta läcker diverse vätskor?

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Kan det säkert vara...men det är ju en helt idiotisk anledning i så fall. Vad är det som säger att det just är äldre bilar som ska köras på isen...och vad är det för skillnad om en bil kör över isen och släpper några droppar olja än att den parkeras fem meter från vattenbrynet och står och droppar i snön där i flera dagar...?

Paxman skrev:
Det hade ju varit väldigt intressant att höra en motivering till varför just motorfordon förbjudits...det kan ju inte vara ljudstörning eftersom fyrhjulingar och skotrar låter långt mycket mer än normala bilar, motorcyklar och mopeder...
Det är troligen en effekt av att man vill undvika buskörning med framförallt mc/bil.
Dels pga olycksrisker, dels pga buller

/K

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Det bästa skulle vara om kommunen kunde ploga upp en bana på någon avlägsen del av sjön där folk kan träffas och grilla korv, och plåga skiten ur sina bilar, mycket trevligt!. Och vattnet tar ingen skada av att man kör PÅ det, ett par droppar olja, ett par isdubb som släpper. Det är ju som en piss i havet. Ingen kommer att ha råd att tanka om miljöpartiet får mer inflytande, tyvärr. Fredde

Paxman skrev:
Bilar kan man möjligtvis haffa och bötfälla, då dom oftast har nått ställe att köra ner på isen, och oftast är registrerade, ska man haffa en cross, skoter och i viss mån fyrhjuling behöver man helikopter.
Motorburen ungdom är ju bland det värsta som finns, dom ska bort med alla medel.
Själv tillhör jag den gruppen fast jag är 50+, åkt bil på isen i 40 år, sjukt kul syssla som kan genomföras med skaplig hänsyn och ordning.
Tyvärr finns det folk som inte vill ha lite ordning och förstör, kör på nätterna, hej vilt på sjön utanför banan, dåliga bilar utan avgassystem mm, lämmar skräp och bildelar, ibland hela bilar på isen, och på senare år, alla crossar och fyrhjulingar som låter världskrig jämfört med en bil på plogad bana med snövallar.

Mmm, motorburen ungdom som gör donuts på asfalten mitt i natten, och kör på isen om det går. Härligt!

Ja, om man inte bor 500m ifrån där de leker, och försöker sova...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.