10 962 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Kommunens förbud om fordonstrafik på isbelagd sjö
I Mälaren, är det som bekant INTE förbjudet att framföra förbränningsmotordrivna båtar. Att införa sådana förbud i Mälaren skulle vara helt otänkbart och politiskt självmord eftersom det skulle drabba så många röstande nöjesåkande fritidsbåtägare. (...och då nämner jag inte ens all tung lastfartygstrafik på Mälaren....)-MH- skrev:
Att sikta in sig på motordrivna fordon på isbelagda vattenområden under ett par vintermånader är däremot något som enskilda kommuner uppenbarligen med lätthet KAN göra, trots att miljöbelastning torde vara betydligt lägre för en enskild Fyrhjuling/Snöskoter än en motsvarande Motorbåt i genomsnittstorlek. Om man sedan tar i beaktande hur försvinnade liten motorfordonstrafiken på isbelagda vattenområden är vintertid, jämfört med all båttrafik sommartid - är förbudet mot fordon på isbelagda områden i Mälaren tämligen inkonsekvent ur ett miljöperspektiv.
Som sagt, GÅR det att förbjuda något, så det väl klart att det ska förbjudas...
Nja nog finns det en del begränsningar på var man kan röra sig...Fotografen skrev:
Jag har läst en hel del trådar om allemansrätten och tomter/hemfridszon/gräsmattor där det inte skulle funkat att säga det är en mäsklig rättighet innan man blev bortjagad.
/ATW
Jag menar principiellt. Naturligtvis finns det platser dit man av olika anleningar inte har tillträde men man ska inte behöva be om lov för att lämna den egna bostaden och generellt ska man få röra sig fritt.ArneTW skrev:
Principiellt inte, men visst är det ett bra alternativ i vissa fall. Förutsatt att det är väg dit du skall, att du har körkort och åldern inne, att du har.råd med bilen, och att du.inte har druckit eller är så sjuk eller trött att du inte kan köra.Fotografen skrev:
Finns ingen anledning att upphöja biltrafik till rättighet.
Vad är det du argumenterar för egentligen? Det finns ju inget båtförbud i mälaren men tydligen ett förbud mot bil på is. Att man för mindre vattentäkter (sjöar) har både bil och båtförbud är nog allmänt känt men knappast relevant i detta fall.-MH- skrev:
Jokomoko - är det möjligen så att er ö råkar vara belägen i omedelbar närhet till ett inlopp för dricksvattnet, dvs en plats där man pumpar upp vatten?
-MH- skrev:
Uppenbarligen vill du inte förstå vad jag menar. Man behöver inte be om lov för varje gång man sätter sig i bilen och ingen annan bestämmer när man ska eller får åka någonstans. Det är vikigt att vi slår vakt om den rättigheten.