69 518 läst ·
239 svar
70k läst
239 svar
Kommunen tvingade gräva upp tomten pga läcka - fanns ingen
Ett annat problem är ju att kommungubbarna på vatten och avlopp inte alltid är så kunniga.. bristfälliga rutiner och dåligt utbildade blandas med olika kunskapsnivåer och idag när man sällan värdesätter folk med många år på ett yrke så drar folk vidare och letar på andra tjänster och jobb inte sällan med bättre lön..
inte sällan tas beslut av dessa okunniga som såklart rapporterar in detta till sin chef och plötsligt är en slarvig felsökning avslutad och felaktiga slutsatser ges till både husägare och uppåt till deras chef på vatten och avloppsavdelningen.
Dessutom så är det ju i många villakvarter så att dom flesta installationer är av samma ålder och inte sällan så antas det en massa och för att man dömt ut dom flesta ledningar längs den gatan så tror man att även denna ledning var lika dålig
Det finns såklart både kunniga och okunniga hos många av kommunens instanser
Bästa är väl att tydliggöra och prata med dom om att det nu minsann blivit fel även om det inte kommer leda till nåt skadestånd för ts pappa eller ens en ursäkt troligen men kanske blir det lite internutbildning för papphattarna som felsökt
och nu när den ändå är uppgrävd så bytes väl hela ledningen till moderna plastgrejer som inte rostar sönder iaf även om den kanske hade några år kvar så gör man ju bytet som ändå kommer med några årtiondens mellanrum
inte sällan tas beslut av dessa okunniga som såklart rapporterar in detta till sin chef och plötsligt är en slarvig felsökning avslutad och felaktiga slutsatser ges till både husägare och uppåt till deras chef på vatten och avloppsavdelningen.
Dessutom så är det ju i många villakvarter så att dom flesta installationer är av samma ålder och inte sällan så antas det en massa och för att man dömt ut dom flesta ledningar längs den gatan så tror man att även denna ledning var lika dålig
Det finns såklart både kunniga och okunniga hos många av kommunens instanser
Bästa är väl att tydliggöra och prata med dom om att det nu minsann blivit fel även om det inte kommer leda till nåt skadestånd för ts pappa eller ens en ursäkt troligen men kanske blir det lite internutbildning för papphattarna som felsökt
och nu när den ändå är uppgrävd så bytes väl hela ledningen till moderna plastgrejer som inte rostar sönder iaf även om den kanske hade några år kvar så gör man ju bytet som ändå kommer med några årtiondens mellanrum
Hej
nu kanske nån redan sagt detta ursäkta då, men ring kommunen. Vad har de för notering i ärendet? Det borde finnas nedtecknat av någon. Noterat fel och om de uppmanat till något.
Hoppas det löser sig!
nu kanske nån redan sagt detta ursäkta då, men ring kommunen. Vad har de för notering i ärendet? Det borde finnas nedtecknat av någon. Noterat fel och om de uppmanat till något.
Hoppas det löser sig!
Det borde finnas lite samarbetsvilja. Att man inom 14 dagar träffas, lyssnar och stänger kranarna i huset. Eller blir det som här, att man gräver upp i all hast när det ligger någon annan stans.K KaffeKungen66 skrev:Javisst, jag hade turen att direkt gå ut och prata med snubben och han trodde nog att han gjorde allt rätt, men hade jag inte varit hemma hade jag bara fått ett förtryckt kort med texten “föreläggande“ och att jag hade 30 dagar på mig att fixa läckaget, om jag kommer ihåg rätt, men kommer ihåg att det var intressant ordval att en firma kan kan använda och ha det bemyndigande att droppa ett sådant i lådan utan utan mer kontakt.
Jag har jobbat med felsökning och ibland varit tvingad att klura ut tröskelvärden och fördröjningar och andra parametrar innan det triggar en felkod tex. Så när jag var helt övertygad om att vi inte hade ett läckage, kontaktade jag snubben igen och frågade om deras system skickade info live eller ett antal ggr per dag, och att jag kunde återproducera felet medan han kikade i sitt system. Han kikade och så att nu var det tyst och vi behövde inte gå vidare med att byta ledningen.
Så definitivt i vårat fall att deras system inte fungerade 100% och förnodligen att dom fått direktiv att det räcker att lyssna vid kommunens ventil, utan att stänga av husets ingående kran.
Enligt mig bör dom ha mycket tydligare procedurer hur man går vidare när dom plockat upp ett läckage i deras system.
