Farstatjej90
Det låter påhittat.🤔

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90
K KaffeKungen66 skrev:
Haha, ja håller med om du menar det där med mikrofon och ljudupptagning i vattenledning men det kommer mer och mer. Se länk från Söderhamn, tror dom var tidiga med det.
[länk]
Jag förutspår att om detta lanseras till alla kommer det vara många, många villaägare som fått betala hundratusentals kronor för att gräva upp hela trädgården när det i slutändan handlade om inget eller ett mycket litet läckage som aldrig hade betytt nåt i praktiken. Det kommer jagas läckor överallt. Det här företaget som sysslar med den här övervakningen kan vi alla vara helt säkra på har nära kontakter med företag i branschen som gör jobbet sen....🤔

• Gilla
Göran Tivenius och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattar utifrån TS beskrivning att det är en eller flera anställda hos VA-huvudmannen som har tänkt lite fel och tyvärr spridit feltänket till TS far.
Då tycker man ju att den, eller dessa personer faktiskt skulle ta sitt ansvar. Jag antar att TS pappa knappast bara fick ett allmänt råd, om att gräva upp sin trädgård. Utan det var nog snarast ett krav som ställdes. Sannolikt fick han även höra att vite väntade, om han inte gjorde som de sa. Enda sättet att undgå det hela hade nog varit att överklaga det hela. Men då männen från VA var experterna, så hade ingen ifrågasatt dem. Alltså hade det inte hjälpt att gå vidare. Jag menar att TS pappa inte hade någon som helst möjlighet att undslippa grävning. Jag tolkar det som om att du är av annan åsikt?

Claes Sörmland
TS får väl fylla i exakt vad som sas men i korthet:

- VA-huvudmannens anställda kan inte ställa krav på hur TS pappa underhåller sin servisledning.
- Det finns ingen möjlighet för VA-huvudmannen att ställa ut vite i lagen.
- Det går inte att överklaga information som ges från VA-huvudmannen, det är inget beslut utan enbart information.

TS pappa fick således dåliga råd och lyssnade tyvärr på dem.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K KaffeKungen66 skrev:
Jag har inget svar på din fråga om kommunen täcker den felaktiga mätningen, men rätt säker på att ni varken är dom första eller sista som råkar ut för det.
Bra att det blir en tråd om det, om inte för andra kommande.

Här kommer min story, bor i radhus med 20 meter gräsmatta ut till gatan där kommunens ventil sitter.
Sitter o dricker mitt morgonkaffe när en från kommunens bolag dyker och börjar ratta på vattnets avstängninsventil, han har hörlurar på sig och en mikrofon på dragskaftet.

När jag kommer ut säger han att jag har ett läckage någonstans från ventilen till huset.
Han visar att man hör spolbruset när kranen är öppen men tystnar när den stängs. Dvs jag har ett läckage någonstans från kranen in till huset, under gräsmattan.
Det där verkade rimligt där och då, vi öppnade o stängde och lysnade, jag fick på mig 30 dagar att fixa problemet.

Drog igång värdens apparat med offerter och firmor..

När snubben var där så pumpade jag honom hur dom kunnat se mitt läckage, vad hade kallat ut dom.
Det visade sig att vi fått en ny vattenmätare en tid innan det här, och dom nya mätarna har mikrofoner installerade och skickar info om både förbrukning och ljudnivå i ledningen. Dvs när du har en förbrukning av vatten och ett ljud i ledningen samtidigt är allt som det ska.
Men ingen förbrukning av vatten men ett ljud så går det iväg en felanmälan om vattenläckage till vattendnubbarna via email. Det är då dom här snubbarna iaf i vår kommun dyker upp och lägger lappar i postlådan.

Nyfiken som man är så började jag felsöka, öppnade kranar och spolade toan samtidigt som jag lyssnade med typ skruvmejsel vid vattenmätaren och ute vid kranen på gatan.
Det hörs verkligen bra när du öppnar en förbrukare, du kan tom stå ute på gatan o höra när du spolar i huset eller öppnar en kran.
Vi hade en toastol som inte riktigt stängde, extremt lite läckage. Du såg det inte rinna. Och när en toa fylls så ändras tonen som ni vet innan flottören stänger helt.
Du kunde inte höra att den var något öppen inne på toan, men lyssnade du vid vattenmätaren eller ute vid gatan med örat mot ledningen så hörde man det. Jag justerade toalocket och flottören och ljudet var borta.
Tror det var 28 eller 38 db, fine pitch.

