Farstatjej90
13th Marine 13th Marine skrev:
Behöver vi verkligen en Fiber vs trådlöst-tråd till?
Nä men vi behöver inte fler listpristrådar heller men dom kommer ändå lika säkert som skattmasen...

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem behöver fiber idag?
De som köper de aktuella tomterna..
Inte för att fjärrvärme och fiber egentligen är nödvändigt, men att komma över en sjönära byggbar tomt för under kvartsmillen krävs det nog att man går säljaren tillmötes på alla sätt som förväntas.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fiber? Man tvingas dra in fiber? Låter väldigt märkligt.... Tror inte nån betalar för att gräva ned fiber om ett par år!
Har du köpt in dig i SpaceX och litar på Musks expansionsplaner för starlink eller? 😂

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du köpt in dig i SpaceX och litar på Musks expansionsplaner för starlink eller? 😂
Vem vill inte ha internet från führern?
Das internet. o/

Men kul att en kommun rear ut lite mark.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Intressant ändå att man får alla anslutningar för en kvarts miljon; vi får väl anta att det är självkostnadspriset. Säkert lättanlagd mark, men ändå. Tomtpriser i exempelvis Stockholmsområdet ligger på tio till trettio gånger det, om de alls går att få tag på.

Det är för övrigt inget L i Vissefjärda, @Redaktören.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Aj då, jag som alltid har trott att det heter Visselfjärda. 😅 Nu har jag rättat.

• Gilla
hallingguza och 1 till
  • Laddar…
Jag var på riktigt tvungen att dubbelkolla med Google maps så det inte var jag som trott fel om namnet sen 1900-talet…

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Köpte - sålde. 😉

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde som många andra här, och tydligen även avdankade astronauter, att fiber var något rätt onödigt om man bor där det finns bra täckning. Sedan fick jag en hyresgäst som ägnade sin fritid åt att skjuta ihäl andra likasinnade i uppkopplade spel. Han ville inte bli skjuten så ofta som han blev, så han betalade för fiberindragning själv. Jag som inte spelar märker inte av den mikroskopiska fördröjningen, men det gör tyligen de som spelar "på riktigt".

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
SpaceX - IT-bubblan 2.0
Ni minns väl "Nya Ekonomin", man investerade endast i framtida skyhöga vinster, i nutiden behöver företagen göra vinst. det var helt OK med miljardförluster.

Exkat samma fenomen som SpaceX, snacka om hypad skitaktie ;-)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
SpaceX - IT-bubblan 2.0
Ni minns väl "Nya Ekonomin", man investerade endast i framtida skyhöga vinster, i nutiden behöver företagen göra vinst. det var helt OK med miljardförluster.

Exkat samma fenomen som SpaceX, snacka om hypad skitaktie ;-)
Jo, det kommer bli många bagholders där...

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Aj då, jag som alltid har trott att det heter Visselfjärda. 😅 Nu har jag rättat.
hur sjönära är dom då?

Verkar vara området markerat i blått enligt Emmabodas hemsida:
1781591280560.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Jag har Fuglesang på min sida , han har uttalat sig nyligen. Förlåt mig om jag antar han e smartare än du🤔
Hmm, har lyckats missa detta...

Vad var det Fuglesang sa? Alltid värt att lyssna på!

(Sedan kan smarta personer verkligen ha fel, och det vet de själva och brukar vara ödmjuka inför det. Det är de ignoranta och okunniga som brukar hysa ett monumentalt självförtroende helt i onödan. Det är väl det som är Dunning-Krüger-effekten)

• Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Jag har Fuglesang på min sida , han har uttalat sig nyligen. Förlåt mig om jag antar han e smartare än du🤔
Och det han sagt är alltså: ”Om 5–10 år bygger vi knappt fiber länge. I slutändan finns det knappt någon anledning att gräva ner fler fiberkablar eftersom det är smidigare och billigare att använda satelliter.”

Alltså inte direkt samma sak som att SpaceX kommer konkurrera ut all annan form av internettrafik. Utan ett ganska försiktigt uttalande som väl får läsas som att det i många fall kommer räcka med den tekniken då den kommer vara bra nog för mycket och ofta vara prisvärd. Man får också ta i beaktande att han sa det i samband med en börsintroduktion för ett bolag han har aktier i.

https://efn.se/fuglesang-har-kopt-space-x-om-5-10-ar-bygger-vi-knappt-fiber-langre

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.