Jag kanske var otydlig. Avrinning från väg, med de gifter det innebär, skall renas. Med renas menar jag inte via reningsverk, utan som Robban skriver, via naturliga filter. Jag har väldigt svårt att tro att reningen skall ske i din gräsmatta.

• Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
S
När man har med myndigheter att göra så tycker jag det är enklast att börja med att ringa. När du förklarat ditt problem så var noga med att fråga om du pratar med rätt person. Oftast är det någon annan än de första personerna. När du pratar med nästa person så säg att du hänvisades av NN. Tänk på att även detta kan vara fel person, i synnerhet om du kommer till en ny avdelning.

Får du inte gehör så skriv ett email. Det bör vara vänligt formulerat och behöver inte hänvisa till paragrafer mm. Däremot kan det vara bra om det innehåller ord från paragraferna:
"...vilket innebär olägenhet för mig..." eller " ...det vill säga mer än 10-års regn..."

Om du får ett nekande svar nu så fråga om det är ett beslut eller om de behöver mer information för att ta ett beslut. Beroende på hur deras svar är formulerat så kan du redan nu passa på att fråga hur beslutet i så fall överklagas.

Redigerat:
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Så du menar på fullt allvar att kommunen kan skapa ras o skicka vatten på grannar utan ansvar???
Det måste finnas ett underlag för fastigheten hos Lantmäteriet eller på fastighetskarta..om ändringar gjorts utan att grannar tillfrågats beretts möjlighet att yttra sig informerats...att det är så det går till??
Nej det är inte så det går till, du har ingen större rätt att överklaga vad kommunen gör, jag har blivit drabbad på 2 av 4 sidor på min tomt, på baksidan drog de ner all skog och grävde ett djupt dike, vilket ledde till att barnen inte kan leka där längre vilket var en av kommunens argument till att just dessa tomter var så bra, 5-6 meter från min tomtgräns är det ett 2 meter djupt dike.

De sänkte tomterna på resten av gatan då de tyckte höjden på mitt hus blev för högt och ville förhindra att andra följde efter så de sänkte de resterande 6 tomter med 3 meter och nu senast var de och grävde bort den lilla remsa de lämnat utanför tomten, det var jag som höjt min tomt vad argumentet och att de bara följde detaljplanen, så jag har nästan 3 meter höjdskillnad 6 meter från mitt hus rätt ner, slänten är ca 5 meter bred som tar ut höjdskillnaden mot tomten nedanför.
Har kämpat som fasen för att de ska stå för stödmurar, men eftersom min tomt inte rasade direkt så finns inte problemet, som att stånga sig blodig, så ja tyvärr kan kommunen göra rätt mycket då det allmänna intresset väger tyngre, dock så får de troligen inte leda ner vatten på någons tomt, men höja vägen har man inte så mycket att säga till om.

Redigerat:
  • Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Låter otroligt besvärligt! Har tyvärr inga goda råd att ge, men förstår att ni lider. Har du haft kontakt med en duktig fastighetsjurist? Detvkan vara till stor hjälp med att få slänterna mindre markanta.

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Vi får hålla den här tråden till den specifika fråga som TS har ställt. Tråden handlar inte om allmänna problem/korruption hos kommunen.

Det är fritt fram att öppna andra trådar i det ämnet, så länge det handlar om byggrelaterade frågor.

/moderator

Redigerat:
  • Gilla
pizzamagen och 3 till
  • Laddar…
D09
Jag hade nyttjat miljöförvaltningen om jag inte fått gehör.

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
TS är drabbad av felhantering av kommunen och erfarenheter liknande TS anses inte värdefulla för TS?
Vad säger TS om att han likt många andra drabbas av att kommunen inte håller samråd med drabbade fastighetsägare?

Min uppfattning är att det är viktigt att i forumen få aktuell information om hur man kan göra i TS fall för att få igång en dialog med kommunen?

• Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
pizzamagen skrev:
Jag har testat båda... Tyvärr har ju alla egenintresse så förståelsen lyser med sin frånvaro....