Det här var innan midsommar och dom hade kört systemet sedan september och detekterat 80 st läckage om jag kommer ihåg det rätt.
Historien tar inte slut, 8 månader senare fick vi ett riktigt läckage.
Passerade tvättstugan och tyckte att det susade lite i vattenledningarn.
Nu visste jag hur det fungerade så det var bara att stänga ingående vattnet som sitter i tvättstugan och sen lyssna med mejsel mot röret/mätaren. Så jag har lyssnat både på läckande toa och ett riktigt läckage. Ljudmätningen är ingen raketforskning, det hörs väldigt tydligt om du har ett läckage, ingen tvekan alls.
Prova lyssna själv vid vattenmätare och spola och öppna någon kran, lär er hur det ska låta, när vi väl fick ett läckage så var jag snabbare än kommunens system att stänga vattnet.
Jag var inne på att göra en app för husägare att mäta själv och vara steget före kommunernas system, kanske vi ska göra det?
Men jag släppte det och gick vidare, finns annat i livet än vatten och avlopp 😉
Så det finns utrymme för förbättringar om man säger så.. Både hos kommunerna, och mjukvaruuppdateringar för deras ljudsystem och praktiska procedurer som att stänga kranarna i huset innan man kommer med slutgiltigt besked.
Tillägga att på vår gata har alla fått byta vattenledningen in till huset utom ett hus nu. Den infon har kommunen misstänker jag också och kanske drar slutsatser från. Dom flesta av oss har haft turen att läckage varit på kommunens mark vid gatan och då står dom för kostnaden, men vårt läckage låg på gräsmattan, det blev dyrt kan jag säga.
Åker man på det här i fel fas i livet så garanterat att man får stora problem att finnansera det, tycker synd om gamla ensamstående så går på en sån här smäll.
Speciellt om det är triggat av en mjukvara och procedurer som inte stämmer, vore intressant och försöka ta reda på felprocenten i kommunernas letande efter läckage.
Entreprenörer kanske borde provtrycka ledningen i vissa fall..
I en mindre stad sammarbete med de lokala vvs: arna. Så att de besitter kunskap i att felsöka och att man blir rekommenderad att ringa dit dem till att ringa in felet.
Borde vara kommunen som gräver upp o kollar...Claes Sörmland skrev:
På vilket sätt tvingades din pappa att gräva upp tomten?
Om det bara rörde sig om att kommunen gav felaktig information avseende läckan så blir det nog svårt med skadestånd. Ansvaret för detta tilltag ligger ju hos din pappa, d v s han hade att ta ställning till de sakuppgifter som kommunen informerade om och värdera dem och risken att läcka förelåg från hans rör.
Och har kött på benen innan de påstår något
För typ 4-5 år sen kom Ystad kommun till mig och sa att det fanns en vattenläcka på ledningen.
Dom kom med grävmaskin och grävde upp vid servis. Samtidigt sa dom - är det fel på ledningen efter servis så får du själv bekosta.
Men om det är ledningen innan och servis så står kommunen för det.
Och där hade jag tur.
Dom kom med grävmaskin och grävde upp vid servis. Samtidigt sa dom - är det fel på ledningen efter servis så får du själv bekosta.
Men om det är ledningen innan och servis så står kommunen för det.
Och där hade jag tur.
Även fast dom jobbar med det hela dagarna så är de föga troligt att dom är kunniga, jobbar själv i branschen med va-kommunalt.L lbgu skrev:Fast om en person som dagligen jobbar med vattenledningar står på tomten och påstår att det läcker där så måste man ju själv vara någon sorts expert på frågan om man ska göra en annan bedömning eller ifrågasätta påståendet. Givetvis litar de flesta på det 'proffs' som påstår att det läcker på ens mark. Krävs väl att man har en mentalitet som en riktig surgubbe som säger nej till allt för att man ska tro att de har fel.
Är man lite fördomsfull tänker man kanske på att personen som påstår att det läcker är kommunanställd och då borde man kanske inse att kompetensnivån kanske ligger på samma nivå som vattenledningen![]()
Det är få jag skulle lita på och som har rätt kunskaper.
@KaffeKungen66 visade ju nu vad som iallafall kan vänta fastighetsägaren, om han inte följer huvudmannens råd/krav. Alltså avstängt vatten. Det går ju tydligen inte heller att överklaga. Så, vad borde TS pappa ha gjort?Claes Sörmland skrev:
TS får väl fylla i exakt vad som sas men i korthet:
- VA-huvudmannens anställda kan inte ställa krav på hur TS pappa underhåller sin servisledning.
