1 593 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Kommer dina barn ha råd att köpa villa?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 424 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 424 inlägg
Genomsnittslön är en dålig jämförelse för allt kan jag tycka!
Den stora frågan är om det kommer bli segregation i städernas villakvarter över tidens gång gällande yrken/utbildningar.
Malmös finaste kvarter, där bor företagsledare, företagare och ärvda pengar. Så har det alltid varit. Det är aldrig en vanlig löntagare som kunnat köpa hus där.
I området jag bor i är det blandat tjänstemän(ofta då chefer)/egenföretagare. Så har det alltid varit.
I andra områden kan personer i yrke med lön runt genomsnittslönen köpa.
Det som är intressant är när vanliga tjänstemän inte har råd att köpa i ”mitt område” och jag då behöver köpa i ett annat område. Byggs det då inte nytt, då kommer det helt plötsligt inte gå att köpa hus för ”lägre”(jag hittade inget mer passande ord) inkomstklasser i Malmö utan man behöver köpa i orter som Staffanstorp där villorna än inte är lika dyra.
Den stora frågan är om det kommer bli segregation i städernas villakvarter över tidens gång gällande yrken/utbildningar.
Malmös finaste kvarter, där bor företagsledare, företagare och ärvda pengar. Så har det alltid varit. Det är aldrig en vanlig löntagare som kunnat köpa hus där.
I området jag bor i är det blandat tjänstemän(ofta då chefer)/egenföretagare. Så har det alltid varit.
I andra områden kan personer i yrke med lön runt genomsnittslönen köpa.
Det som är intressant är när vanliga tjänstemän inte har råd att köpa i ”mitt område” och jag då behöver köpa i ett annat område. Byggs det då inte nytt, då kommer det helt plötsligt inte gå att köpa hus för ”lägre”(jag hittade inget mer passande ord) inkomstklasser i Malmö utan man behöver köpa i orter som Staffanstorp där villorna än inte är lika dyra.
Vad som är normalt och livsnödvändigt har ändrats fort.
Jämför med min egen uppväxt.
Född 1984 i en by på glesbygden i norra östergötland.
Mor sjuksköterska och far vaktmästare kan tänka mig att det idag skulle motsvara strax under medelinkomst.
Jag och min syster på det.
Dom köpte huset dom fortfarande bor i 1986 för 400000kr.
Räntan var rätt hög så dom la nästa hela mors lön på bara boende kostnader.
Vi hade för det mesta bara 1 bil som var 6-10år
Familjen åkte under min uppväxt på en utlandssemester (Danmark) samt några fiskeresor till norr ut.
Och från 10års ålder på skidresa 1gång/år.
Idag ser man familjer med motsvarade arbeten ha:
Hus för 4 miljoner.
2 bilar som är mindre än 3år
2 utlandsresor/år samt 1 skidresa.
Sommarställe med båt
4 mobilabonnemang
Minst 4 surfplattor
Flera tv och/streaming tjänster
O.s.v.
Mor sjuksköterska och far vaktmästare kan tänka mig att det idag skulle motsvara strax under medelinkomst.
Familjen åkte under min uppväxt på en utlandssemester (Danmark) samt några fiskeresor till norr ut.
Hus för 4 miljoner.
Sommarställe med båt
4 mobilabonnemang
Minst 4 surfplattor
O.s.v.
Södra Roslagen.
Villa som passa barnfamilj.
Ser en hel drös med slutpriser på 4,5 miljoner.
35 minuter till Sthlm med bil. 10 minuter till infartsparkering där plats alltid finns.
Såklart att man kommer ha råd med villor. Speciellt när de där som är födda på 50-talet dör. Det kommer finnas enormt många objekt som kommer ut på marknaden då
Frågar jag mina föräldrar så la de 50% av inkomsten på att köpa en villa i norrbotten på 80-talet
Jag undrar vems narrativ det är och vem det är som tjänar på att hela tiden lyfta "det är hemskt i Sverige"
Villa som passa barnfamilj.
Ser en hel drös med slutpriser på 4,5 miljoner.
35 minuter till Sthlm med bil. 10 minuter till infartsparkering där plats alltid finns.
Såklart att man kommer ha råd med villor. Speciellt när de där som är födda på 50-talet dör. Det kommer finnas enormt många objekt som kommer ut på marknaden då
Frågar jag mina föräldrar så la de 50% av inkomsten på att köpa en villa i norrbotten på 80-talet
Jag undrar vems narrativ det är och vem det är som tjänar på att hela tiden lyfta "det är hemskt i Sverige"
"men det är ju en rättighet att ha hus centralt och åka utomlands flera gånger per år!!!!!"svesse84 skrev:
Hus för 4 miljoner.
