PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Jo om man bryter mot lagen kan det vara en indikation på gränslöshet.
Så att röra sig i sin lägenhet är ett gränslöst beteende?

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ett knarr ljud i sovrum får nog ganska lätt en ljudmätare att studsa i taket i förhållande till dom bullerkrav som gäller. Så hade inte gett mig sjutton på att det inte gått att få rätt. Miljökraven är ju extremt höga när man själv tex bygger vid vägar. Att man som kommersiell värd inte kan bli ålagd att åtgärda om det tex peakar 75 db (Vilket inte är högt/svårt att komma upp i ) nattid i lägenheten pga undermåliga golv / isolering mellan lägenheter etc, känns mindre troligt. Det handlar inte om grannens beteende utan om fastighetens skick.

Men frågan är om det är värt det om man kan få en lika bra lägenhet. Processen kan nog bli både lång och oviss. Kanske rent av erbjudande av ny lägenhet klassas som åtgärd vid ev prövning, så länge den är likvärdig.

Jag rekommenderar TS att kontakta hyresgästföreningen
Dessa krav gäller väl bara nybyggen? Om vi istället säger att det var en ensamstående mamma med ett barn som skrek på nätterna, hade man kunna kräva att det skulle isoleras bättre för att det var skrik då och då på natten, skuld på mamman hade man iaf inte gått på kan jag garantera.

Är det höga ljud konstant, kanske man skulle kunna dra argumentet, men 1minut här och där när han går på toa eller bort till köket är nog svårt att få åtgärd på. Har själv bott i lägenhet där det hördes väldigt högt när grannen pissade varje natt då toaletten var vägg i vägg med sovrummet men man vänjer sig.

Tycker som andra säger, ta erbjudandet om att flytta. Hyresvärden förstår jag helt inte vill göra en större renoveringen, hen har ingen aning om du bara är en jobbig hyresvärd som kommer gnälla om allt oavsett vad hen gör. Gör du livet svårt för personen kan erbjudandet försvinna och då sitter du där tills du antingen kanske lyckas driva igenom en process som kan gå bägge vägarna utöver all tid som troligen är betydligt jobbigare och mer tidskrävande än en flytt

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
Förtvivlad Söker sig hit…

Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.

Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?

Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?

Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.

Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
flytta direkt, vad väntar du på? Din granne har rätt att gå i sin lägenhet. Det är bygget och inte bara golvet.
Har själv upplevt detta och mådde så dåligt. Höggravid var jag också när vi flyttade ut på nyårsafton utan att ha sålt lägeheten ännu. det var konstant fest över, samt väcktEs hela tiden. Samt grannen under hade knarkfester med sina kompisar efter Stureplan varje helg till 05. Han kom också och klagade på oss, sa han blev väckt tidigt på morgonen av oss - det var grannen över som gick upp 05.30, varje morgon.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
En metod att minska ljudet kan vara att skapa ett annat regelbundet bakgrundsljuds som är avslappnande t.ex. våg-ljud, regn, eller liknande. Hjärnan vänjer sig efter ett tag vid ett konstant ljud och det sporadiska knarrandet blir mindre tydligt. Det är den övriga tystnaden på natten som gör att knarr blir extra noterbart. Men det kan nog ta en vecka eller två innan det blir bra. Efter ett tag så kommer det regelbundna ljudet snarare att underlätta för dig att somna, för att hjärnan lär sig att när detta ljud kommer är det tid att somna.

E EmilyLily skrev:
Har svårt att veta om du är seriös eller inte…
Ja, jösses:surprised:

• Älska
adron och 1 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
ingen aning men jag har inga problem med ljud från grannen överlag. Hör väldigt sällan genom väggarna, bara när det är riktigt tyst hos mig men inte alls ofta. Golvet däremot låter som att någon går i MIN lägenhet konstant och jag lider av grov PTSD och mitt hjärta går upp i stress så ofta att jag tror att jag ska få hjärtinfarkt när jag hör det
jag har samma situation i min lägenhet i berlin. Jag hör sedan de 18 år jag bott i lägenheten ett ständigt knarr från våningen ovanpå. Det har aldrig fallit mig in att det skulle vara ett problem. Lägenhet från 1895. Golv knarrar inte alltför sällan i äldre hus.

Hade jag hört ljud från grannen av mer privat karaktär som musik, samtal och skrik och stön, ja då hade jag nog klättrat på väggarna jag också.

Men när jag läser det du skriver inser jag att jag till och med uppskattar knarret. Att det är en del av att bo i ett äldre hus tillsammans med andra människor. Konstant knarr är för mig något mysigt, och absolut inte på listan av de ljud som jag tycker är negativa när man bor i lägenhet.

Det låter som en miss-match. Störs man av knarr ska man kanske inte bo i ett äldre hus? Kanske bättre ärr lämna den ytan till sådana som till och med ser det som charmen med att få bo i ett hus som haft ett liv innan dig och där golven inte är döda och sönderrenoverade.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
P
E EmilyLily skrev:
För att ljudisolera så gott det går. Har lagt 5000 spänn på ljudupptagande plattor, sånna som finns på skolor och i musikstudior. Hjälpte inte ett skit så har köpt madrasser från IKEA och tryckt upp på väggarna. Hjälper inte ett skit heller och ser hemskt ut.
Hade du frågat först hade alla kunnat berätta att det inte går att isolera bort ljud "utifrån" på det viset. Det isolerar bara de ljud du skapar - i rummet, inte i konstruktionen.
Att man hör ljud från grannar är en naturlig del av att bo i närheten av andra.
Mycket i din beskrivning går inte ihop - men om hyresvärden erbjuder dig att flytta... gör det...
Hyresvärden har inte viftat bort något - hen har erbjudit dig en annan lägenhet.

• Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Då jag arbetar inom hissbranchen kan jag säga att jag fått lägga otaliga timmar på att leta efter diverse ljud som letar sig från hissen in till lägenheter.
Där är det väldigt stränga med att hissen inte får låta mer än följande från Hyresgästföreningen. Detta har vi gjort på både nybyggda och gamla hissar.

"Ett riktvärde är att för buller inom fastigheter, främst i sovrum och vardagsrum rekommenderar Socialstyrelsen att följande riktvärden inte överskrids: för maximalt ljud (= ljud som är sällan förekommande) är gränsen 45 decibel och för ekvivalent ljud (=ljud som är ofta förekommande) är gränsen 30 decibel."

En ljudmätning i lägenheten kan du be din hyresvärd om. Om ljudet landar över riktvärdena kan du kontakta miljökontoret.

• Gilla
Byggarlurva och 1 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:

Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.

Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?

Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?

Tror nog du bör ta erbjudandet om att flytta för det verkar som du även stör dej på självaste grannen ( han lyssnar på valar mm , )

• Arg
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Dels så har du inte ljuddämpat rummet utan akustikbehandlat. Det påverkar hur ljudet låter inne i rummet, inte hur mycket ljud som läcker in och ut.
Och dels så skulle min obildade gissning
Jag tror att det du avser är skillnaden mellan ljudisolering och ljudämpning. Båda är akustiska åtgärder. Men du erkänner åtminstone att det är obildade gissningar vilket är bra.

Ser ingen poäng i att ha formgjutna proppar, särskilt inte som det finns annat som dämpar bättre och kostar en bråkdel.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:

Öronproppar och hörselskydd.

A AG A skrev:
Jag har legat vaken hela natten och tänkt på dina problem. Och ju mer jag tänkt på det, ju mer har det slagit mig att jag tror att du råkat bli utsatt för en kränkning. Vilken fruktansvärd granne, som väljer att gå, när han ska förflytta sig i lägenheten. Jag kan inte tänka mig att det är godtagbart, och särskilt inte efter 22 på kvällen. För att inte tala om din hemska hyresvärd som inte genast vräkt din granne och ljudisolerat väggar, tak, gok, och fönster.
Nej! Se till att polisanmäla båda två omedelbart, så här får det inte gå till.
Du måste skämta!