- Det finns ingen möjlighet för VA-huvudmannen att ställa ut vite i lagen.
- Det går inte att överklaga information som ges från VA-huvudmannen, det är inget beslut utan enbart information.
TS pappa fick således dåliga råd och lyssnade tyvärr på dem.
Jag ber om ursäkt, om det upplevs som om jag anklagar dig. Det är inte min mening. Men jag förstår bara inte vad du menar att TS pappa skulle gjort annorlunda?
Det ts pappa och alla andra som får påbackning från kommunen bör göra är att fundera ut vart vattnet försvinner. kommunens ansvar tar ju slut vid serviceventilen i gatan och oftast hör dom flöde genom den.
Det man behöver göra är att om man själv inte är kunnig är att ta hjälp och felsöka sina egna ledningar och såklart allt i huset , prova stänga ventiler vid vattenmätaren om den sitter i källaren tex och se om det fortfarande går att höra flödet i gatans serviceventil och då få reda på om läckaget är mellan gatan och huset i ledningen som är nedgrävd eller om flödet är nåt annat som läcker , kranar toastolar osv osv eller kanske nån mer markledning till ev garage eller gästhus
i den bästa av världar så hjälper kommuns vatten och avlopps folk till och konstaterar exakt vart felet är men det är egentligen utanför deras uppdrag som ju tar slut vid serviceventilen i gatan..
Det man behöver göra är att om man själv inte är kunnig är att ta hjälp och felsöka sina egna ledningar och såklart allt i huset , prova stänga ventiler vid vattenmätaren om den sitter i källaren tex och se om det fortfarande går att höra flödet i gatans serviceventil och då få reda på om läckaget är mellan gatan och huset i ledningen som är nedgrävd eller om flödet är nåt annat som läcker , kranar toastolar osv osv eller kanske nån mer markledning till ev garage eller gästhus
i den bästa av världar så hjälper kommuns vatten och avlopps folk till och konstaterar exakt vart felet är men det är egentligen utanför deras uppdrag som ju tar slut vid serviceventilen i gatan..
Kolla inlägg #4, där finns lagregleringen vad som måste uppfyllas för att VA-huvudmannen ska få stänga av vattnet. Det är fem (1-5) kriterier som måste uppfyllas för att VA-huvudmannen ska få rätt att stänga av vattnet. Höga krav, att en snubbe på VA-enheten i varselkläder tror att det läcker från servisen räcker inte.A AG A skrev:@KaffeKungen66 visade ju nu vad som iallafall kan vänta fastighetsägaren, om han inte följer huvudmannens råd/krav. Alltså avstängt vatten. Det går ju tydligen inte heller att överklaga. Så, vad borde TS pappa ha gjort?
Jag ber om ursäkt, om det upplevs som om jag anklagar dig. Det är inte min mening. Men jag förstår bara inte vad du menar att TS pappa skulle gjort annorlunda?
Ett beslut om att stänga av ditt vatten från VA-huvudmannen kan du överklaga till MMD så prövas om kommunen har rätt att göra det, alltså om kriterierna 1-5 är uppfyllda i lagen.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Är det verkligen kommunen som uppmanat honom till att gräva upp tomten?F Flyttgubbe skrev:
Har detta skett muntligt, så jobbar inte ett kommunalt VA-bolag.
Jab misstänker att ett bluff-företag har lurat din pappa, nu står han där med faktura och söndergrävd tomt.
Han hade kunnat svara, Nej det gör jag inte.F Flyttgubbe skrev:De
De var ute och sa att det var en läcka och att han måste gräva upp och laga den. Tror inte att han hade mycket att säga till om.
Han är inte alltid så stor på att delge detaljer men de har varit ute och gjort mätningar osv och var säkra på att det läckte. Han har dock inte fått några papper på att han måste göra det
Min granne hade en läcka och rapporterade det till kommunen, de kom (flera månader senare) och grävde upp, lagade och återställde allt. Även del av vår uppfart blev uppgrävd men vi fick ny asfalt. Ingen av oss betalade eller gjorde något själva.Claes Sörmland skrev:
Sen ska ju sägas att min erfarenhet (från 1 av 290 kommuner) är att dylika spörsmål sköts väldigt informellt.
Jag hade vattenläcka på min servis för rätt exakt ett år sedan och det gick till så att gubbe i varselkläder promenerade in och knackade på dörren och berättade det. Det följdes upp en vecka senare av ett telefonsamtal med fråga om läckan var åtgärdad, något medarbetaren som ringde kunde se på att vattenförbrukningen i området hade återgått till det normala efter min reparation.
Jag utgår från att man hade stängt av vattnet till min fastighet så småningom om jag inte hade reparerat läckan. Men det kräver ju en liten process med kommunikation först.
Det kan bero på att överlämningspunkten/anslutningspunkten ligger en bit in på din grannes fastighet.J jormi skrev:
Hej, jag har samma problem.F Flyttgubbe skrev:
I Stockholm och Huddinge så ansvarar fastighetsägaren för att läckan blir åtgärdat, detta enligt regelverket Allmänna bestämmelser för vatten och avlopp (ABVA).
Ansvaret börjar vid förbindelsepunkten som vanligtvis är placerad 0,5 m utanför fastighetsgränsen.
Fastighetsägaren får själv anlita valfri rörläggare/markentrepenör för att åtgärda läckan. schakttillstånd krävs samt bokning av vattenavstängning.
Ingen uppgift om kostnad men visar det sig att läckan är mellan förbindelsepunkten och serviceventilen i gatan så lär kommunen stå för kostnaderna.
Hur andra kommuner gör vet jag inget om.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
5 inlägg? Här har vi en blivande hjälte!K KaffeKungen66 skrev:Jag har inget svar på din fråga om kommunen täcker den felaktiga mätningen, men rätt säker på att ni varken är dom första eller sista som råkar ut för det.
Bra att det blir en tråd om det, om inte för andra kommande.
Här kommer min story, bor i radhus med 20 meter gräsmatta ut till gatan där kommunens ventil sitter.
Sitter o dricker mitt morgonkaffe när en från kommunens bolag dyker och börjar ratta på vattnets avstängninsventil, han har hörlurar på sig och en mikrofon på dragskaftet.
När jag kommer ut säger han att jag har ett läckage någonstans från ventilen till huset.
Han visar att man hör spolbruset när kranen är öppen men tystnar när den stängs. Dvs jag har ett läckage någonstans från kranen in till huset, under gräsmattan.
Det där verkade rimligt där och då, vi öppnade o stängde och lysnade, jag fick på mig 30 dagar att fixa problemet.
Drog igång värdens apparat med offerter och firmor..
När snubben var där så pumpade jag honom hur dom kunnat se mitt läckage, vad hade kallat ut dom.
Det visade sig att vi fått en ny vattenmätare en tid innan det här, och dom nya mätarna har mikrofoner installerade och skickar info om både förbrukning och ljudnivå i ledningen. Dvs när du har en förbrukning av vatten och ett ljud i ledningen samtidigt är allt som det ska.
Men ingen förbrukning av vatten men ett ljud så går det iväg en felanmälan om vattenläckage till vattendnubbarna via email. Det är då dom här snubbarna iaf i vår kommun dyker upp och lägger lappar i postlådan.
Nyfiken som man är så började jag felsöka, öppnade kranar och spolade toan samtidigt som jag lyssnade med typ skruvmejsel vid vattenmätaren och ute vid kranen på gatan.
Det hörs verkligen bra när du öppnar en förbrukare, du kan tom stå ute på gatan o höra när du spolar i huset eller öppnar en kran.
Vi hade en toastol som inte riktigt stängde, extremt lite läckage. Du såg det inte rinna. Och när en toa fylls så ändras tonen som ni vet innan flottören stänger helt.
Du kunde inte höra att den var något öppen inne på toan, men lyssnade du vid vattenmätaren eller ute vid gatan med örat mot ledningen så hörde man det. Jag justerade toalocket och flottören och ljudet var borta.
Tror det var 28 eller 38 db, fine pitch.
Min summering är att iaf vår kommuns mikroner med mjukvara för att detektera vattenläckage inte är 100%. Vi hade så litet läckage från toan så mätaren snurrade inte men ljudet från toan räckte så deras system triggade ett läckage.
Pratade med snubbarna några gånger och dom avskrev ärendet när det blev tyst, efter att jag justerade toan.
Kanske är det fler som råkat ut för det här, men kanske inte haft tiden eller orken att sätta sig in hur det fungerar. Och åkt på en riktigt dyr smäll helt i onödan.
Tack för tråden och sprid kunskapen så kanske någon mer slipper betala i onödan.
/W