44 307 läst ·
107 svar
44k läst
107 svar
Knarrande golv hos grannen?
man får aldrig störa sin granne det spelar inge roll vilken tid punkt det gäller.blir du sent på kvällen ock natten då är det en hälsofara för dej. han kan bli vräktför en så sak.T TypRätt skrev:
De propparna från Jula har enbart en dämpning på 28 dB, vilket är ganska kasst. De bästa propparna ligger runt 36-37 dB, t.exA ansic skrev:Bästa öronpropparna är silikonproppar som ser ut som en julgran, 20:- paret på jula, denna:
[länk]
Finns billigare i bulk på Ebay/Aliexpress. Slår allt i öronproppsväg, håller sig fräsha och ingen konst att trycka i dem. Efter två dagar så känner man inte att de sitter i. Går att sova med.
Det blir lika tyst som om man pressar fingret in i örat, i värsta fall kan man komplettera med kåpor.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskydd/horselproppar/oronproppar-009660/
https://www.apohem.se/ogon-oron/oron/oronproppar/swedsafe-diskret-ml-10-st
https://www.apohem.se/ogon-oron/oron/oronproppar/swedsafe-sleep-4-st
Redigerat:
Tack ja till någon av lgh mot att hyran blir den samma som du redan har och se då till att det skrivs ett kontrakt på den reducerade avgiften som antingen är tidsbestämd eller tills dess att du byter bostad, men inte att det står fn (för närvarande, då kan hyresvärden ta bort den lägre hyren så fort kontraktet ska förnyas).
Hyresnämnden är kanske en annan väg att gå.
Och är det så att du behöver öronproppa, är det hyresvärden som ska bekosta dessa.
Skitpengar kan tyckas, men även skitpengar är pengar som man kan lägga på annat.
Hyresnämnden är kanske en annan väg att gå.
Och är det så att du behöver öronproppa, är det hyresvärden som ska bekosta dessa.
Skitpengar kan tyckas, men även skitpengar är pengar som man kan lägga på annat.
Fantastiskt. Tyvärr lever vi inte i en värld som styrs av ingenjörer. Därför har tex HSB en lång lista på vad de själva inte tänker göra för att fixa problemen.E EmilyLily skrev:
Mycket bekvämt att skita i allt, men så kan man agera om man får skriva reglerna själv.
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/kunskapsbank/storande-ljud-i-lagenhet--sa-kan-du-forebygga-det/
Se till att lära känna någon som kan göra mätningar i din bostad både när det gäller stomljud och ljud som färdas i luften.
Bara för att det är jobbigt att åtgärda ett hus betyder inte att man inte ska utföra åtgärder.
Jo jag vet att när man gjort ett badrum med helt värdelös avrinning mot golvbrunnen så är det synd om hantverkaren som ställt till det och att de helst vill slippa undan ansvar. Men med hjälp av normer och tekniska mätningar kan man blockera barnsligheterna och få svart på vitt om anordningen duger för boende.
Dessutom får du själv ett mått på hur långt utvecklingen har kommit angående att bygga hus som fungerar även för de som ska bo i dem.
Om de seismiska mätningarna visar att du inte lever i en onormal störning får du hitta på egna lösningar. man kan alltid bygga ett rum i rummet som man hänger upp i gummiband. Det används även i militära installationer när man inte vill ha anläggningen förstörd av vibrationer vid atomkrig.
Skit i gnällspikarna och undersök först med hjälp av mätning. Syftet med mätningen är att undersöka om du är galen så att du har något att förhålla dig till.
En bra hyresvärd som upptäcker att huset är otjänligt för människor river naturligtvis huset och bygger ett nytt.
Redigerat:
E EleonoraMaria skrev:
när revs ett hus för ett golv som låter sist?PI_3_141592654 skrev:
Fantastiskt. Tyvärr lever vi inte i en värld som styrs av ingenjörer. Därför har tex HSB en lång lista på vad de själva inte tänker göra för att fixa problemen.
Mycket bekvämt att skita i allt, men så kan man agera om man får skriva reglerna själv.
[länk]
Se till att lära känna någon som kan göra mätningar i din bostad både när det gäller stomljud och ljud som färdas i luften.
Bara för att det är jobbigt att åtgärda ett hus betyder inte att man inte ska utföra åtgärder.
Jo jag vet att när man gjort ett badrum med helt värdelös avrinning mot golvbrunnen så är det synd om hantverkaren som ställt till det och att de helst vill slippa undan ansvar. Men med hjälp av normer och tekniska mätningar kan man blockera barnsligheterna och få svart på vitt om anordningen duger för boende.