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
För att förtydliga då många av svaren verkar tro att jag strir mot grannen; han har precis lika mycket rätt som jag att gå i sin lägenhet, även om det är 03.00 på natten, självklart och det är jag medveten om.

Angående rätt och fel undrar jag över HYRESVÄRDENS uppgift i det hela. Har inte bolaget några regler för hur mycket ljud som får gå igenom väggarna/golv?

Det är ett gammalt hus och det knarrar till och från ja, helt normalt och ganska mysigt. Men golvet mellan mig och min granne är TRASIGT, det måste det vara när det knarrar så mycket att jag hör in det till mig och han kan säkert höra mig med. Det jag undrar är som sagt vad HYRESVÄRDENS uppgift i detta är? Kan dom vifta bort det genom att svara ”det är ett gammalt hus, köp öronproppar” som många av er har svarat här? Vill veta vad jag som GÄST har rätt till innan jag drar in hyresgästföreningen osv.
1. Du måste ha varit medlem i hyresgästföreningen INNAN du fick problem. Det är deras prio 1. De tar inte i pågående ärenden om du inte är medlem.
2. Skriv tider och händelser, maila miljöförvaltningen på kommunen.

Har liknande situation, fast i br.
Fruktansvärt obehaglig känsla när grannar låter som om de är inne hos en. Särskit om det kommer från taket.
Hörs ordagrant vad de säger, de diskuterar och marscherar frenetiskt, hackar och snickrar inomhus(?) Helt sjukt.
Ingen får störa hur mycket som helst, alla har rätt till erforderlig nattvila. Men fastighetsägare vill sällan bekosta något om de ser en chans att slippa.

Mitt tips är att gör ett, bara 1, försök att få hv att lägga om hans golv, stegdämpare är skitbilligt. Byt sedan lgh, för sin hälsas skull. Annars sabbar du hälsan mer, plus studierna, din framtid och arbetet. En skitbyggnad är inte värd det.
Hoppas han får grannar som pundar runt och som aldrig behöver koppla av eller koncentrera sig. Kanske tom stör honom när han ska kolla på valarnas sång, haha.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
1. Du måste ha varit medlem i hyresgästföreningen INNAN du fick problem. Det är deras prio 1. De tar inte i pågående ärenden om du inte är medlem.
2. Skriv tider och händelser, maila miljöförvaltningen på kommunen.

Har liknande situation, fast i br.
Fruktansvärt obehaglig känsla när grannar låter som om de är inne hos en. Särskit om det kommer från taket.
Hörs ordagrant vad de säger, de diskuterar och marscherar frenetiskt, hackar och snickrar inomhus(?) Helt sjukt.
Ingen får störa hur mycket som helst, alla har rätt till erforderlig nattvila. Men fastighetsägare vill sällan bekosta något om de ser en chans att slippa.

Mitt tips är att gör ett, bara 1, försök att få hv att lägga om hans golv, stegdämpare är skitbilligt. Byt sedan lgh, för sin hälsas skull. Annars sabbar du hälsan mer, plus studierna, din framtid och arbetet. En skitbyggnad är inte värd det.
Hoppas han får grannar som pundar runt och som aldrig behöver koppla av eller koncentrera sig. Kanske tom stör honom när han ska kolla på valarnas sång, haha.
Arbetsmiljöverket har en app som mäter buller. Den heter Buller, kolla på av.se, men är tyvärr inte så bra på buller, de lågfrekventa, alltså dova ljuden som man får skräck av att ha i taket, men ladda ner och testa. Sen kan du ta skärmdump på utslagen och bifoga din skrivelse till kommunen. Eller spela in ljuden, om mobilen tar upp dem. Verkar vara en mycket svårt bristfällig byggnad. Usch.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vanligen har man väl rätt att byta lgh även till andra hyresvärdar. Kan det vara något?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.