12 742 läst ·
136 svar
13k läst
136 svar
Kommunen tömmer inte soporna
Du verkar ha missat tidsaspekten här.A AndersS skrev:Skotta bort snön, det tar 5-10 min så är problemet löst. Jag får göra motsvarande för att posten ska komma fram till postlådan när det lagts plogvall, bara att fixa. Ser det som fastighetsägarens ansvar att göra det och även utifrån kommunens regelverk. Frågan finns i andra trådar gällande snöröjning utanför egen fastighet, trottoar, osv.
Men kontrollera vad kommunen har för anvisningar/regler gällande snöröjning utanför er fastighet.
Som jag förstått det har det gått till så här:
(notera att jag bara dragit tider och dagar ur röven för att göra ett exempel)
1) kommunen säger att hämtning av sopor ska ske tisdag mellan 08-12
2) Fastighetsägaren skottar på tisdags morgonen så att soporna kan hämtas och sedan åker fastighetsägaren till jobbet. Vi säger att detta sker vid 0730 för saken skull
3) Kommunen som ansvarar för snöröjning körförbi just på tisdagen efter fastighetsägaren skottat men före sopbilen kommer. I detta exempel sker detta vid 830.
Det bildas en snövall.
4) i detta exempel kommer sopbilen vid 9 men vägrar hämta soporna pga snövallen.
Inte riktigt schyst av kommunen.
Men i slutändan är det tyvärr fastighetsägaren som får stå för kommunens icke-planering.
Antingen genom att nån tar ledigt och skottar mitt på dagen eller för att betala extra hämtning(om detta nu behövs)
Titta på bilden igen med de rena ytorna på både väg och asfalt, så gällande tidsaspekten har jag inte missat något och möjlighet till att skotta rent finns det är ingen nysnö på bilden precis.M MrDizzy skrev:Du verkar ha missat tidsaspekten här.
Som jag förstått det har det gått till så här:
(notera att jag bara dragit tider och dagar ur röven för att göra ett exempel)
1) kommunen säger att hämtning av sopor ska ske tisdag mellan 08-12
2) Fastighetsägaren skottar på tisdags morgonen så att soporna kan hämtas och sedan åker fastighetsägaren till jobbet. Vi säger att detta sker vid 0730 för saken skull
3) Kommunen som ansvarar för snöröjning körförbi just på tisdagen efter fastighetsägaren skottat men före sopbilen kommer. I detta exempel sker detta vid 830.
Det bildas en snövall.
4) i detta exempel kommer sopbilen vid 9 men vägrar hämta soporna pga snövallen.
Inte riktigt schyst av kommunen.
Men i slutändan är det tyvärr fastighetsägaren som får stå för kommunens icke-planering.
Antingen genom att nån tar ledigt och skottar mitt på dagen eller för att betala extra hämtning(om detta nu behövs)
Den offentliga upphandlingen har gjort det värre. Förr fanns åtminstone möjligheten att det fanns någon kommunanställd som fattade att det var dumt att fixa plogvallar precis innan sophämtningen. Och då kommunen skötte båda delarna så kunde det givetvis undvikas om viljan fanns.M MrDizzy skrev:
Nu sköts snöröjning och sophämtning av olika firmor som endast har ett intresse och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt på verksamheten. Så noll samordning och om det sker saker som i denna tråd så blir det bara en möjlighet att tjäna extra pengar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Ser ut sådär i skåne när det snöar runt nollan.A AndersS skrev:
Plogat och saltat, sen kommer sopbilen någon timme senare.
Som cyklist är det otroligt irriterande att flertalet fordonsförare tror att cykelbanan är uppställningsplats för bilar, men det är den inte enligt trafikförordningen. Det är tillräckligt illa som det är utan att sopbilar får frikort.M MrDizzy skrev:
Om vi ändå är inne på regler så har Trelleborg (om det nu är den kommunen vi talar om, men andra har liknande) avfallsföreskrifter som reglerar ansvaret
Sen är det förstås inte kul att kommunens två områden "snöröjning" och "avfallshantering" orsakar problem för fastighetsägaren och tycker dom borde kunna hantera det bättre. Samtidigt är det svårt att begära att kommunen alltid ska kunna styra när behov av snöröjning uppstår. 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Detta är inte Trelleborgs kommun 
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Nu tänker du som villaägare och inte en BRF, där är olika tunnor till ca åtta olika fraktioner som gissningsvis töms var för sig i olika bilar på olika dagar.A AndersS skrev:
Verkligen, ska man blockera något så är det bättre att blockera den egna vägen än att köra och ställa sig där oskyddade trafikanter ärB byabin skrev:Som cyklist är det otroligt irriterande att flertalet fordonsförare tror att cykelbanan är uppställningsplats för bilar, men det är den inte enligt trafikförordningen. Det är tillräckligt illa som det är utan att sopbilar får frikort.