Dessutom får du själv ett mått på hur långt utvecklingen har kommit angående att bygga hus som fungerar även för de som ska bo i dem.
Om de seismiska mätningarna visar att du inte lever i en onormal störning får du hitta på egna lösningar. man kan alltid bygga ett rum i rummet som man hänger upp i gummiband. Det används även i militära installationer när man inte vill ha anläggningen förstörd av vibrationer vid atomkrig.
Skit i gnällspikarna och undersök först med hjälp av mätning. Syftet med mätningen är att undersöka om du är galen så att du har något att förhålla dig till.
En bra hyresvärd som upptäcker att huset är otjänligt för människor river naturligtvis huset och bygger ett nytt.
Han blir ju inte vräkt för att han är uppe och går på nätterna. Han kan ju inte hjälpa att golvet i hans hyreslägenhet låter.E EleonoraMaria skrev:
Sen är det synd om TS som störs av ljudet.
Bra skrivetBananskalare skrev:
Tja.... så kan det vara när man bor i lägenhet.
Grannen har rätt att gå runt i sin lägenhet när bäst han eller hon vill.
Det är bra att du respekterar dina grannar. Det ska man göra. Det hjälper tyvärr inte mot jobbiga grannar. Så illa är det. Men samtidigt kan man inte tvinga grannen att flytta för att det knarrar från hans golv. Det är säkert ett problem med ett lyhört hus, från början.
Ett problem med ljud det är att det är personligt hur man störs. vissa tycker att grannens katt som går på heltäckningsmattan stör. Andra bryr sig inte fast grannen spelar bowling hemma. Jag tror att du har två alternativ. 1. försök att inte reta upp dig på grannen. Skaffa öronproppar. Just nu låter det som att du är så stressad över det hela att du ligger med öronen på helspänn... då kommer du höra allt.
2. flytta till en annan lägenhet
Man har rätt att gå runt i sin egen lägenhet.
Troligtvis så låter det inte så mycket att det stör enligt en ljudmätare.
Fastighetsägaren måste försöka åtgärda störande ljud. Men inte hur långt som helst
Du får ljudisolera sovrummet....
Varför vill du bo kvar med de fysiska och psykiska besvär du har av ditt nuvarande boende efter bara 2månader där och inte byta till något av de alternativ din hyresvärd erbjuder dej?E EmilyLily skrev:ingen aning men jag har inga problem med ljud från grannen överlag. Hör väldigt sällan genom väggarna, bara när det är riktigt tyst hos mig men inte alls ofta. Golvet däremot låter som att någon går i MIN lägenhet konstant och jag lider av grov PTSD och mitt hjärta går upp i stress så ofta att jag tror att jag ska få hjärtinfarkt när jag hör det
Nej precis. Där har vi problemet.M maria01 skrev:
En intressekonflikt mellan fastighetsägaren och hyresgästen som liknar situationen där mannen i huset har ett garage med intilliggande bostad medan hustrun klassar samma anläggning som en bostad med intilliggande garage.
Finns ingen liknelse med förhållande hyresvärd-hyresgäst och par i skilsmässa.PI_3_141592654 skrev:
Nej nej NEJ.E EleonoraMaria skrev:
Det verkar vara mycket 90talister i tråden :/
Det klart det är trist för TS om hon inte kan sova pga ljudet, men använd öronpoppar vid behov, plugga klart, skaffa ett jobb och välj sedan en bostad som uppfyller dina krav,. kanske lämpligen ett eget hus så slipper man ha grannar så nära inpå.
Jag hade en granne som försökte lära sej spela valthorn när jag bodde i lägenhet, det var inte så kul det heller, men fullt tillåtet tyvärr. (Han var riktigt dålig på det också, som man är när man försöker lära sig...)
Jo om man bryter mot lagen kan det vara en indikation på gränslöshet.M Mats_R skrev:
Att man tex rånar en bank om man har slut på pengar utan att bry sig om att personalen får leva med livslångt trauma.
Det kan i alla fall tjäna som en trygg förklaring om någon är extra hänsynslös så att man slipper lägga ned tid på att köra KBT på en granne. Eller ännu värre bli bestraffad för att man klagar då vissa personer får mycket kraftiga defensiva reaktioner om de utsätts för klagomål.
Innan man börjar med anklagelser mot grannar måste man undersöka om de delar samma vision.
