Om du inte får respons på en fråga du skickar in formellt så lever inte kommunen upp till 4 paragrafen i förvaltningslagen;

4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Med så snart som möjligt pratar vi dagar i praktiken.

Upplys dem om detta och att du har för avsikt att både JO- och JK-anmäla och gå till lokalpressen om de inte hör av sig inom 2 dagar. Detta skickar du till kommunchefen, kommunalråd med kopia till diariet och begär att du får kvittens på att ditt mail registrerats som inkommen handling och att du har för avsikt att kontrollera detta.

Det skulle förvåna mig mycket om du inte får respons på ett sådant mail.

Redigerat:
Uppdatering:
Mötet vi var på för två veckor sedan mynnade ut i att de önskade en vecka att återkoppla med motbud. Vi föreslog att tomtyteavgiften skulle räknas bort från vår avgift då det är den posten som tidigare anslutningar ej behövt betala.
Efter en vecka önskade de ytterligare en som nu är passerad.

Sakfrågan nu är att taxan som tjänstemännen använt sig av inte överensstämmer med huvudmannens beslut (det från 1998 som upphävdes i april). Alltså borde inte tjänstemännens beslut gälla enligt kommunallagen då de överskridit sina befogenheter.

Då vi är utanför verksamhetsområdet gäller inte LAV och därför inget för mark och miljödomstolen utan ska i så fall prövas civilrättsligt…

Ingen delegation föreligger, ingen information om hur ett överklagande ska gå till när vi fick beslutet och fortfarande ingen som kan svara på grunden till beslutet eller vart vi ska vända oss för att överklaga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kontakta dem och meddela att du JO-anmäler om de inte återkommer senast ett visst datum.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
F Fru T skrev:
Uppdatering:
Mötet vi var på för två veckor sedan mynnade ut i att de önskade en vecka att återkoppla med motbud. Vi föreslog att tomtyteavgiften skulle räknas bort från vår avgift då det är den posten som tidigare anslutningar ej behövt betala.
Efter en vecka önskade de ytterligare en som nu är passerad.

Sakfrågan nu är att taxan som tjänstemännen använt sig av inte överensstämmer med huvudmannens beslut (det från 1998 som upphävdes i april). Alltså borde inte tjänstemännens beslut gälla enligt kommunallagen då de överskridit sina befogenheter.

Då vi är utanför verksamhetsområdet gäller inte LAV och därför inget för mark och miljödomstolen utan ska i så fall prövas civilrättsligt…

Ingen delegation föreligger, ingen information om hur ett överklagande ska gå till när vi fick beslutet och fortfarande ingen som kan svara på grunden till beslutet eller vart vi ska vända oss för att överklaga.
Fy f.. lider med er. Så här ska det inte få gå till. Har tyvärr inget tips.

Uppdatering
Insändare publicerad och JO-anmälan registrerad.
Nu har vi garanterat hamnat på shit-listan 😬

• Tidningsartikel med titeln: "Politiker och tjänstemän i Ödeshög, ta ansvar!" och en bild av en byggnad i en mindre stad, tagen från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggaren Bengt och 9 till
  • Laddar…
Grannens Häck
F Fru_T skrev:
Uppdatering
Insändare publicerad och JO-anmälan registrerad.
Nu har vi garanterat hamnat på shit-listan 😬
Även om inget är diariefört kan det finnas anteckningar om saken tex i e-post.

Ni kan begära ut e-post från enskilda tjänstemän eller politiker.

• Gilla
Fru_T
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Även om inget är diariefört kan det finnas anteckningar om saken tex i e-post.

Ni kan begära ut e-post från enskilda tjänstemän eller politiker.
Stämmer- sekreteraren är på semester men hon har ett Mail i inkorgen med en sådan begäran från mig.

Grannens Häck
F Fru_T skrev:
Stämmer- sekreteraren är på semester men hon har ett Mail i inkorgen med en sådan begäran från mig.
Det ska inte spela någon roll att en person är på semester, be att någon annan ska återkoppla skyndsamt. Kommunens verksamhet ska inte vara personberoende.

Jag tänker att du på så sätt även signalerar att det är allvar.

• Gilla
Sigge1960 och 7 till
  • Laddar…
Det ska inte spela någon roll att en person är på semester, be att någon annan ska återkoppla skyndsamt. Kommunens verksamhet ska inte vara personberoende.

Smart! Så långt tänkte inte jag utan vände mig till den som hjälpt mig i ärendet löpande.
Tack!

Man behöver ju inte dra det till sin spets, men JO har konstaterat att det inte är tillräckligt att ha ett autosvar om semester. Alla adresser till en myndighet ska bevakas kontinuerligt så att främst begäran om allmän handling kan hanteras i rimlig tid. Dvs återkoppling inom 1-2 dagar, även under semestertid.

(Dock inte samma som att man får ta del av handlingarna inom den tiden, det kan förstås dröja om det exempelvis innebär en inte obetydlig arbetsinsats att samla ihop handlingarna.)

• Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…

G Genomklok skrev:
Man behöver ju inte dra det till sin spets, men JO har konstaterat att det inte är tillräckligt att ha ett autosvar om semester. Alla adresser till en myndighet ska bevakas kontinuerligt så att främst begäran om allmän handling kan hanteras i rimlig tid. Dvs återkoppling inom 1-2 dagar, även under semestertid.

(Dock inte samma som att man får ta del av handlingarna inom den tiden, det kan förstås dröja om det exempelvis innebär en inte obetydlig arbetsinsats att samla ihop handlingarna.)
This!

Detta är viktigt i alla kommunala verksamheter men en kvalificerad gissning är att efterlevnaden av detta är högst varierande. Jag har gått någon utbildning i hur såna förfrågningar ska hanteras men jag kommer definitivt inte ihåg något av den utbildningen 😎

På min arbetsplats har vi däremot en resurs som alltid finns tillgänglig att hjälpa till med dessa förfrågningar. Det bör även aktuell kommun i detta fallet ha.

• Gilla
Fru_T
  • Laddar…
Det var marknad i byn igår och samtliga partier hade sina knallar- perfekt timing på insändaren med andra ord.
Där var mycket prat om mitt ärende men fokus ligger på frustration över att tjänstemännen inte kommunicerar det politiken vill. Inte något om hur dom ska lösa detta eller om kravet till kronofogden. Allmän sandlåda och fingerpekande- den gjorde si och den gjorde så, och ett enormt tydligt ”detta är oerhört besvärande”
Vi har iaf fått tag i en advokat inom området som kommer vara behjälplig vid en eventuell rättstvist.

Helt makalöst hur dåligt en kommun kan skötas.
Blir en blank röst från mig i nästa kommunalval 😤🤦🏼‍♀️

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju kommunen lovat återbetalning, men frågan är om man sedan kommit på att taxebeslutet var felaktigt - det skulle ha rivits upp iom den nya VA-taxan - och att eran debitering därmed är rätt.

Det går då att hävda att beslutet är felaktigt. Kommunen kan då bevisa genom t.ex. handlingar från mötet då VA-taxan antogs, att detta även skulle gälla glesbygd, men glömt riva upp taxebeslutet.

Det kan hända att kommunen i domstol kan föra att MENINGEN var att beslutet skulle rivas upp, och det är ju det som räknas. Precis som att om en butik prismärker fel så är det ändå priset i kassan som gäller.

Så jag skulle tro att det finns risk att kommunen vinner i domstolen. Det får ju absolut inte gå till på så sätt att man ändrar sig i efterhand, men har man faktiskt på ett möte beslutat att VA-taxan ska ändras även i glesbygd men glömt ta det formella beslutet, och man kan bevisa att man inte ändrar sig i efterhand, så ska ju felaktigheten rättas till, dvs att beslutet RETROAKTIVT rivs upp med datumet då VA-taxan skulle ändras.

S sebastiannielsen skrev:
Nu har ju kommunen lovat återbetalning, men frågan är om man sedan kommit på att taxebeslutet var felaktigt - det skulle ha rivits upp iom den nya VA-taxan - och att eran debitering därmed är rätt.

Det går då att hävda att beslutet är felaktigt. Kommunen kan då bevisa genom t.ex. handlingar från mötet då VA-taxan antogs, att detta även skulle gälla glesbygd, men glömt riva upp taxebeslutet.

Det kan hända att kommunen i domstol kan föra att MENINGEN var att beslutet skulle rivas upp, och det är ju det som räknas. Precis som att om en butik prismärker fel så är det ändå priset i kassan som gäller.

Så jag skulle tro att det finns risk att kommunen vinner i domstolen. Det får ju absolut inte gå till på så sätt att man ändrar sig i efterhand, men har man faktiskt på ett möte beslutat att VA-taxan ska ändras även i glesbygd men glömt ta det formella beslutet, och man kan bevisa att man inte ändrar sig i efterhand, så ska ju felaktigheten rättas till, dvs att beslutet RETROAKTIVT rivs upp med datumet då VA-taxan skulle ändras.
Sant som du skriver och risken skulle kunna vara precis så. Dock är fallet att sittande politiker som tog beslutet om glesbygdstaxan 1998 är också som vi, en stridande part i målet på ett annat sätt. Nuvarande förtroendevalda som klubbade igenom gällande VA-taxa och tio år efter att den antogs rev upp 1998 års beslut själva sagt att ”vi trodde att det beslutet inte fanns och vi hade inte en tanke på att det ska bestämmas hur det ska prissättas utanför verksamhetsområdet”

Hade dom varit smarta så hade den här frågan varit löst för ett år sedan när vi belyste problematiken och började våra försök till möte och dialog.

Redigerat:
G Genomklok skrev:
Alla adresser till en myndighet ska bevakas kontinuerligt
Kan du förtydliga vad du menar med ”alla adresser till en myndighet” och gärna med en källa till ”ska bevakas kontinuerligt”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.