44 372 läst ·
107 svar
44k läst
107 svar
Knarrande golv hos grannen?
Simproppar från apoteket är bästa hörselproppen, de har lameller/gran utseende.
Jag har inte ens mina alkoholiserade grannar som skriker på varandra när jag har dessa. Kostar under 30kr på Apotea
Annars In ear med noice cancelling
Trötta ut din hjärna. Hjärnan är gjort så att man ofta slutar att lägga märke till saker som är där hela tiden.
Tex så känner du ju inte att du har på dig kläder (vanligvis, vissa diagnoser ökar känsligheten).
Prova hitta ett knarrande ljud och ha på i bakgrunden ett en period på dagtid och se om din hjärna slutar larma så fort du hör det.
Det borde bli bättre till våren, iaf vår gamla fiskbensparkett knarrar under vintern.
Flytta, det du upplever är helt normala ljud av att bo i en lägenhet
Jag har inte ens mina alkoholiserade grannar som skriker på varandra när jag har dessa. Kostar under 30kr på Apotea
Annars In ear med noice cancelling
Trötta ut din hjärna. Hjärnan är gjort så att man ofta slutar att lägga märke till saker som är där hela tiden.
Tex så känner du ju inte att du har på dig kläder (vanligvis, vissa diagnoser ökar känsligheten).
Prova hitta ett knarrande ljud och ha på i bakgrunden ett en period på dagtid och se om din hjärna slutar larma så fort du hör det.
Det borde bli bättre till våren, iaf vår gamla fiskbensparkett knarrar under vintern.
Flytta, det du upplever är helt normala ljud av att bo i en lägenhet
Precis som Susanne skriver så kanske du kan ha musik eller ljud på från en stereo som gör att du inte lägger så mycket märke till grannens oljud.
Jag hade en skiva med "seglings-ljud" som visade sig vara mest vågskvalp, knirr och knarr från någon gammal skorv.. vet inte vad jag förväntat mig.. men ett sådant ljud på ständig repeat kanske får dig att slappna av.
Är själv ganska ljudkänslig och kan inte sova när det blåser.. men har lärt mig använda öronproppar...
Jag hade en skiva med "seglings-ljud" som visade sig vara mest vågskvalp, knirr och knarr från någon gammal skorv.. vet inte vad jag förväntat mig.. men ett sådant ljud på ständig repeat kanske får dig att slappna av.
Är själv ganska ljudkänslig och kan inte sova när det blåser.. men har lärt mig använda öronproppar...
Flytta ut, eller sluta gnälla. Du har ingen rättighet i detta sammanhang och att du är hyperkänslig är inte vare sig din hyresvärd eller grannars problem. Hyresvärden har erbjudit dig en annan lägenhet. Finns inget som hindrar dig från att flytta, som är hyresvärdens problem. Att det blir en annan hyra, är upp till dig att betala för, eller bo kvar.E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.
Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?
Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?
Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.
Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
Det finns alla möjliga olika individer och tom någon som kommit dragande med 2000-talets mest tragiska uttryck. Kränkt pga att du störs av din grannes normala liv. Sweet lord have mercy!
Om du inte har kollat på lägenheten innan du skrev på, är det en bra lärdom för dig i ditt fortsatta liv. Är det ett gammalt trähus och du inte begripit att det är lyhört, är inte heller någon annan som är skyldig till förutom du själv. Du lär dig nog att leva i världen du också, när du växer upp. Dock finns det såna som du, även i både vuxen- och pensionsålder och ni kommer alltid att gnälla över det som händer med er i era liv. Vi andra löser våra eventuella problem själva och vet vad vi kan uthärda eller ej.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Har hyresvärden lyssnat? Kontakta Hyresgästföreningen för utredning.E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.
Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?
Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?
Klart grannen måste kunna röra sig i sin lägenhet dygnet runt. Inte hoppa och ha sig, men mera normalt. Det är hyresvärden som ska se till att din lägenhet har en rimlig ljudstandard. Numer är det väl vanligt att man av hållfasthetsskäl (egentligen svikt) har skruvlimmade golv, det borde hjälpa mot knarr också. Är det en gammal lägenhet eftersom det inte är betongbjälklag? Hyresvärdar har väl rätt långtgående rättigheter att bedriva renovering i hyresgästernas bostäder så det verkar ju mer som att de inte vill göra något åt golvet än att de skulle vara förhindrade, dock vet jag inte var gränsen går och man kan ju förstå om de vill hålla igen på kostnaderna. Att flytta kan vara ett elände, men kanske ändå vore en bra lösning på ditt problem om de nu erbjuder en annan LÄMPLIG lägenhet till passande hyra.E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
En lägenhet jag som tur var kunde byta bort hade väldigt dåligt utformade ventilationsöppningar vilket framförallt störde i sovrummet. Med lånad ljudmätare mätte jag upp ca 55 dBA vid kuddhöjd. Axlarna drogs upp så fort jag kom in i rummet och det var svårt att sova ens med öronproppar.K Kalle1w2 skrev:Hej,
Då jag arbetar inom hissbranchen kan jag säga att jag fått lägga otaliga timmar på att leta efter diverse ljud som letar sig från hissen in till lägenheter.
Där är det väldigt stränga med att hissen inte får låta mer än följande från Hyresgästföreningen. Detta har vi gjort på både nybyggda och gamla hissar.
"Ett riktvärde är att för buller inom fastigheter, främst i sovrum och vardagsrum rekommenderar Socialstyrelsen att följande riktvärden inte överskrids: för maximalt ljud (= ljud som är sällan förekommande) är gränsen 45 decibel och för ekvivalent ljud (=ljud som är ofta förekommande) är gränsen 30 decibel."
En ljudmätning i lägenheten kan du be din hyresvärd om. Om ljudet landar över riktvärdena kan du kontakta miljökontoret.
Gissar att du inte är med i Hyresgästföreningen iom. att du inte redan kontaktat dem. Men är du det så kan de hjälpa dig. Du (eller föreningen) kan ställa krav på hyresvärden att åtgärda olägenheten. Sådär mkt kan jag inte tänka mig att det får låta. Gör de inte det så kan ärendet tas till hyresnämnden som tar ett beslut om det kan krävas åtgärd eller ej. Du kan också ta kontakt med kommunes miljöavdelning som ibland kan vara behjälplig i delar som rör värme/kyla, ljud, fukt etc. som påverkar boendemiljön.
Tror det är Folkhäslomyndigheten som utfärdar riktlinjer kring ljudnivåer. De har ofta bra dokument att läsa, om man vill veta tillåtna riktvärden.
Alla dom konstiga åtgärderna som är vidtagna (som jag uppfattar det som) samt klagomålen på andra saker tyder på att det även finns andra problem, men just denna situation bör kunna lösas. Lycka till.
Tror det är Folkhäslomyndigheten som utfärdar riktlinjer kring ljudnivåer. De har ofta bra dokument att läsa, om man vill veta tillåtna riktvärden.
Alla dom konstiga åtgärderna som är vidtagna (som jag uppfattar det som) samt klagomålen på andra saker tyder på att det även finns andra problem, men just denna situation bör kunna lösas. Lycka till.
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Helt onödigt inläggA AG A skrev:Jag har legat vaken hela natten och tänkt på dina problem. Och ju mer jag tänkt på det, ju mer har det slagit mig att jag tror att du råkat bli utsatt för en kränkning. Vilken fruktansvärd granne, som väljer att gå, när han ska förflytta sig i lägenheten. Jag kan inte tänka mig att det är godtagbart, och särskilt inte efter 22 på kvällen. För att inte tala om din hemska hyresvärd som inte genast vräkt din granne och ljudisolerat väggar, tak, gok, och fönster.
Nej! Se till att polisanmäla båda två omedelbart, så här får det inte gå till.
Helt klart är ju att grannen har rätt att gå runt i sin lägenhet oavsett tid på dygnet. OM det är någon som har fel i detta är det ju värden som vägrar åtgärda golvet.
MEN, det det KAN ju också vara TS är överkänsligt och behöver terapi snarare än tystare golv.
