6 498 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Kommunalt vatten visar pH 5 vid prov
Varje kommun har endera ett eget vattenverk (möjligen flera vattenverk om det är stora eller vidsträckta kommuner), eller att samarbete med annan/andra närliggande kommun(er) om tillverkning av dricksvatten.samovar skrev:
Så för en kommundel så kan vattnet komma ett vattenverk, och för en annan kommundel från något annat vattenverk.
Alla kommuner brukar under rubriker som "bygga & bo" eller något liknande redogöra för var det kommunala dricksvattnet tas ifrån för vattentäkt eller vattentäkter och om principerna för behandling av vattnet, och om det är ett samarbete mellan flera kommuner, så brukar det vara i form av gemensamt ägt kommunalt bolag, och då hänvisar man till "vattenbolagets" hemsida för detaljerad information.
Endera så har kommunen en osedvanligt rörig hemsida, eller så använder du fel sökbegrepp.
Att en kommun skulle skicka ut i det närmaste toxiskt dricksvatten i ledningsnätet låter helt enkelt osannolikt.
Det skulle skapa enorma problem både för människor och företag som ska använda vattnet.
Och skulle det vara så att kommunen distribuerar uselt vatten, så skulle det vara en följetong i lokala media.
Detta gäller region Gotland och vattenverket herrvik, du får väldigt gärna säga till om du hittar någon analys. Vi har ringt runt och försökt få något tydligt svar. På ett annat vattenverk svarade de att det ska ligga på ~8 men den på kommunen vi pratade med igår sa 5 vilket även bekfräftar det vi testa om än testet inte är tillförlitligt. Nu försöker vi bara hitta någon som kan berätta vad den senaste vattenanalysen visade. Vi har också beställt en vattenanalys men det tar ett tag att få…S skogaliten skrev:Varje kommun har endera ett eget vattenverk (möjligen flera vattenverk om det är stora eller vidsträckta kommuner), eller att samarbete med annan/andra närliggande kommun(er) om tillverkning av dricksvatten.
Så för en kommundel så kan vattnet komma ett vattenverk, och för en annan kommundel från något annat vattenverk.
Alla kommuner brukar under rubriker som "bygga & bo" eller något liknande redogöra för var det kommunala dricksvattnet tas ifrån för vattentäkt eller vattentäkter och om principerna för behandling av vattnet, och om det är ett samarbete mellan flera kommuner, så brukar det vara i form av gemensamt ägt kommunalt bolag, och då hänvisar man till "vattenbolagets" hemsida för detaljerad information.
Endera så har kommunen en osedvanligt rörig hemsida, eller så använder du fel sökbegrepp.
Att en kommun skulle skicka ut i det närmaste toxiskt dricksvatten i ledningsnätet låter helt enkelt osannolikt.
Det skulle skapa enorma problem både för människor och företag som ska använda vattnet.
Och skulle det vara så att kommunen distribuerar uselt vatten, så skulle det vara en följetong i lokala media.
Det är alltså det här vattenverket du talar om!?
https://www.gotland.se/96030
Det finns säkert någon driftsansvarig som ska kunna svara på frågor.
Har du skickat mail?
https://www.gotland.se/96030
Det finns säkert någon driftsansvarig som ska kunna svara på frågor.
Har du skickat mail?
Det stämmer. Vi har ringt eftersom det verkar vara svårt att få svar via hemsidan. Finns ingen mailadress specifikt till vattenverket utan man får använda kontaktformuläret på hemsidan. De första två tre vi talade med visste inte utan hänvisade vidare oss och till slut kom vi fram till en som sa att pH värdet var 5. Men jag tänker att det kanske borde smaka annorlunda om det stämmer.S skogaliten skrev:
Jag hittade gamla tester från 2016 som visade att råvattnet som Herrvik använder (alltså vattnet som vattenverket tar upp för att rena till dricksvatten) höll ett pH-värde omkring 8. Det mest troliga är att de försöker hålla ett pH-värde på 8 i den färdiga produkten också.samovar skrev:
Detta gäller region Gotland och vattenverket herrvik, du får väldigt gärna säga till om du hittar någon analys. Vi har ringt runt och försökt få något tydligt svar. På ett annat vattenverk svarade de att det ska ligga på ~8 men den på kommunen vi pratade med igår sa 5 vilket även bekfräftar det vi testa om än testet inte är tillförlitligt. Nu försöker vi bara hitta någon som kan berätta vad den senaste vattenanalysen visade. Vi har också beställt en vattenanalys men det tar ett tag att få…
Det är väldigt bra om ni kan få ett ackrediterat vattenprov som kan säkerställa pH-värdet. Med ett sådant vattenprov kan ni också kräva åtgärder från kommunen om dricksvattnet mot förmodan skulle vara så pass surt.
En liten uppdatering. Idag testade vi igen med stickor (mest för nyfikenhetens skull), vi testade vatten med bikarbonat som ska ligga på 8 och det stämde, sedan testade vi mjölk som ska ligga på 7 vilket stickan visade och vattnet visade idag 6. Så kan mycket väl varit ett tillfälligt fel men hade varit bra att veta eftersom rörmokaren nu beställt emaljerad varmvattenberedare och om vattnet ska ligga på runt 8-8.5 kanske den inte är lika bra?
Vi har beställt vattenprov men vi behöver ny varmvattenberedare innan vi hinner få svar så ville luska lite vad det ska ligga på. Runt 8 stämmer bra med vad vi fått för svar från någon annan vi fick tag i ang vad det bör ligga på.M martin.sveg skrev:Jag hittade gamla tester från 2016 som visade att råvattnet som Herrvik använder (alltså vattnet som vattenverket tar upp för att rena till dricksvatten) höll ett pH-värde omkring 8. Det mest troliga är att de försöker hålla ett pH-värde på 8 i den färdiga produkten också.
Det är väldigt bra om ni kan få ett ackrediterat vattenprov som kan säkerställa pH-värdet. Med ett sådant vattenprov kan ni också kräva åtgärder från kommunen om dricksvattnet mot förmodan skulle vara så pass surt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Om du måste köpa innan vattenprov så skulle jag säga emaljerad, men se till att montera den så att offeranoden kan kontrolleras/bytas utan problem.samovar skrev:
