kulle
Mattsson86 skrev:
Nu är rörkrökarn hemma o kopplar. Han har kopplat tryckexpansionskärlet från returledningen på pannan. Alltså från pannans nedre anslutning och jag undrar om de verkligen är bra o göra så?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Ja det är bättre och koppla det kallt, gummiblåsan i kärlet håller längre då.

Okej låter ju bra! Tack för svaret!

Ja kärlet håller bättre med så kallt vatten som möjligt.

Perfekt! Börjar bli ordning på grejerna nu.

Nu är grejerna igång! Funkar klockrent men de är ett jävla liv i rören kring laddomaten. De liksom plaskar o har sig, ska de va så? Är de luft så borde de ta sig ut utan problem då jag har avluftare ovanför laddomaten..

Det brukar ta ett tag innan det blir luftfritt och det ska vara lågt flöde om luftaren ska hinna med. Desto varmare vattnet blir desto mera syre fälls ut till vattnet så elda upp till max temp innan du luftar radiatorerna.

Menar lågt flöde på laddpumpen? Den står ju på maxläge nu, kanske borde sänka den då?

Prova att sänka den en stund blir lättare för luften att hinna ut då.

De ska jag prova. Tack för svaren !

Hej igen. Laddomaten e tyst o fin nu :-)

Håller nu på att isolera acktanken. Hade en bra hög med "paroc vägg och bjälklagsisoleringsskiva trä" liggandes o har nu pulat i de i gipslådan runt tanken och resten får bli lösull. Min fråga är kan man använda den paroc isoleringen? Tål den en acktanks temperaturer eller borde jag valt något annat?

kulle
Mattsson86 skrev:
Hej igen. Laddomaten e tyst o fin nu :-)

Håller nu på att isolera acktanken. Hade en bra hög med "paroc vägg och bjälklagsisoleringsskiva trä" liggandes o har nu pulat i de i gipslådan runt tanken och resten får bli lösull. Min fråga är kan man använda den paroc isoleringen? Tål den en acktanks temperaturer eller borde jag valt något annat?

Visst gör den det. Isolera på bara :thumbup:

Tack för de! :-) är de stenull i den skivan?

Nu va de dags igen! Första 20-30 minutrarna som laddomaten går så lever den om som fan. De plaskar o har sig i rören så de hörs i hela huset men efter en stunds eldning så är de alldeles tyst o fint. Är de luft som spökar där i början alltså?

Det borde försvinna efter några eldningar ?

Jo de tycker ju jag också men de verkar inte så. Tänkte prova o elda upp hela tanken till 95 grader för o försöka få ur all luft men idag när jag kom ner i pannrummet så droppa de ur säk. Ventilen på tryckkärlet så nå mer törs man ju inte kräma på då. De roliga är att när tanktoppen är 60 grader o övriga tanken runt 40 så är de för lite vatten systemet för att vattnet ska nå högst belägna radiatorn. Hur kommer de sig? 200 liter tryckkärl ska väl räcka för 750 liter tank, pannans 95 o en o en halv plan plus källare me radiatorer? Totalt 200kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.