Vet du om det finns någon kontrollinstans eller är polisanmälan nästa steg?
Det är ju märkligt att polisanmälan dyker upp så fort som en lösning på allehanda problem. Man behöver inte vara aggresiv i onödan.
Vem på kommunen har du pratat med? Det är väl i första hand byggnadsnämnd, stadsplaneringsnämnd, miljönämnd (beroende på vad kommunen kallar det) samt respektive förvaltning som hanterar markfrågor.

Redigerat:
Jag håller helt med TS det verkar inte finnas någon som hjälper fastighetsägare mot kommunen så jag tycker hans inlägg är riktigt viktigt för alla som ska bygga eller håller på
Håller alla tummar för dig och hoppas att du får tag i länsstyrelsen

Claes Sörmland
Lite dåligt med detaljer från TS gällande ärendet men fråga vinner på att delas upp i två delar: (1) Höjning av vägen med 1 m samt (2) att avloppsvattnet som svämmar över och rinner in på fastigheten.

1. Höjningen av vägen. Jag gissar att det är ett ganska nytt område eftersom att kommunen lägger stora pengar på att höja vägen en hel kostsam meter. I så fall så är det med största sannolikhet detaljplanerat nyligen. Vägens höjdläge ska bestämmas av detaljplanen. TS möjlighet som fastighetsägare att vara med och diskutera höjdläget var således när detaljplanen var uppe för diskussion (samrådet) före den antogs. Köptes fastigheten efter att detaljplanen redan var beslutad så får man vid undersökning av fastigheten ta ställning om man kan leva med den.

Om nu vägen har fått rätt höjd i förhållande till detaljplanen så undrar man ju varför TS tomt ligger så pass lågt. Var det en äldre fastighet som offrades i planprocessen (händer om man som fastighetsägare inte bevakar sina intressen!) eller har TS själv inte följt detaljplanen och lagt sin tomt för lågt?

Om kommunen plötsligt har höjd vägen men inte har stöd för detta i detaljplanen så har man gjort fel. Jag är inte så haj på PBL att jag känner till hur detta ska hanteras. Läser man PBL:s delar om detaljplaner så är texten skriven som om kommunen inte gör fel. Men generellt så vill man får rätt mot en motstridig kommun så krävs beslut som går att överklaga.

2. Att avloppsvattnet svämmar över och rinner in på fastigheten. Även om detta problem är en konsekvens av väghöjningen så är det en separat fråga. Är väghöjningen planenligt så är den rätt även om avloppsvattnet olagligen släpps ut - avloppsvattenutsläppet ska åtgärdas separat.

Som flera redan har varit inne på så är utsläppet av avloppsvatten olagligt (Miljöbalk 9 kap 1-2§). Den delen kan direkt anmälas till miljönämnden på kommunen så måste de öppna ett tillsynsärende mot verksamhetsutövaren (kommunen).

Att dagvatten (och avloppsvatten) rinner in på TS fastighet från kommunens väg måste också åtgärdas av kommunen. Det är två lagar som reglerar dagvattenhantering (LAV och PBL). Principen är att varje fastighetsägare är ansvarig för sitt eget dagvatten och kommunen för allmänna platser och vägar (förutsatt att kommunen äger dem och det inte är en privat verksamhetsutövare).

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
1. Ja här ligger det ett problem i synen på myndigheten kommun TS behöver ha en motpart och har inte frågan uppe om vägens höjd ens... Utan 2. Är TS problem...
Även har uppstår ett problem för TS med vattnet och föroreningar att TS kan anmäla utan att få motpart och TS hamnar i en sorts ingenmansland???

Min uppfattning är att TS situation drabbar många och att det inte löses i dagens Sverige på ett organiserat sätt utan TS måste ha tur och lyckas få till en diskussion!

Förslaget dela frågan i två olika tycker jag är bra...

Hej igen

Alltså, problemet är att man leder ner dagvattnet från ett helt nytt bostadsområde i ett skogsdike ca 100 meter innan det ska in i en kulvert via ett galler med samma area som inloppet. En gren och tio löv så är det stopp.

Vi hade en översvämning förra sommaren och fick då hit en tant från ponf som betyder parkochnaturförvaltningen i Göteborg för alla oss som inte lever i deras bubbla.