Min summering är att iaf vår kommuns mikroner med mjukvara för att detektera vattenläckage inte är 100%. Vi hade så litet läckage från toan så mätaren snurrade inte men ljudet från toan räckte så deras system triggade ett läckage.

Pratade med snubbarna några gånger och dom avskrev ärendet när det blev tyst, efter att jag justerade toan.

Kanske är det fler som råkat ut för det här, men kanske inte haft tiden eller orken att sätta sig in hur det fungerar. Och åkt på en riktigt dyr smäll helt i onödan.
Tack för tråden och sprid kunskapen så kanske någon mer slipper betala i onödan.
Det som killen med lyssningsutrustningen missade här var att lyssna när du stängde dina huvudvattenkranar. Det hade då blivit tyst eftersom toaletten då inte hade läckt. Därmed hade frågan kunnat avskrivas. Så kompetensproblem i detta fall.

• Gilla
Finnpucko och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som killen med lyssningsutrustningen missade här var att lyssna när du stängde dina huvudvattenkranar. Det hade då blivit tyst eftersom toaletten då inte hade läckt. Därmed hade frågan kunnat avskrivas. Så kompetensproblem i detta fall.
Javisst, jag hade turen att direkt gå ut och prata med snubben och han trodde nog att han gjorde allt rätt, men hade jag inte varit hemma hade jag bara fått ett förtryckt kort med texten “föreläggande“ och att jag hade 30 dagar på mig att fixa läckaget, om jag kommer ihåg rätt, men kommer ihåg att det var intressant ordval att en firma kan kan använda och ha det bemyndigande att droppa ett sådant i lådan utan utan mer kontakt.

Jag har jobbat med felsökning och ibland varit tvingad att klura ut tröskelvärden och fördröjningar och andra parametrar innan det triggar en felkod tex. Så när jag var helt övertygad om att vi inte hade ett läckage, kontaktade jag snubben igen och frågade om deras system skickade info live eller ett antal ggr per dag, och att jag kunde återproducera felet medan han kikade i sitt system. Han kikade och så att nu var det tyst och vi behövde inte gå vidare med att byta ledningen.

Så definitivt i vårat fall att deras system inte fungerade 100% och förnodligen att dom fått direktiv att det räcker att lyssna vid kommunens ventil, utan att stänga av husets ingående kran.
Enligt mig bör dom ha mycket tydligare procedurer hur man går vidare när dom plockat upp ett läckage i deras system.

Det här var innan midsommar och dom hade kört systemet sedan september och detekterat 80 st läckage om jag kommer ihåg det rätt.

Historien tar inte slut, 8 månader senare fick vi ett riktigt läckage.
Passerade tvättstugan och tyckte att det susade lite i vattenledningarn.
Nu visste jag hur det fungerade så det var bara att stänga ingående vattnet som sitter i tvättstugan och sen lyssna med mejsel mot röret/mätaren. Så jag har lyssnat både på läckande toa och ett riktigt läckage. Ljudmätningen är ingen raketforskning, det hörs väldigt tydligt om du har ett läckage, ingen tvekan alls.
Prova lyssna själv vid vattenmätare och spola och öppna någon kran, lär er hur det ska låta, när vi väl fick ett läckage så var jag snabbare än kommunens system att stänga vattnet.
Jag var inne på att göra en app för husägare att mäta själv och vara steget före kommunernas system, kanske vi ska göra det?
Men jag släppte det och gick vidare, finns annat i livet än vatten och avlopp 😉
Så det finns utrymme för förbättringar om man säger så.. Både hos kommunerna, och mjukvaruuppdateringar för deras ljudsystem och praktiska procedurer som att stänga kranarna i huset innan man kommer med slutgiltigt besked.

