37 262 läst ·
70 svar
37k läst
70 svar
Kommer hem å hela innertaket har rasat in:(
Tak & väggskiva eller nå sånt hette de iaf...
eftersom de är spontade så drog de väl med sig grannarna, och därför for hela taket ner, utom första och sista raden som är skruvad rakt genom hela skivan och inte enbart i spontenKlicka skrev:
Vad är det för märke och var har du köpt dom? Tänkte om du hade kollat med leverantören. Att de kändes "porösa" låter ju nästan som ett konstruktionsfel. Min erfarenhet av mdf-panel är också att de är stenhårda skivor. Går själv i takmonteringstankar och har inte ens reflekterat över att nåt sånt här kan hända :x
Jag har något liknande som jag köpte på Beijerbygg. De kändes lite flimsiga när jag monterade, så jag klamrade lite extra här och där på platser som ändå skulle skymmas av taklist. Väldigt bra att få höra att de är lite för klent konstruerade för större tak. Tack för att du rapporterar! Tyvärr kan jag inte vara till någon hjälp för dig i den här frågan.
jag har mailat leverantören och frågat vad de har för åsikt, det fanns ingen monteringsanvisning för just denna skiva, och inte heller på deras hemsida...
det är denna skiva det gäller... https://www.byggmax.se/skivmaterial/panelskivor/tak-och-vaggpanel-parlspont-vit-p10231
men nu när jag har kollat på andra liknande skivor säker deras monteringsinstruktioner att man ska spika eller skruva eller fästa med clips på cc150
det är denna skiva det gäller... https://www.byggmax.se/skivmaterial/panelskivor/tak-och-vaggpanel-parlspont-vit-p10231
men nu när jag har kollat på andra liknande skivor säker deras monteringsinstruktioner att man ska spika eller skruva eller fästa med clips på cc150
till denna skiva skulle jag valt clips, eller skivspik (skruv drar i sönder spånten)thestrut skrev:jag har mailat leverantören och frågat vad de har för åsikt, det fanns ingen monteringsanvisning för just denna skiva, och inte heller på deras hemsida...
det är denna skiva det gäller... [länk]
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Här får du en länk för monteringsanvisning för brandens skiva:
http://brandens.se/userfiles/files/montanv_topp_2013.pdf
http://brandens.se/userfiles/files/montanv_topp_2013.pdf
jo jag hittade deras...
men där står det att man ska spika även mitt på skivan?
och att reglarna ska vara cc95 ? fattar inget...
men där står det att man ska spika även mitt på skivan?
och att reglarna ska vara cc95 ? fattar inget...
Redigerat:
Uhum! För att strö lite salt i såren så använder jag mig av montagelim och dyckert i kombination, dessa skivor är hårda men porösa i sponten, de är inte direkt anpassade att skruva, dyckert skall helst spikas även på skivan inte bara gömda, vill man inte ha synliga spik så är det lim som gäller. montagelim avsett för just detta ändamål, inte vilket lim som helst.
Skivorna skall inte limmas ihop i varandra utan enbart mot reglar/läkt
Tråkigt, men även den bäste gör fel ibland, det blir en kul historia att berätta men kanske inte just nu.
Se det som en andra chans.... (jäklar jag kan inte låta bli att skratta, inget elakt men så otroligt dumt att skruva skivorna, önskar att jag kunde hjälpa dig, har inte så många projekt hemma just nu)
Lycka till, var inte så manlig nästa gång, kolla beskrivningen eller hör efter hur nästa tak skall monteras...
Mvh P-A
Skivorna skall inte limmas ihop i varandra utan enbart mot reglar/läkt
Tråkigt, men även den bäste gör fel ibland, det blir en kul historia att berätta men kanske inte just nu.
Se det som en andra chans.... (jäklar jag kan inte låta bli att skratta, inget elakt men så otroligt dumt att skruva skivorna, önskar att jag kunde hjälpa dig, har inte så många projekt hemma just nu)
Lycka till, var inte så manlig nästa gång, kolla beskrivningen eller hör efter hur nästa tak skall monteras...
Mvh P-A
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
kul typ du 
som jag skrev innan så spikade en bekant taket, efter ett tag tyckte han det hängde ner, då kände han på taket och vips så rasade det ner...
så då var ju spik beprövat i min vänskapskrets, och då tyckte jag att skruv inte kunde vara sämre...
svårt att kolla beskrivningen när det inte finns nån
bra man kan glädja nån
som jag skrev innan så spikade en bekant taket, efter ett tag tyckte han det hängde ner, då kände han på taket och vips så rasade det ner...
så då var ju spik beprövat i min vänskapskrets, och då tyckte jag att skruv inte kunde vara sämre...
svårt att kolla beskrivningen när det inte finns nån
bra man kan glädja nån
Det står c-c mått på takreglar 195mm. c-c 200 infästning i spånt & c-c 400 mitt på skivorna.thestrut skrev:
Du har nog missat en del väsentliga delar i montaget, tråkigt!
Gör om gör rätt, fördelen är att man lär sig