samovar samovar skrev:
Det är dricksvatten, vattenverk, det handlar om.

Har försökt hitta vårat vattenverk på kommunens hemsida men hittar inte just det. Har hittat dh värden men inte ph.
Varje kommun har endera ett eget vattenverk (möjligen flera vattenverk om det är stora eller vidsträckta kommuner), eller att samarbete med annan/andra närliggande kommun(er) om tillverkning av dricksvatten.
Så för en kommundel så kan vattnet komma ett vattenverk, och för en annan kommundel från något annat vattenverk.

Alla kommuner brukar under rubriker som "bygga & bo" eller något liknande redogöra för var det kommunala dricksvattnet tas ifrån för vattentäkt eller vattentäkter och om principerna för behandling av vattnet, och om det är ett samarbete mellan flera kommuner, så brukar det vara i form av gemensamt ägt kommunalt bolag, och då hänvisar man till "vattenbolagets" hemsida för detaljerad information.

Endera så har kommunen en osedvanligt rörig hemsida, eller så använder du fel sökbegrepp.

Att en kommun skulle skicka ut i det närmaste toxiskt dricksvatten i ledningsnätet låter helt enkelt osannolikt.
Det skulle skapa enorma problem både för människor och företag som ska använda vattnet.

Och skulle det vara så att kommunen distribuerar uselt vatten, så skulle det vara en följetong i lokala media.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
samovar
S skogaliten skrev:
Varje kommun har endera ett eget vattenverk (möjligen flera vattenverk om det är stora eller vidsträckta kommuner), eller att samarbete med annan/andra närliggande kommun(er) om tillverkning av dricksvatten.
Så för en kommundel så kan vattnet komma ett vattenverk, och för en annan kommundel från något annat vattenverk.

Alla kommuner brukar under rubriker som "bygga & bo" eller något liknande redogöra för var det kommunala dricksvattnet tas ifrån för vattentäkt eller vattentäkter och om principerna för behandling av vattnet, och om det är ett samarbete mellan flera kommuner, så brukar det vara i form av gemensamt ägt kommunalt bolag, och då hänvisar man till "vattenbolagets" hemsida för detaljerad information.

Endera så har kommunen en osedvanligt rörig hemsida, eller så använder du fel sökbegrepp.

Att en kommun skulle skicka ut i det närmaste toxiskt dricksvatten i ledningsnätet låter helt enkelt osannolikt.
Det skulle skapa enorma problem både för människor och företag som ska använda vattnet.

Och skulle det vara så att kommunen distribuerar uselt vatten, så skulle det vara en följetong i lokala media.
Detta gäller region Gotland och vattenverket herrvik, du får väldigt gärna säga till om du hittar någon analys. Vi har ringt runt och försökt få något tydligt svar. På ett annat vattenverk svarade de att det ska ligga på ~8 men den på kommunen vi pratade med igår sa 5 vilket även bekfräftar det vi testa om än testet inte är tillförlitligt. Nu försöker vi bara hitta någon som kan berätta vad den senaste vattenanalysen visade. Vi har också beställt en vattenanalys men det tar ett tag att få…
 
Det är alltså det här vattenverket du talar om!?

https://www.gotland.se/96030

Det finns säkert någon driftsansvarig som ska kunna svara på frågor.

Har du skickat mail?
 
samovar
S skogaliten skrev:
Det är alltså det här vattenverket du talar om!?

[länk]

Det finns säkert någon driftsansvarig som ska kunna svara på frågor.