Hon (som sades vara mamma till lösningen med höjd väg och litet galler vid inloppet till kulverten) höll med om att lösningen hade sina brister och lovade återkomma med förbättringsförslag.

Det gjorde hon inte men vi kunde se att det dikades ur 10m ovanför inloppet och sedan la man stenbumlingar som en vattenbroms.

Vi sökte henne en handfull gånger men hon återkom aldrig.

Nu är iaf kulverten och gångvägen slutbesiktad och tagen i drift och i förra veckan hade vi översvämning med följd att deras vatten spolade över brunnen och ner på vår tomt och rann utmed vår fasad.

Se film googles filmkompilation
https://goo.gl/photos/gxcYQz8dtS76qjCM6

Vägen är byggd av Peab på uppdrag av egnahemsbolaget på uppdrag av ponf. Alla skyller på alla...

Jag är desperat. Behöver all hjälp jag kan få. Skicka gärna meddelande anonymt.

Har sökt vdn för egnahemsbolaget, direktören för trafikkontoret och direktören för park och NaturFörvaltningen men inga svar.

Finns det någon som kan tipsa om en kommunpolitiker som är funktionell i frågan?

P pizzamagen skrev:
... Finns det någon som kan tipsa om en kommunpolitiker som är funktionell i frågan?
Finns det någon som kan tipsa om en kommunpolitiker som är funktionell överhuvudtaget?

Det här låter som ännu ett fall där man önskar att tjänstemannaansvaret funnes kvar.

Men ärendet hör nog till just en kommuntjänsteman, inte till politikerna. Dvs det hör hemma på tjänstemannanivå, inte på den politiska nivån.

Att dom olika parterna skyller på varandra är ointressant, du är lika drabbad vem som än har felat.
Den som har ansvar för vatten som kommer in på din tomt är ju fastighetsägaren (efter vad jag kan förstå kommunen i det här fallet). Så brukar det alltid vara och det är ju överensstämmande med vad Claes skrev här ovan också. Ställ då kommunens tjänsteman (den där gumman på ponf) mot väggen och påtala detta för henne. Kanske också med en kopia på brevet skickat till hennes chef. Och påtala att du inte accepterar att dom börjar skylla på varandra hit och dit, det hjälper ju inte dig. Dom i egenskap av fastighetsägare måste lösa det här illa kvickt, sen kan dom sinsemellan efteråt reda ut vem som är den skyldiga men att det inte ska drabba dig.

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Har nu gjort två JOanmälningar och mailat länstyrelsen.

Är det någon som har tips på bra politiker man kan ringa och således etablera kontakt med direktörerna?

Alla andra tips om handtag är givetvis också högst välkomna :)

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Finns det någon som kan tipsa om en kommunpolitiker som är funktionell överhuvudtaget?

Det här låter som ännu ett fall där man önskar att tjänstemannaansvaret funnes kvar.

Men ärendet hör nog till just en kommuntjänsteman, inte till politikerna. Dvs det hör hemma på tjänstemannanivå, inte på den politiska nivån.

Att dom olika parterna skyller på varandra är ointressant, du är lika drabbad vem som än har felat.
Den som har ansvar för vatten som kommer in på din tomt är ju fastighetsägaren (efter vad jag kan förstå kommunen i det här fallet). Så brukar det alltid vara och det är ju överensstämmande med vad Claes skrev här ovan också. Ställ då kommunens tjänsteman (den där gumman på ponf) mot väggen och påtala detta för henne. Kanske också med en kopia på brevet skickat till hennes chef. Och påtala att du inte accepterar att dom börjar skylla på varandra hit och dit, det hjälper ju inte dig. Dom i egenskap av fastighetsägare måste lösa det här illa kvickt, sen kan dom sinsemellan efteråt reda ut vem som är den skyldiga men att det inte ska drabba dig.
Instämmer till fullo! Tyvärr är ju hon den enda som svarat så det blir ju svårt att spela ut henne mot någon annan.

Hon säger att hon inte förstått problemet (vilket jag hävdar e BS eftersom hon var här i somras och såg hur det såg ut efter översvämningen då) men ska nu låta saker ta ett nytt varv på "skissbordet".

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.