MEN, det det KAN ju också vara TS är överkänsligt och behöver terapi snarare än tystare golv.
Herregud, va jobbigt ljud! Jag lider med dig. Det där är inte något du ska behöva stå ut med. Om det däremot hade varit så att han hade klumpfötter alt. betonghälar och du bara hörde själva dunsen mot golvet så hade det varit en annan sak. Men här hörs det ju tydligt att det knarrar/knäpper i golvet. Betonghälar hade min granne som bodde ovanpå. Störande ljud ja, men ändå inom normalintervallet.
Prata med värden igen, sådär kan du inte ha det. Om de inte lyssnar, kontakta Hyresgästföreningen. Dock måste du, som någon annan skrev vara medlem när oljudet upptäcktes. Se till att en ordentlig bullermätning görs. Om inte värden lyssnar, och inte Hyresgästföreningen kan hjälpa dig får du vända dig till miljökontoret i din kommun. De kan då ge din hyresvärd ett åläggande (tror jag det heter) att golvet måste åtgärdas.
Lite OT, men måste tillägga att herregud vilka tråkiga/onödiga/otrevliga/orelevanta kommentarer många kommer med. Nära nog flashback-nivå på en del. Gäller inte bara denna tråd utan överlag här. Väldigt tråkigt på ett forum som väl är tänkt va till för vi ska kunna hjälpa varandra och ge/be om hjälp och goda råd. Eller har jag fel?
Prata med värden igen, sådär kan du inte ha det. Om de inte lyssnar, kontakta Hyresgästföreningen. Dock måste du, som någon annan skrev vara medlem när oljudet upptäcktes. Se till att en ordentlig bullermätning görs. Om inte värden lyssnar, och inte Hyresgästföreningen kan hjälpa dig får du vända dig till miljökontoret i din kommun. De kan då ge din hyresvärd ett åläggande (tror jag det heter) att golvet måste åtgärdas.
Lite OT, men måste tillägga att herregud vilka tråkiga/onödiga/otrevliga/orelevanta kommentarer många kommer med. Nära nog flashback-nivå på en del. Gäller inte bara denna tråd utan överlag här. Väldigt tråkigt på ett forum som väl är tänkt va till för vi ska kunna hjälpa varandra och ge/be om hjälp och goda råd. Eller har jag fel?
knarrande golv är inte grannens fel kan vi enkelt konstatera golvknarr sprider sitt ljud genom stommen så att isolera väggen med madrasser är nog inte lösningen tror tjocka mattor på ditt golv är effektivare.E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
med det sagt så finns bara två sätt att lösa detta antingen fixar hyrsvärlden golvet hos grannen eller så byter du lägenhet.
tror inte detta är något som hyresnämden skulle anse vara ett akut problem så att de skulle förelägga din hyresvärld att fixa golvet. så det erbjudande du fått om att byta lägenhet är nog den bästa lösningen du kan få.
Kanske blir det bättre om grannen använder tofflor? Köp några tjocka och fina innetofflor och en chokladask och häng på hans dörrhandtag tillsammans med ett trevlig skrivet kort där du hoppas att tofflorna passar bra.
1. Alla lösningar tar tid. Det som förmodligen tar minst tid är att flytta till annan bostad.
2. Grannen har inga skyldigheter. Alla myndigheter och domstolar lär betrakta hans gående i lägenheten oavsett tid på dygnet som både normalt och självklart.
3. Hyresvärden kan ha skyldigheter i det här fallet. Men det beror helt på hur utomstående betraktar störningen som något som faller utanför det som betraktas som acceptabelt. (Ljudnivå och ljudtyp.)
OM han kan/kommer att åläggas att åtgärda problemet kommer det att ta lång tid. Av din beskriving av hur du drabbas av detta så är det för lång tid för dig.
