3 965 läst ·
83 svar
4k läst
83 svar
Kommer dina barn ha råd att köpa villa?
Utgick från våra egna kostnader när jag spalta upp detta.. Bor själv i 150kvm villa med 30m enkel bilväg till centralstationen i Göteborg.H HenrikHuslöse skrev:För optimistisk budget tycker jag. Bara elen äter upp pengarna. Även när man är nere på 1500 kWh/månad gör nätavgifter och sådant gjorde att det blir 4000 kr i el. Sopor och VA eller slamtömning m.m. taktar ju in på 500 i månaden, försäkringar (hus + barn) kostar ju mer än 1000 kr/mån och internet + mobilabbonemang är ju över 1000 kr bara det.
Sedan går det sönder saker titt som tätt oavsett om det är tvättmaskinen, bilen eller mobilen. Då plockar det på tusenlappar fort. Några resor eller sommarstugor finns det inte plats för i den där budgeten. 5000 kr räcker till en natt borta med en familj om man ska räkna ärligt på mat, övernattning, bil och aktiviter.
Uttöka bolånet med 200k och du har bergvärme och slipper tänka på 1500kwh i månaden, uttöka lånet med 150k till så har du solceller och batteri och behöver inte tänka på elräkningen alls, marginell skillnad i räntekostnad.
Våra resor i år
Vinter - En vecka skidsemester
Vår - En vecka båt i Kroatien (delat med annan familj)
Sommar - 4 nätter hotell i Sverige + 4 nätter hotell i Estland inkl. flyg till dit.
Höstlovet - En vecka på Cypern
Kostnad totalt för ovan 90,000, då ingår flyg/transport + boende för 2vuxna + 2 barn.. Cypern är halvpension så viss mat ingår där.
4-stjärniga hotell rakt igenom så inte loppbitna vandrarhem och vi snålar inte på något vis.
Vi reser dock inte charter utan bokar själva och letar runt för vi tycker det är roligt. Men ta bort en resa och lägg på 1000kr/månad så är du i hamn. Mat, drivmedel och aktiviteter ligger under konsumptionsbudgeten.
Ja, saker går sönder, det är delvis därför man har ett sparande. Avsätt 1500-2000 kr/månad av de 30k i sparande så lär du inte ha några problem att bygga upp en buffert för maskinparken. Bilar byter vi var 6e år och de är ju försäkrade av en anledning. En upp till 6 år gammal bil går inte och rasar ihop.
Jag har inga problem med att redovisa mer i detalj om du så önskar, min poäng dock är att det med två medelinkomster inte är några som helst problem att leva bekvämt ens om man bor nära en storstad. Som du ser finns det otroligt mycket luft i denna budget med 30k i sparande.
Byt bil var 6e år, du har två bilar och varvar vart 3e år.svesse84 skrev:
Nä 6000kr/månad för två moderna bilar räcker inte långt....man får inte mycket modern bil för 200000kr och skall man ha två såna och skatt försäkring och service och kanske lån så försvinner dom pengarna snabbt.
Mina bilar brukar snitta 10-15kr/mil i bara underhåll, service, rep så bara det är >2000kr/månad.
Spara ~5000kr i månaden och du har då 180k efter 3 år.
Köp bilar i 400-500k klassen och räkna med ett värde om 250k efter 6år.
Du har då 430k att lägga in kontant vid varje bilköp.
1000kr kvar till service.
Försäkring ligger under försäkringar
Drivmedel under konsumption (vi har dock elbilar)
Tror få som köper ett hus för 4 miljoner har utrymme i bolånet att lägga till 200k för bergvärme och 150k för solceller och batterier.Kvackatore skrev:
Utgick från våra egna kostnader när jag spalta upp detta.. Bor själv i 150kvm villa med 30m enkel bilväg till centralstationen i Göteborg.
Uttöka bolånet med 200k och du har bergvärme och slipper tänka på 1500kwh i månaden, uttöka lånet med 150k till så har du solceller och batteri och behöver inte tänka på elräkningen alls, marginell skillnad i räntekostnad.
Våra resor i år
Vinter - En vecka skidsemester
Vår - En vecka båt i Kroatien (delat med annan familj)
Sommar - 4 nätter hotell i Sverige + 4 nätter hotell i Estland inkl. flyg till dit.
Höstlovet - En vecka på Cypern
Kostnad totalt för ovan 90,000, då ingår flyg/transport + boende för 2vuxna + 2 barn.. Cypern är halvpension så viss mat ingår där.
4-stjärniga hotell rakt igenom så inte loppbitna vandrarhem och vi snålar inte på något vis.
Vi reser dock inte charter utan bokar själva och letar runt för vi tycker det är roligt. Men ta bort en resa och lägg på 1000kr/månad så är du i hamn. Mat, drivmedel och aktiviteter ligger under konsumptionsbudgeten.
Ja, saker går sönder, det är delvis därför man har ett sparande. Avsätt 1500-2000 kr/månad av de 30k i sparande så lär du inte ha några problem att bygga upp en buffert för maskinparken. Bilar byter vi var 6e år och de är ju försäkrade av en anledning. En upp till 6 år gammal bil går inte och rasar ihop.
Jag har inga problem med att redovisa mer i detalj om du så önskar, min poäng dock är att det med två medelinkomster inte är några som helst problem att leva bekvämt ens om man bor nära en storstad. Som du ser finns det otroligt mycket luft i denna budget med 30k i sparande.
Vi hade 1500 kWh i juli och lika mycket i juni. Med bergvärme som bara gör varmvatten såhär års.Kvackatore skrev:
Ungarna var en dag på Lisberg. Det blev dyrt med boende, resa, inträde och allt.Kvackatore skrev:
Diskmaskinen havererade för en månad sen. 10000 spänn för en ny. Tvättmaskinen behövde nya reservdelar innan sommaren. 2000 spänn där. Det är inte första gången den gått sönder.Kvackatore skrev:
Bilen behöver i alla fall däck och service. En service kostar 4000 kr. En uppsättning däck av kvalitetsmärke med montage kostar uppåt 8000 kr. Och visst rasar 3 år gamla bilar ihop. ACn pajade förra sommaren strax efter att garantin gått ut. 20000 kr. Sedan var bilen inne för elfel två gånger efter att kablar nötts ut. Tusenlapparna rullar.Kvackatore skrev:
Nej, jag ser inte det. Man har ju andra kostnader som aktiviteter för barnen och avgifter för dagis/fritidsplats. Fastighetsskatt ska man inte heller glömma.Kvackatore skrev:
Redigerat:
Testa 12000mil-service på en Peugout med kamremsbyte..... 24000kr.
Har fått byta 3 ac-kondensorer, alla tre mellan 10000-12000mil.
Ett av bytena gick på garanti, dom andra kosta mellan 3000 resp. 7000kr.
En bil som då var 4 år stod på verkstaden 8 gånger på 6 månader. Gick på garanti men än då.
Har fått byta 3 ac-kondensorer, alla tre mellan 10000-12000mil.
Ett av bytena gick på garanti, dom andra kosta mellan 3000 resp. 7000kr.
En bil som då var 4 år stod på verkstaden 8 gånger på 6 månader. Gick på garanti men än då.
svesse84 skrev:
man köper inte europiskt alls man köper toyotaH HenrikHuslöse skrev:
Priset på vår villa har ökat med 1100% från när förra ägaren köpte den tills nu. Inte har reallönerna ökat med 1100% på 40 år. Inte perfekt liknelse men jag ser inte hur folk ska kunna bo i villa i en stad som inte ärvt eller gjort bostadskarriär (med då gissningsvis hjälp med första kontantinsatsen). Jag är ett av barnen som klev in på arbetsmarknaden vid 26, jag gissar att samhället i stort även fortsättningsvis ser att tex läkarutbildningen är längre än en tvåårig förberedande yrkesutbildning. 🤷♀️
Nu skrev jag bolån 3-4 miljoner. Och nej, man har antagligen inte det utrymmet år 1 men helt säkert år 5.svesse84 skrev:
Köpte vårt hus för 4 miljoner för 10 år sedan och idag är det värderat till 6,5 miljioner. Man får inte glömma att värdet på huset följer med inflationen och därmed bolånet.
Om ni har 1500 kWh under en sommarmånad med bergvärme så behöver ni se över det. Det har vi knappt en vintermånad och då laddar vi två pluginbilar hemma.H HenrikHuslöse skrev:
Vi var också på Liseberg, men det tog jag inte ens med. Går väl på allmän konsumtion, ungefär som man tar ett restaurangbesök då och då. Vi behöver ju dock inte boende för att åka dit. Känner man att man inte har budget för det finns det alltid sätt att komma runt. Kanske man offrar att köra hem på natten istället för lägga pengarna på hotellboende?H HenrikHuslöse skrev:
Ja, då ligger du ju i budget om du sätter undan 1500-2000 i månaden för sådana poster.H HenrikHuslöse skrev:
Man byter väl inte däck varje år, på sin höjd var 3e-4e år?H HenrikHuslöse skrev:Bilen behöver i alla fall däck och service. En service kostar 4000 kr. En uppsättning däck av kvalitetsmärke med montage kostar uppåt 8000 kr. Och visst rasar 3 år gamla bilar ihop. ACn pajade förra sommaren strax efter att garantin gått ut. 20000 kr. Sedan var bilen inne för elfel två gånger efter att kablar nötts ut. Tusenlapparna rullar.
vi avsätter 1000 kr månaden för våra två bilar. Då går ungefär 10000 per år till service och resterande för t.ex. nya däck när det sker. Visst kan en bil rasa efter 3 år men då har man garanti eller bilen försäkrad, det brukar mest drabba psyket snarare än plånboken.
Man får se på helheten. Har man barn som sysslar med hockey, ridning eller golf så kanske man väljer att lägga en större del av kakan där. I gengäld kanske man kör en 100k billigare bil eller bor i Åmål eller Sveg och har 2-3 miljoner mindre i bolån. Poängen är att en svensson-familj kan leva riktigt bra på två medellöner.H HenrikHuslöse skrev:
13th Marine skrev:
Hela historienF fribygg skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/pa-sveriges-basta-aker-byggs-ett-jattefangelse/
och ja, det kan vara betalvägg med det har man råd med 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 989 inlägg
Jag har inte för avsikt att teckna en prenumeration oavsett om den är gratis i början eller ej.D Dilato skrev:
Men jag stör mig en hel del på att när det är bostäder som ska byggas, då ska det hushållas så mycket det bara går.
Men när man luktar arbetstillfällen då är det mer "hur mycket vill du ha?", inga hushållsningskrav alls och vi får platta plåtlådor omringade av enorma asfaltsfält...
Under de senaste fem åren har jag aldrig betalat fullpris för någon tidning, jag avslutar direkt och betalar då bara kampanjpris.13th Marine skrev:
Sedan kommer samma eller liknande erbjudande igen, och igen, och igen .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder