3 965 läst ·
83 svar
4k läst
83 svar
Kommer dina barn ha råd att köpa villa?
Tar tidningen emot presstöd finns den att läsa i ditt biblioteks digitala tjänster. Där finns förutom lokalblaskan även rikstidningarna och de stora internationell som NY times, Washington Post, Le Monde, Bild, Die Welt etc. Allt du behöver göra är att skaffa ett gratis bibliotekskort och sedan kan du läsa den hemma från paddan eller datorn.D Dilato skrev:
Alltså, redan i Småland och Värmland finns det hur mycket mark som helst. För att inte tala om Norrlands inlagd. Myrmark så långt ögat når.A ajn82 skrev:
Sibirien låter naturligtvis lockande. För där finns ju redan en utbyggd kriminalvård som jag tror, skulle göra våra små gangsters gott.
En del är förmodligen bilarna, men bara det att man har el till huset kostar pengar.Kvackatore skrev:
Det byggs ju inte upp någon buffert när det ska lagas hela tiden. Nästa gång är det något i bergvärmepumpen som ger upp. Eller kylskåpet. Eller vattenpumpen. Det är något hela tiden i ett hus.Kvackatore skrev:
Förvisso inte, men även utslaget på 4 år blir det 2000 kr/år. Servicen är ju 1 - 2 ggr/år beroende på hur mycket man kör och vilken bilmodell man har. En del ska servas var 2000:e mil andra mer sällan.Kvackatore skrev:
Garantin gäller ju ofta bara i tre år. Försäkringar har jag inte orkat titta på. Det är möjligt att de i princip skulle kunna täcka vissa fel.Kvackatore skrev:
Detta är ju ändå ett husforum, så man blir nyfiken på vad som drar 1500 kWh en sommarmånad? Det gjorde inte ens vårt förra hus med uppvärmd pool och uthyrningslägenhet (dvs. 2x kök/tvätt etc.).H HenrikHuslöse skrev:
Det visste jag inte!Kvackatore skrev:
Tar tidningen emot presstöd finns den att läsa i ditt biblioteks digitala tjänster. Där finns förutom lokalblaskan även rikstidningarna och de stora internationell som NY times, Washington Post, Le Monde, Bild, Die Welt etc. Allt du behöver göra är att skaffa ett gratis bibliotekskort och sedan kan du läsa den hemma från paddan eller datorn.
Just mitt bibliotek finns inte i listan.🤔
Jag har ställt frågan till dom om hur man gör...
pool, elbilar, elbastu så går det lätt att komma upp i 1500. Jag har ingen bastu men kom upp i 1400 i juli (4x8 pool @32C, billadd 300kWh) Uppsala län så det är kallare än skåne på nätterna vilket drar en del till poolen.K Kallens skrev:
PressReader är tyvärr inte en tjänst vi erbjuder på biblioteket, därför vet vi inte heller helt hur det fungerar. Om du fått tillgång till PressReader via ett annat bibliotek så kan du kontakta dem och fråga.D Dilato skrev:
Det känns som vi driver från ämnet. Det är inget som jag funderat över. Förbrukningen toppar runt 2500 kWh/månad på vintern och bottnar på 1500 kWh/månad under sommaren. Det är väl förutom bilarna de vanliga sakerna som kyl, frys, tvättmaskin, spis, lampor och sådant. Har ingen pool, bastu, utebelysning eller dylikt. Utan att ha jämfört med andra antar jag att det är ganska normalt.K Kallens skrev:
Det låter väldigt högt. Jag gör av med ca 3-600 kWh per hus under sommarmånaderna - Utan värmepump. Elpanna för uppvärmning och elektrisk varmvattenberedare.H HenrikHuslöse skrev:Det känns som vi driver från ämnet. Det är inget som jag funderat över. Förbrukningen toppar runt 2500 kWh/månad på vintern och bottnar på 1500 kWh/månad under sommaren. Det är väl förutom bilarna de vanliga sakerna som kyl, frys, tvättmaskin, spis, lampor och sådant. Har ingen pool, bastu, utebelysning eller dylikt. Utan att ha jämfört med andra antar jag att det är ganska normalt.
Tycker du skall skapa en tråd och be om hjälp att hitta eltjuven. Har du bergvärme så är det där extremt för sommarmånaderna, kanske mer acceptabelt vad gäller vintermånaderna.H HenrikHuslöse skrev:Det känns som vi driver från ämnet. Det är inget som jag funderat över. Förbrukningen toppar runt 2500 kWh/månad på vintern och bottnar på 1500 kWh/månad under sommaren. Det är väl förutom bilarna de vanliga sakerna som kyl, frys, tvättmaskin, spis, lampor och sådant. Har ingen pool, bastu, utebelysning eller dylikt. Utan att ha jämfört med andra antar jag att det är ganska normalt.