Vi har en stuga på en ö i en av våra större inlandsjöar. På vintern kan man, då isen är bra, transportera ut byggmaterial och vardagliga förnödenheter med skoter eller fyrhjuling med kärra. Det finns flera fritidshus på "vår" ö och flera väljer att vistas där vissa tider även på vintern om isen är säker. Fyrhjuling eller skoter är då nästan helt oumbärlig för vintertransporter från kommunens fastland ut till ön.

Nu har kommunen plötsligt utfärdat generellt förbud att framföra motorfordon på alla isbelagda vattenområden inom kommunens gränser.

Alltså, kan man bara göra så? Tydligen så går det, jag har googlat lite och det tycks som det är ganska vanligt att kommuner lokalt beslutar om fordonsförbud på is inom kommunens vattenområdsgränser.

I praktiken, för oss med fritidshus på ön, är det (nästan) som att förbjuda båttrafik på kommunens vattenområden på sommaren. Vi har ju allemansrätt i Sverige, det känns lite som kommunens beslut är lagvidrigt. Kommunen har mer eller mindre i praktiken berövat oss våra möjligheter att nyttja våra frititdshus vintertid.

Kommuners lokala beslut om fordonsförbud på isbelagda vattenområden - har dessa förordningar någonsin blivit prövade i högre instans? Någon som vet?

harry73
Om det är ett myndighetsbeslut, går det överklaga det, och det ska man göra om det leder till att ni i praktiken inte kan komma till er fastighet på vintern när det är riktig kallt.
på ett myndighetsbeslut ska stå hur man överklagar beslutet. Men ni ska inte vänta för länge med överklgandet

Jag är tämligen säker på att kommunen inte kan fatta det beslutet. Det är upp till Regeringen alternativt länsstyrelsen att fatta ett sådant beslut enligt Terrängkörningslagen. Men den lagen säger också följande redan i första paragrafen att körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet på barmark, och på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen. Förbudet gäller även på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Borde det inte vara samma regler som gäller på sjön vinter som sommar? Här kan iaf kommunen avgöra om man får har motor på båten eller ej. Då borde och samma kommun kunna avgöra om det är okej eller inte med motortrafik på vintern.

Och allemansrätten, den är väll enbart definierad för landbacken?

I allemansrätten står det ingenting om fordonstrafik.

Jag antar att det är Mälaren det handlar om. Mälaren är vattentäkt för Stockholm. Jag vet inte hur stor del av Stockholms omgivningar som använder Stockholms vatten, men jag vet att det används så långt bort som Strängnäs där jag har sommarstuga. Fordonsförbudet handlar alltså om att hålla Mälarens vatten rent.

Det går säkert att få dispens för transporter som annars skulle skett med båt. Men i ett reportage på TV om ämnet intervjuade man en kille som tyckte att det var käckt att träna halkkörning på isen. Sånt tycker jag kan betraktas som onödigt i sammanhanget.

Det är ingen mänsklig rättighet att åka bil.

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Märkligt, lär väl inte vara många bilar som åker på isen, men en hel del transportfartyg korsar ju Mälaren dagligen, de lär väl släppa ut bra mycket mer skit/olja etc än några bilar.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Problemet kommer om den går igenom isen och börjar läcka olja/bensin/diesel

Har du haft någon kontakt med kommunen gällande att ni har fastighet som ni behöver ta er till?
Om inte, börja där. Det kan ju vara så att det inte behöver vara något problem för er utan att ni får köra till er fastighet.

Hej

Kontakta kommunen och begär en dispens från förbudet med hänvisning till att ni ska transportera material till och från ön. Så får man kan man göra när det gäller bland annat timmer transporter. Syftet är troligen för att slippa alla improviserade isracingbanor som dyker upp på vintern och som stör omgivningen.

//Calle

Tack för alla svar. Det är Mälaren. Har inte pratat med kommunen än, Jag blev bara så förvånad när jag fick höra om kommunens förbud för någon dag sedan. Borde gå att ordna med dispens tycker man rent logiskt eftersom det i vårt fall rör sig om legitima transportbehov. Men, min egen begränsade erfarenhet med kommunen i andra ärenden är att kommunens belsut inte alltid - är helt logiska tyvärr.

Jag är också helt med på förbud för att förhindra "racingområden" och dyligt. Mig veterligt har detta inte varit ett problem just i vår kommun. Jag får därför en olustig känsla av att kommunpolitiker eller dess tjänstemän ibland har böjelse till förbjud - för förbjudandets skull.

Vad gäller teoretisk miljöskada vid olycka - flesta fyrhjulingar/skoter har relativt små motorer med liten motoroljemängd, kanske 1.5-2.5 liter olja och bensintank på runt 10-15 liter. En fis i rymden jämfört med majoriteten fritidsbåtar idag. Ska man inte förbjuda alla fritidsbåtar inom kommunens vattenområden då också? Flesta fritidsbåtar används dessutom enbart "för åkandets skull". Var finns logiken att sikta in sig på förbud som drabbar just fyrhjuling eller skoter? Att åka på isbelagt sjöområde skadar ingen mark eller vegitation. Möjlig användandeperiod utanför häckningstider etc.

Vår sjö blev hastigt och lustigt vattentänkt, och därmed får man inte köra bil på isen eller använda förbränningsmotor på båten.

Jag tror att kommunen har full rätt till sådana beslut. Dispensspåret verkar rimligast. Dispens för fastighetsägare på öarna, helst förutsättningslöst men i värsta fall för materialtransport.

Ja, båttrafiken är det aldrig snack om, klassfråga?

tio_Pepe skrev:
Men i ett reportage på TV om ämnet intervjuade man en kille som tyckte att det var käckt att träna halkkörning på isen. Sånt tycker jag kan betraktas som onödigt i sammanhanget.
Jo, det är fruktansvärt att man ha roligt, samtidigt som man blir en bättre bilförare...
Iskörning är något som alla med körkort borde prova på!!!

tio_Pepe skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att åka bil.
Med tanke på alla miljöfacister som tror sig kunna bestämma åt andra människor vad som är nödvändigt, eller inte. Så kanske det borde vara en rättighet att få köra bil.

• Gilla
bruka och 4 till
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Ja, båttrafiken är det aldrig snack om, klassfråga?
Såg du inte att det är förbjudet med förbränningsmotor på båtarna? Jag tror vi kan lägga ner klasspåret.

Cujo skrev:
Jo, det är fruktansvärt att man ha roligt, samtidigt som man blir en bättre bilförare...
Iskörning är något som alla med körkort borde prova på!!
Fast kanske inte på en vattentäkt.
Cujo skrev:
Med tanke på alla miljöfacister som tror sig kunna bestämma åt andra människor vad som är nödvändigt, eller inte. Så kanske det borde vara en rättighet att få köra bil.
Rent dricksvatten är en mänsklig rättighet. Åka bil är det inte.

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.