3 965 läst ·
83 svar
4k läst
83 svar
Kommer dina barn ha råd att köpa villa?
H HenrikHuslöse skrev:
Hiace har inte sålts i Europa >15år.M maria01 skrev:
Alla Toyota Proace som säljs i Europa är tillverkade Stellantis.
Peugeot har inte varit sämre eller dyrare i drift än andra bilar jag haft.
Toyota är bra....men det kan bli problem med såna också har en bekant vars Yaris stod på lokala Toyota verkstaden i 6 månader och väntade på en sensor till Airbag systemet.
Då får du vänta tills du är i en stad nästa gång, Malmö, Ystad, Trelleborg, Helsingborg etcD Dilato skrev:
Du kan ju också ifrågasätta varför inte ditt bibliotek har det när det nära på är standard i de flesta kommuner.
Ja elbilar kan ju såklart dra mycket om man kör mycket. Men ett "vanligt" hus utan bastu/pool eller liknande borde inte dra mer än max hälften, troligen mindre, om man inte har någon speciell elslukare i huset. Om det inte är elbilarna, så har du något att kolla upp tror jag! Men det är OT, ber om ursäkt.H HenrikHuslöse skrev:Det känns som vi driver från ämnet. Det är inget som jag funderat över. Förbrukningen toppar runt 2500 kWh/månad på vintern och bottnar på 1500 kWh/månad under sommaren. Det är väl förutom bilarna de vanliga sakerna som kyl, frys, tvättmaskin, spis, lampor och sådant. Har ingen pool, bastu, utebelysning eller dylikt. Utan att ha jämfört med andra antar jag att det är ganska normalt.
Fast frågan är hur stora skulderna om man lever så på relativt sett låga löner.svesse84 skrev:
Vad som är normalt och livsnödvändigt har ändrats fort.
Jämför med min egen uppväxt.
Född 1984 i en by på glesbygden i norra östergötland.
Mor sjuksköterska och far vaktmästare kan tänka mig att det idag skulle motsvara strax under medelinkomst.
Jag och min syster på det.
Dom köpte huset dom fortfarande bor i 1986 för 400000kr.
Räntan var rätt hög så dom la nästa hela mors lön på bara boende kostnader.
Vi hade för det mesta bara 1 bil som var 6-10år
Familjen åkte under min uppväxt på en utlandssemester (Danmark) samt några fiskeresor till norr ut.
Och från 10års ålder på skidresa 1gång/år.
Idag ser man familjer med motsvarade arbeten ha:
Hus för 4 miljoner.
2 bilar som är mindre än 3år
2 utlandsresor/år samt 1 skidresa.
Sommarställe med båt
4 mobilabonnemang
Minst 4 surfplattor
Flera tv och/streaming tjänster
O.s.v.
Både jag och frun har högskoleutbildning på masternivå, men äldre bilar, åker på billig skidsemester (inte Sälen / Åre på sportlovet), Inte 2 resor utomlands per år, utan snarare vart annat - tredje år.
Jag bedömer att tidigare generationer ( 30, 40, 50-talister) genom hög inflation haft en tvångsamortering och genom avdrag och skatteeffekter har ränta och amortering inte smärtat så hårt om man haft en OK lön. Kontentan tror jag var att många levde snålare men med det lyckades ha mindre skulder på bostaden efter säg 20 år. När jag var liten så var utlandssemester och restaurangbesök sällsynt, matsäck med på fjällresan där vi bodde 2 mil från skidorten.
Om mina barn kommer ha råd med villa - beror givetvis på vad de utbildar sig till, var de vill bo... Och om man kan ge dem någon hjälp med tex insats eller lån.
du skrev inte att det måste vara en ny bilsvesse84 skrev:
Hiace har inte sålts i Europa >15år.
Alla Toyota Proace som säljs i Europa är tillverkade Stellantis.
Peugeot har inte varit sämre eller dyrare i drift än andra bilar jag haft.
Toyota är bra....men det kan bli problem med såna också har en bekant vars Yaris stod på lokala Toyota verkstaden i 6 månader och väntade på en sensor till Airbag systemet.
Arbetsstart vid 27? Man går ut gymnasiet vid 19 års ålder. Hälften påbörjar högre studier (men många avslutar dem inte). En kandidat tar tre år. Vill man lägga på en mastersutbildning är man uppe i fem år. Hur blir man 27 före man börjar jobba? Är alla unga hemmasittare numera?V VetarN skrev:
Militärtjänst, ett år backpacking i Thailand?Claes Sörmland skrev:
Jag hann dock med militärtjänst, master och börja jobba före 25, i tid för att åldersdiskrimineras av kollektivavtalet
Det är ju egentligen inte intressant vilken utbildning man har utan snarare inkomst. Tror dock ni har ett handikapp i och med att ni bor i Stockholm och därmed har betydligt mer kapital bundet i villan än medelsvensson.J JohanLun skrev: