Y
.
Några grannar har startat förening gällande dra kommunalt vatten och avlopp.

En konflikt uppstod så nu ska ena herren kalla ut en kommunal granskare som ska döma ut "olagliga" avlopp i området nu till hösten. Jag trodde att min 33år gamla var modern och godkänd men fick nu veta att så inte var fallet och kommer då riskera vite.

Och då står jag inför följande punkter/tankar...

OM JAG SKA FORTSÄTTA VARA OBEROENDE

• Jag tvingas tabort min nuvarande, och sådan sand räknas som miljöfarligt och kostar över 40tusen att slänga.
  • Jag tvingas bygga ny, avancerad renhållning, som då troligen kostar endel både bygga och underhålla.
  • Jag är i behov (oavsett avloppet) av ny vattenpump, nytt vattenfilter, tank. Då är vi uppe i säg 50tusen.
  • om jag ångrar mig så påstår dom att det blir dyrare att kopplapå sig.

OM JAG SKA BLI KOMMUNALARE

• Jag åkerpå en installationskostad på ca 100-120tusen. Rördragning och pumpstation (av bättre modell)
  • Jag får en driftskostnad på kubikförbrukningen. Om jag brukar eget vatten sätts räknare på mitt egna pump.
  • Men jag kan ju ha kvar pumpen och använda till annat, gården osv. Kanske kan smygblanda vatten eller något. Fast vattenkostanden var 6kr och avloppet 13kr så vattnet var inte det dyra i sig.
  • Då behöver jag inte lyxa till min vattenanläggning.

VAD BEHÖVER JAG TÄNKA PÅ?

• Vad är era erfarenheter och råd?
  • Ska jag, eller ska jag inte vara självständig?

Koppla på dig mot det kommunala så slipper du allt huvudbry med pumpar som slutar fungera etc...

Om kostnaden "bara" är runt 100 000kr för kommunalt så tyckte jag inte det är nått att tveka på med de förutsättningar du har.

Sen hade jag säkert gjort lite för att göra livet roligare för den som skapade problemet

Kommunalt 7 dagar i veckan!

Yrrol skrev:
...
OM JAG SKA FORTSÄTTA VARA OBEROENDE

• Jag tvingas tabort min nuvarande, och sådan sand räknas som miljöfarligt och kostar över 40tusen att slänga.
Du har väl någon slags infiltration nu, dvs en sand/grusbädd.
Även om du inte får använda den som "reningsverk" längre, gör den väl ingen skada där den ligger?
Varför skulle du vara tvungen att gräva bort den?

Samma med trekammarbrunnen.
Den gör väl ingen skada så länge man inte pumpar in mer skit i den.
En sista slamtömning, så är det väl bra sen.

Y
Nja det var väl om jag skulle placera den nya, större, anläggningen på samma plats, då kanske myndigheterna skulle tycka att det ska saneras seriöst eller något. Eller så ville herren jag prata med uppmuntra mig till kommunalt bara genom tai lite i informationen. :)

Är det på fullt allvar någon i grannskapet som tänker plocka ut en kommungubbe att döma ut sina grannars avlopp för att denne själv vill ha med så många på det kommunala tåget som möjligt? Tjära och fjädrar...

Visst, det är inte helt rätt att köra med icke ändamålsenligt avlopp tills kommunen själva väljer att komma ut och göra revision, vilket kanske dröjer flera år. men tills någon sagt att avloppet är underkänt är det godkänt att använda. Det är ju sexsiffriga kostnader han drar på sina grannar för fan.

Räkna också med att de fastigheter som skaffar kommunalt VA ökar i värde jämfört med de som har egen lösning.

Y
TLZ skrev:
Är det på fullt allvar någon i grannskapet som tänker plocka ut en kommungubbe att döma ut sina grannars avlopp för att denne själv vill ha med så många på det kommunala tåget som möjligt? Tjära och fjädrar...
Ja jo, delvis.
Vet inte om en granskare kanske dykerupp vilketsom i samband med något annat.
Eller om det var i samband med att han kanske tipsar granskaren om en översittare med helt bostadskvarter som somvanligt jäklas så att hela projekt riskerar att läggsner.

Frågan är om jag ska avvakta till ifall granskaren kommer. Om inte, så köra vidare på det jag har.
Förreningen lägger troligen ner projektet ifall det inte blirav före vintern berättade han.

Kommunerna håller på och inventerar alla enskilda avlopp, så förr eller senare blir det utdömt.

Jag tvekade själv i våras, men när hälsovårdsinspektören påpekade att det ju framförallt gäller min egen miljö så slog jag till och gjorde om avloppet istället för att vänta några år till.

peternicklas
Var glad om du kan koppla på dig på kommunalt så enkelt. En god vän till mig fick sin egen bädd mm. utdömt. Blev tvungen att installera helt nytt för 120000:- Vid slutbesiktningen av kommunen säger tjänstemannen att om 2 år så får de kommunalt VA. Han är inte glad...

Om de drar ut kommunalt avlopp brukar de inte tillåta nyanläggning av eget avlopp i många kommuner. Men se till att du har kvar eget "utevatten" för bevattning och dylikt.

mycke_nu skrev:
Kommunerna håller på och inventerar alla enskilda avlopp, så förr eller senare blir det utdömt.

Jag tvekade själv i våras, men när hälsovårdsinspektören påpekade att det ju framförallt gäller min egen miljö så slog jag till och gjorde om avloppet istället för att vänta några år till.
I den by jag ursprungligen kommer ifrån är det inga sådana problem. Problemet ligger i att den flytande delen av avloppet efter 3-kammarbrunnar och infiltrationer/ markbäddar mynnar ut i en stor sjö efter att ha gått under åkrar och genom kvävebindande diken i 1-1,5 km. De är alltså inte en hälsofara för boende, utan det är det nya modeordet fosforreduktion som förorsakar inventeringarna där. Skulle tro att de gigantiska gödslade åkerarealerna runt sjön har en "måttligt" mycket större påverkan än några tusen landsbygdsboende vars piss släpper fosfor vidare genom enskilda avlopp.

Visst är det värdehöjande att få in kommunalt VA, men principen att en enstaka person ska skynda på det åt ett helt samhälle är ju åt helsike. har inte kommunen varit där än anser de inte att det är så bråttom att det behöver prioriteras. Istället får en massa hushåll hosta upp 200k fortare än kvickt.

Vi kommer få kommunalt snart ut till oss, vi har inget val utan blir tvångsanslutna trots godkänt avlopp. Eller snarare vi får betala vare sig vi ansluter eller ej.

Vatten är däremot frivilligt och där tvekar vi lite, har bra vatten idag på en grävd brunn med bra vattenflöde, proverna ser bra ut. Kostar ca 40000:- att ansluta sig.
Funderar på att dra in kommunalt vatten och endast koppla till kökskranen, där dricker man mest vatten.

Kostar vattnet verkligen så mycket att det är värt böket med pump och tank? Blir väl extra rör om du ska ha delad vattenförsörjning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.