Tillägga att på vår gata har alla fått byta vattenledningen in till huset utom ett hus nu. Den infon har kommunen misstänker jag också och kanske drar slutsatser från. Dom flesta av oss har haft turen att läckage varit på kommunens mark vid gatan och då står dom för kostnaden, men vårt läckage låg på gräsmattan, det blev dyrt kan jag säga.

Åker man på det här i fel fas i livet så garanterat att man får stora problem att finnansera det, tycker synd om gamla ensamstående så går på en sån här smäll.
Speciellt om det är triggat av en mjukvara och procedurer som inte stämmer, vore intressant och försöka ta reda på felprocenten i kommunernas letande efter läckage.
Entreprenörer kanske borde provtrycka ledningen i vissa fall..

• Gilla
Mangeln2 och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sannolikt fick han även höra att vite väntade, om han inte gjorde som de sa.
Varför tror du det? Det finns väl inget i TS beskrivning som antyder detta?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Varför gräver man upp hela tomten för flera hundra tusen om det finns utrustning som skulle kunna säga med noggannhet var ett eventuellt läckage är?

• Gilla
Marie Beliaev och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Varför gräver man upp hela tomten för flera hundra tusen om det finns utrustning som skulle kunna säga med noggrannhet var ett eventuellt läckage är?
Håller med om att det låter väldigt dyrt för att hitta en läcka på en vattenservis men svaret på frågan är väl antagligen att man inte har kunskap om den typen av utrustning som du syftar på.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K KaffeKungen66 skrev:
Javisst, jag hade turen att direkt gå ut och prata med snubben och han trodde nog att han gjorde allt rätt, men hade jag inte varit hemma hade jag bara fått ett förtryckt kort med texten “föreläggande“ och att jag hade 30 dagar på mig att fixa läckaget, om jag kommer ihåg rätt, men kommer ihåg att det var intressant ordval att en firma kan kan använda och ha det bemyndigande att droppa ett sådant i lådan utan utan mer kontakt.

Jag har jobbat med felsökning och ibland varit tvingad att klura ut tröskelvärden och fördröjningar och andra parametrar innan det triggar en felkod tex. Så när jag var helt övertygad om att vi inte hade ett läckage, kontaktade jag snubben igen och frågade om deras system skickade info live eller ett antal ggr per dag, och att jag kunde återproducera felet medan han kikade i sitt system. Han kikade och så att nu var det tyst och vi behövde inte gå vidare med att byta ledningen.

Så definitivt i vårat fall att deras system inte fungerade 100% och förnodligen att dom fått direktiv att det räcker att lyssna vid kommunens ventil, utan att stänga av husets ingående kran.
Enligt mig bör dom ha mycket tydligare procedurer hur man går vidare när dom plockat upp ett läckage i deras system.

Det här var innan midsommar och dom hade kört systemet sedan september och detekterat 80 st läckage om jag kommer ihåg det rätt.

Historien tar inte slut, 8 månader senare fick vi ett riktigt läckage.
Passerade tvättstugan och tyckte att det susade lite i vattenledningarn.
Nu visste jag hur det fungerade så det var bara att stänga ingående vattnet som sitter i tvättstugan och sen lyssna med mejsel mot röret/mätaren. Så jag har lyssnat både på läckande toa och ett riktigt läckage. Ljudmätningen är ingen raketforskning, det hörs väldigt tydligt om du har ett läckage, ingen tvekan alls.
Prova lyssna själv vid vattenmätare och spola och öppna någon kran, lär er hur det ska låta, när vi väl fick ett läckage så var jag snabbare än kommunens system att stänga vattnet.
Jag var inne på att göra en app för husägare att mäta själv och vara steget före kommunernas system, kanske vi ska göra det?
Men jag släppte det och gick vidare, finns annat i livet än vatten och avlopp 😉
Så det finns utrymme för förbättringar om man säger så.. Både hos kommunerna, och mjukvaruuppdateringar för deras ljudsystem och praktiska procedurer som att stänga kranarna i huset innan man kommer med slutgiltigt besked.

Tillägga att på vår gata har alla fått byta vattenledningen in till huset utom ett hus nu. Den infon har kommunen misstänker jag också och kanske drar slutsatser från. Dom flesta av oss har haft turen att läckage varit på kommunens mark vid gatan och då står dom för kostnaden, men vårt läckage låg på gräsmattan, det blev dyrt kan jag säga.

Åker man på det här i fel fas i livet så garanterat att man får stora problem att finnansera det, tycker synd om gamla ensamstående så går på en sån här smäll.
Speciellt om det är triggat av en mjukvara och procedurer som inte stämmer, vore intressant och försöka ta reda på felprocenten i kommunernas letande efter läckage.
Entreprenörer kanske borde provtrycka ledningen i vissa fall..
Måste ta tillbaka att det stod “föreläggande“ på det förtryckta kortet, hittade kortet i mina gömmor. Se bif bild. Fler kanske kan lägga upp hur dom fick sin info ang vattenläckan.

• Varningskort om vattenläcka där datum och klockslag är ifyllda för en konstaterad läcka på servisledningen som kräver åtgärd inom 30 dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mangeln2 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med om att det låter väldigt dyrt för att hitta en läcka på en vattenservis men svaret på frågan är väl antagligen att man inte har kunskap om den typen av utrustning som du syftar på.
I praktiken är det ju så att om man har fått ett hål på en många decennier gammal metalledning så är det nog dags att byta hela ledningen även om hålet bara uppstått på ett ställe. Det går ju att gräva rakt ner till hålet för att bara laga detta men antagligen är hela ledningen i ganska dåligt skick.

Om det däremot är en modern ledning som läcker är det ju troligt att det är något fel på en skarv/anslutning.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
så är det nog dags att byta hela ledningen
Fast på en normalstor fastighet borde det väl ändå inte behöva kosta "flera hundra tusen" eller har allt blivit så dyrt idag? Se vet vi väl egentligen inget om storleken på fastigheten så det blir mycket spekulationer.

• Gilla
Grävarn1 och 5 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Varför gräver man upp hela tomten för flera hundra tusen om det finns utrustning som skulle kunna säga med noggannhet var ett eventuellt läckage är?
1. Du har 30 dagar på dig, som husägare blir det tidspress att fixa felet. Du måste in med en entreprenör fort som tusan. Varför börja leta var, det måste ändå lagas.

2. Kommunen är inte intresserad att leta med mer avancerad utrustning var själva felet ligger pga,
A: visar det sig att felet är på deras sida tar dom kostnaden ändå.
B: ligger felet på din sida så får man stå för kostnaden själv.
Dvs finns inget incitament för kommunen för att leta mer exakt när dom har med en husägare att göra.

3. Entreprenören skiter i vilket, dom lagar en trasig vattenläcka, felsökning har någon annan gjort och tagit ansvaret för. Betalar gör kommunen eller husägaren. Dom är doers som lagar saker, inte letar fel när dom väl kör igång, dom har fått en order och gör det som måstes.
Dom har inte tid att kontrollera vart det gamla röret läcker heller, kanske en liten por i det galvade röret. Vårat rör var riktigt fint men ändå läckte det.

Ser du det från alla inblandade sida är du som husägare rätt ensam i det här, speciellt om felsökning är bristfällig som det kanske verkar ibland.

När rören väl är bytt så är det svårt att bevisa något också.

En av två saker har antagligen hänt här. Någon har skojjat och bara satt på sig en gul väst och dragit en vals. Antingen det eller så har kommunen hållt på och letat efter en läcka utanför din farsgubbes hus och han har gått ut och snackat med dem. Under samtalet har det kommit upp att om läckan är på hans tomt måste han ordna med att åtgärda det. Kanske hör han lite taskigt, kanske bullrar det när gubbarna håller på, men men driftig som han är får han för sig att han ska fixa det direkt, gräver upp halva tomten själv och hittar förstås ingenting, för läckan är inte där och ingen har sagt att den är där.
Om du ska fixa något på din tomt så kommer du att få ett skriftligt föreläggande med ärendenummer och allt. Du ska när felet åtgärdas tillhandahålla dokumentation på att det är gjort så ärendet kan stängas.
Någon "informell gubbe i reflexväst" existerar inte och skulle det ske är det bara att betrakta som ett skämt.
Ring kommunen om du är osäker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.