Sommarställe med båt
4 mobilabonnemang
Minst 4 surfplattor
O.s.v.
Ja, mina barn har råd att köpa en villa. De har bägge redan en bra insats till en lägenhet och när det är dags för villa så har pengarna vuxit i lägenheten.
Bägge barnen har så pass bra ekonomi att de ansåg sig ha råd att ta sommarlov trots att de studerar på högskola/universitet. Något har jag lärt dem i alla fall, de tar både hand om sig själva och sina pengar.
Bägge barnen har så pass bra ekonomi att de ansåg sig ha råd att ta sommarlov trots att de studerar på högskola/universitet. Något har jag lärt dem i alla fall, de tar både hand om sig själva och sina pengar.
Min egen hussituation.svesse84 skrev:
Hus för 4 miljoner.
Sommarställe med båt
4 mobilabonnemang
Minst 4 surfplattor
O.s.v.
Köpte hus på samma glesbygden när jag vara 25år.
Jag+fru ligger något över medelinkomsten tillsammans
1 barn
3 bilar.... 3, 7 och 38år gamla.
Har inte varit utomlands privat på 15år.
Skulle säga att vi snittar 25% av disponibla inkomsten på boendet.
Är man två vuxna och två barn i hushållet och båda tjänar runt medelinkomst så borde man egentligen inte klaga.
Med lite sunt förnuft skall man då lätt klara ett bolån på 3-4 Miljoner, 2 moderna bilar, 2x utlandssemestrar +skidsemester alternativt övernattningsbåt eller sommarstuga. På det lär man kunna lägga nära hälften av inkomsten på sparande. Med de förutsättningar kan man skaffa sig ett hus överallt i Sverige och inom 30minuter pendling från centrala Stockholm,Göteborg,Malmö
Per månad
Inkomst efter skatt inkl barnbidrag 67 000 kr
fördelat på
Bolåneränta 7000 kr
El, VA, Sopor, Internet, Försäkringar 4000kr
Bilar 6000 kr
Konsumtion (mat, kläder, drivmedel, vardagsaktiviteter) 15 000kr
Resor/båt/sommarstuga 5000 kr
Sparande(inkl amortering) 30 000
Med lite sunt förnuft skall man då lätt klara ett bolån på 3-4 Miljoner, 2 moderna bilar, 2x utlandssemestrar +skidsemester alternativt övernattningsbåt eller sommarstuga. På det lär man kunna lägga nära hälften av inkomsten på sparande. Med de förutsättningar kan man skaffa sig ett hus överallt i Sverige och inom 30minuter pendling från centrala Stockholm,Göteborg,Malmö
Per månad
Inkomst efter skatt inkl barnbidrag 67 000 kr
fördelat på
Bolåneränta 7000 kr
El, VA, Sopor, Internet, Försäkringar 4000kr
Bilar 6000 kr
Konsumtion (mat, kläder, drivmedel, vardagsaktiviteter) 15 000kr
Resor/båt/sommarstuga 5000 kr
Sparande(inkl amortering) 30 000
Förblir barn?Kilrain skrev:
Folk börjar arbeta senare i livet.
Etableringsåldern (när 75% är i arbete) steg från 20 år 1989 till 28 år 2018.
Rent anekdotiskt, när vi köpte vårt första hus var jag 34 år och hade jobbat heltid i 8-9 år.
När mina föräldrar köpte sitt första hus (radhus) var farsan 30 år och hade jobbat heltid i 16 år.
Svenskar förblir barn så pass länge numera att det inte är konstigt om dagens 30-åringar inte har råd med samma hus som deras föräldrar hade råd med i samma ålder, eftersom de tvingades bli vuxna tidigare i livet.
Det finns väl lite eget ansvar i att växa upp.
Sen kan man ypperligt kombinera jobb med utbildning om man bara vill.
Startade eget i gymnasiet och alltid hållt mig med jobb. Vid 18år hade jag satt målen för när jag skulle fylla 30år.
Frugan passade på att fortsätta utbilda sig på heltid på distans under tiden hon tog 1a året med alla barnen som sen skolades in direkt på förskola.
Helt ovärderligt att spara flera år och slippa lägga dubbel tid på utbildning och sen föräldraledighet och sen börja jobba med bra lön.
Nu ska man dalta i flera år med utbildning och inget annat = helst fullt studielån med bara utgifter och inga inkomster. Sen föräldraledig i längre än 12 månader per barn. Bli gamla föräldrar efter 30år eller till och med efter 35år och få panik att hinna fixa allt i livet på mellan 35-45 år för att sitta utbränd och skild med taskig ekonomi efteråt.
Klicka här för att svara