Om vi ändå är inne på regler så har Trelleborg (om det nu är den kommunen vi talar om, men andra har liknande) avfallsföreskrifter som reglerar ansvaret
Sen är det förstås inte kul att kommunens två områden "snöröjning" och "avfallshantering" orsakar problem för fastighetsägaren och tycker dom borde kunna hantera det bättre. Samtidigt är det svårt att begära att kommunen alltid ska kunna styra när behov av snöröjning uppstår. 😉
I min by är man extremt petig. Men denna vecka hann jag faktiskt ut för att sätta tunnan ovanpå vallen.
Brevlådan måste också vara tillgänglig inte bara mitt fram utan även ett antal meter framför så att brevbäraren kan nå den från bilfönstret. Snälle plogbilföraren körde denna gång bort vallen just där. Jag blev mycket tacksam!
Kommande problem: de nya sopkärlen är (som tomma!) så tunga att jag knappt orkar köra ut dem till gatukanten på den grusade infart jag har. Dessa skall börja användas i mars månad.
Brevlådan måste också vara tillgänglig inte bara mitt fram utan även ett antal meter framför så att brevbäraren kan nå den från bilfönstret. Snälle plogbilföraren körde denna gång bort vallen just där. Jag blev mycket tacksam!
Kommande problem: de nya sopkärlen är (som tomma!) så tunga att jag knappt orkar köra ut dem till gatukanten på den grusade infart jag har. Dessa skall börja användas i mars månad.
Fråga: Går det att för en billig peng köpa till "framdragning"?yonna skrev:
I min by är man extremt petig. Men denna vecka hann jag faktiskt ut för att sätta tunnan ovanpå vallen.
Brevlådan måste också vara tillgänglig inte bara mitt fram utan även ett antal meter framför så att brevbäraren kan nå den från bilfönstret. Snälle plogbilföraren körde denna gång bort vallen just där. Jag blev mycket tacksam!
Kommande problem: de nya sopkärlen är (som tomma!) så tunga att jag knappt orkar köra ut dem till gatukanten på den grusade infart jag har. Dessa skall börja användas i mars månad.
Det går det nämligen göra här.
betalar ca 20-30kr extra per månad för att de ska dra soptunnorna ca 10m från uppställningsplatsen inne på infarten till gatan där sopbilen står.
( Visste inte ens att det fanns men då jag ringde komunen för att beställa sophämting efter köpet av huset så var de så trevliga och snälla och upplyste mig om att föregående ägare hade minsann den tjänsten och undrade om jag ville fortsätta med det )
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Farsan hade framdragning förr i tiden, för han glömde alltid att rulla ut tunnan, men då blev de tjuriga på att han inte hade handtaget åt rätt håll.
En gång när han kom hem så stod tunnan upp och ner på uppfarten, som tur var tömd.
En gång när han kom hem så stod tunnan upp och ner på uppfarten, som tur var tömd.
Men är det en brf med flera/många boende så får man kanske söka en lösning för snöröjning utanför fastigheten. Dags för styrelsen att fundera på lösning för snöröjning och ev. annan placering av tunnor för att minimera risken att tömning inte utförs, finns nog ingen annan lösning.13th Marine skrev:
Fokusera på lösning utifrån kommunens hantering av snöröjning och sophämtning.
Nog är det konstigt att vår privata utförare lyckas undvika att lägga ut vallar framför utfarter, brevlådor och soptunnor. Men han är extremt aktiv på att styra vinklarna på bladen utifrån vad som finns bredvid densamma. Mend et är klar, han har inte varit del av en offentlig upphandling där den billigaste utföraren vinner. Hade upphandlingen tagit med det kravet, då hade det kostat mer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Om jag inte missminner mig så är placeringen av tunnorna där kommunen ville ha demA AndersS skrev:Men är det en brf med flera/många boende så får man kanske söka en lösning för snöröjning utanför fastigheten. Dags för styrelsen att fundera på lösning för snöröjning och ev. annan placering av tunnor för att minimera risken att tömning inte utförs, finns nog ingen annan lösning.
Fokusera på lösning utifrån kommunens hantering av snöröjning och sophämtning.
Men ja, det skrev jag ju någonstans, att man får höra av sig till kommunen hur de vill lösa detta.