Har du skickat mail?
Det stämmer. Vi har ringt eftersom det verkar vara svårt att få svar via hemsidan. Finns ingen mailadress specifikt till vattenverket utan man får använda kontaktformuläret på hemsidan. De första två tre vi talade med visste inte utan hänvisade vidare oss och till slut kom vi fram till en som sa att pH värdet var 5. Men jag tänker att det kanske borde smaka annorlunda om det stämmer.
 
pH5 är helt oacceptabelt för dricksvatten. Den som du fick tag i måste ha missförstått frågan eller hade ingen koll.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kan det vara så att dom som du pratat med blandar ihop hårdhet dH med pH ?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Detta gäller region Gotland och vattenverket herrvik, du får väldigt gärna säga till om du hittar någon analys. Vi har ringt runt och försökt få något tydligt svar. På ett annat vattenverk svarade de att det ska ligga på ~8 men den på kommunen vi pratade med igår sa 5 vilket även bekfräftar det vi testa om än testet inte är tillförlitligt. Nu försöker vi bara hitta någon som kan berätta vad den senaste vattenanalysen visade. Vi har också beställt en vattenanalys men det tar ett tag att få…
Jag hittade gamla tester från 2016 som visade att råvattnet som Herrvik använder (alltså vattnet som vattenverket tar upp för att rena till dricksvatten) höll ett pH-värde omkring 8. Det mest troliga är att de försöker hålla ett pH-värde på 8 i den färdiga produkten också.

Det är väldigt bra om ni kan få ett ackrediterat vattenprov som kan säkerställa pH-värdet. Med ett sådant vattenprov kan ni också kräva åtgärder från kommunen om dricksvattnet mot förmodan skulle vara så pass surt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
samovar
En liten uppdatering. Idag testade vi igen med stickor (mest för nyfikenhetens skull), vi testade vatten med bikarbonat som ska ligga på 8 och det stämde, sedan testade vi mjölk som ska ligga på 7 vilket stickan visade och vattnet visade idag 6. Så kan mycket väl varit ett tillfälligt fel men hade varit bra att veta eftersom rörmokaren nu beställt emaljerad varmvattenberedare och om vattnet ska ligga på runt 8-8.5 kanske den inte är lika bra?
 
samovar
M MagHam skrev:
Kan det vara så att dom som du pratat med blandar ihop hårdhet dH med pH ?
Vi har väldigt mjukt vatten så det kan inte heller stämma.
 
samovar
M martin.sveg skrev:
Jag hittade gamla tester från 2016 som visade att råvattnet som Herrvik använder (alltså vattnet som vattenverket tar upp för att rena till dricksvatten) höll ett pH-värde omkring 8. Det mest troliga är att de försöker hålla ett pH-värde på 8 i den färdiga produkten också.

Det är väldigt bra om ni kan få ett ackrediterat vattenprov som kan säkerställa pH-värdet. Med ett sådant vattenprov kan ni också kräva åtgärder från kommunen om dricksvattnet mot förmodan skulle vara så pass surt.
Vi har beställt vattenprov men vi behöver ny varmvattenberedare innan vi hinner få svar så ville luska lite vad det ska ligga på. Runt 8 stämmer bra med vad vi fått för svar från någon annan vi fick tag i ang vad det bör ligga på.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
MultiMan
samovar samovar skrev:
Vi har väldigt mjukt vatten så det kan inte heller stämma.
Det kan det väl? Mjukt vatten är under 5 dH.
 
C
Vad är det för skala på stickorna du använder?
Ju bredare skala, desto svårare att läsa av dem exakt. De jag använder är t.ex. 6,2 - 8,4.
 
samovar
MultiMan MultiMan skrev:
Det kan det väl? Mjukt vatten är under 5 dH.
Ja men här ligger det på 1-2. Det finns på kommunens hemsida. Personen som svarade angav både dh och ph.
 
MultiMan
samovar samovar skrev:
Vi har beställt vattenprov men vi behöver ny varmvattenberedare innan vi hinner få svar så ville luska lite vad det ska ligga på. Runt 8 stämmer bra med vad vi fått för svar från någon annan vi fick tag i ang vad det bör ligga på.
Om du måste köpa innan vattenprov så skulle jag säga emaljerad, men se till att montera den så att offeranoden kan kontrolleras/bytas utan problem.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Emaljerade är standard på Gotland. Vår VVS:are frågade inte ens om vi ville ha koppar.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.