Vad som tar tid:
1. Bedömning/inspektion inför beslut av behörig instans.
2. Beslut att hyresvärden måste åtgärda.
3. Eventuell överklagan av hyresvärden.
4. Hyresvärdens förhandling med grannen. Kan denne sätta sig på tvären?
5. Ordna tillfälligt boende för grannen om åtgärden kräver det.
6. Rätta felet. Räcker det t ex med en punktförstärkning av bjälklag eller golvbräder längs med väggen som vetter mot dig? Måste hela golvet i rummet göras om? Behövs ännu mer ingripande åtgärder?
Här måste man hitta hantverkare och planera in arbetet. Kan ta tid. Själva arbetet kan ta lång tid beroende på hantverkare.
Sedan finns risken att slutresultatet inte tillfredsställer dig.
2. Grannen har inga skyldigheter. Alla myndigheter och domstolar lär betrakta hans gående i lägenheten oavsett tid på dygnet som både normalt och självklart.
3. Hyresvärden kan ha skyldigheter i det här fallet. Men det beror helt på hur utomstående betraktar störningen som något som faller utanför det som betraktas som acceptabelt. (Ljudnivå och ljudtyp.)
OM han kan/kommer att åläggas att åtgärda problemet kommer det att ta lång tid. Av din beskriving av hur du drabbas av detta så är det för lång tid för dig.
Vad som tar tid:
1. Bedömning/inspektion inför beslut av behörig instans.
2. Beslut att hyresvärden måste åtgärda.
3. Eventuell överklagan av hyresvärden.
4. Hyresvärdens förhandling med grannen. Kan denne sätta sig på tvären?
5. Ordna tillfälligt boende för grannen om åtgärden kräver det.
6. Rätta felet. Räcker det t ex med en punktförstärkning av bjälklag eller golvbräder längs med väggen som vetter mot dig? Måste hela golvet i rummet göras om? Behövs ännu mer ingripande åtgärder?
Här måste man hitta hantverkare och planera in arbetet. Kan ta tid. Själva arbetet kan ta lång tid beroende på hantverkare.
Sedan finns risken att slutresultatet inte tillfredsställer dig.
▪️ BLI VRÄKT? Var har du för underlag för detta påstående? Det hade ju lika gärna kunnat vara en ”icke-dömd-lexbase-förälder” som har barn som är vakna på nätterna. Klart att det är svårt att leva med sina medmänniskors ljud, men att man direkt skulle bli vräkt håller jag för helt otroligt!E EleonoraMaria skrev:
▪️ TILL TS: Självklart måste man kunna leva sitt liv i ett flerbostadshus. Grannen gör ju inga konstiga saker. Felet ligger inte hos grannen. Lika bra att släppa den bollen.
▪️ Man har rätt att gå omkring i sin lägenhet vilken tid som helst på dygnet.
▪️ Även jag är ljuskänslig och tycker jag har otroligt störande grannar med tre hundar som skäller i tid och otid, men det är ju faktiskt något som kan stävjas (även om mina grannar inte håller med).
▪️ Men att klandra en granne som går upp och behöver kissa, har svårt att sova, är orolig osv - det kan du inte göra något åt. Ingen i hyresgästföreningen kommer att ge grannen skulden och att han skulle vräkas, är bara löjligt att inbilla sig.
▪️ Du vet heller inget om framtiden. Tänk om han skulle flytta och du får andra människor med helt andra vanor. Med småbarn. Med hundar. Med fåglar. Med kompisar. DÅ kanske du drömmer dig tillbaka till en granne som går uppe ibland på nätterna….
▪️ Jag förstår ditt problem, men lasta inte grannen (Lexbase, eller inte) Han gör precis vad han har rätt till och vill du bo i en billig charmig gammal lägenhet, får du gilla läget eller flytta.
▪️ Din hyresvärd har gjort vad hen kan göra direkt och det är att erbjuda dig en annan lägenhet. Vilket troligen är mer än de flesta hyresvärdar skulle göra. Kanske kan du där nå viss framgång med hjälp av hyresgästföreningen, men det låter jag vara osagt.
▪️ Sedan bör du kanske fundera över vad två noteringar i Lexbase har med saken att göra. Människor kan hamna i Lexbase utan att vara grova brottslingar. Så fundera över den pucken. Det säger mer om hur du tänker än du tror.