JapeFox JapeFox skrev:
** Det du skrev tillförde inte mycket, mer allmänt hållet.
Du klagar på ett inlägg med ett konkret rekommendation (som även många andra senare rekommenderar) på att det inte tillför något. Inser du själv att du är ett större problem ?

Som om du skulle gå in på ett tyst bibliotek och skrika "SLUTA ANDAS DET LÅTER HÖGT OCH STÖÖÖÖÖR".

...Suck....
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag tror att det du avser är skillnaden mellan ljudisolering och ljudämpning. Båda är akustiska åtgärder. Men du erkänner åtminstone att det är obildade gissningar vilket är bra.

Ser ingen poäng i att ha formgjutna proppar, särskilt inte som det finns annat som dämpar bättre och kostar en bråkdel.
menade såklart ljudisolering. Det var ett skrivfel i stunden. Akustikbehandling av ett rum avser insidan av rummet även om själva ordet rent tekniskt sett kan användas på andra sätt…

gjutna proppar är designade för att kunna sitta i dag efter dag många timmar i sträck. Med för hög dämpning stänger man ute omvärlden, och resultatet blir dels en psykisk och fysisk påfrestning, samt risken för att ta ut och stoppa i propparna när man ”behöver höra” vilket påverkat örat iom att det inte kan reglera ljudkänsligheten i örat en stund efteråt, vilket ger högre risk för skador då örat inte reagerar på starka ljud som det ska. Man ska helst inte ta ur propparna utan kunna ha en bekväm dämpning som funkar att ha i örat oavsett. Mina 15db dämpning funkar jättebra och jag har inga problem att föra en konversation med dom i. De halverar ljudstyrkan mer än två gånger vilket är gott nog för att inte störas av trumset en halvmeter ifrån skallen. Gott nog alltsp. Skumproppar är dessutom solida framtill och trycker vaxet längre in i gången, istället för gjutna proppar som är öppna och samlar mestadels av vaxet i proppen. Högre risk för vaxpropp alltså.
De är dessutom engångsprodukter så även om man fortsätter att använda dom i flera dagar så blir det pengar om man ser det över ett par år. Jag har haft samma par i 7 år, så utslaget snitt blir typ 1 kr om dagen (2500kr i 2550 dagar)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
menade såklart ljudisolering. Det var ett skrivfel i stunden. Akustikbehandling av ett rum avser insidan av rummet även om själva ordet rent tekniskt sett kan användas på andra sätt…

gjutna proppar är designade för att kunna sitta i dag efter dag många timmar i sträck. Med för hög dämpning stänger man ute omvärlden, och resultatet blir dels en psykisk och fysisk påfrestning, samt risken för att ta ut och stoppa i propparna när man ”behöver höra” vilket påverkat örat iom att det inte kan reglera ljudkänsligheten i örat en stund efteråt, vilket ger högre risk för skador då örat inte reagerar på starka ljud som det ska. Man ska helst inte ta ur propparna utan kunna ha en bekväm dämpning som funkar att ha i örat oavsett. Mina 15db dämpning funkar jättebra och jag har inga problem att föra en konversation med dom i. De halverar ljudstyrkan mer än två gånger vilket är gott nog för att inte störas av trumset en halvmeter ifrån skallen. Gott nog alltsp. Skumproppar är dessutom solida framtill och trycker vaxet längre in i gången, istället för gjutna proppar som är öppna och samlar mestadels av vaxet i proppen. Högre risk för vaxpropp alltså.
De är dessutom engångsprodukter så även om man fortsätter att använda dom i flera dagar så blir det pengar om man ser det över ett par år. Jag har haft samma par i 7 år, så utslaget snitt blir typ 1 kr om dagen (2500kr i 2550 dagar)
Jag har också haft formgjutna proppar innan de blev stulna. Känner inte igen nånting om att öra skulle ha problem med att "reglera" ljudkänsligheten. Ett starkt ljud är ett starkt ljud, och kan skada örat även om det är "förberett" på att det kommer.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Om du är medlem i hyresgästföreningen finns det ingen anledning att vänta med att kontakta dom. Det är ju bland annat för sånt här de finns till! Ring dom idag och vad de säger!
Säger jag som sitter i styrelsen i en lokal hyresgästförening och har ofta kontakt med HGF i alla möjliga frågor å mina grannars vägnar
Vet du om ni har en lokal hyresgästförening förresten?
 
Om din lägenhet och förmodligen din granne har en sådan defekt så borde man kunna reklamera det. Ett rätt golv knarrar inte. Kanske t o m det saknas underlagspapp. Vad vet jag. Borde undersökas.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
engs
GlennB GlennB skrev:
Jag hade en granne som försökte lära sej spela valthorn när jag bodde i lägenhet, det var inte så kul det heller, men fullt tillåtet tyvärr. (Han var riktigt dålig på det också, som man är när man försöker lära sig...)
Hade en som pratade högt för sig själv, i princip konstant.Trodde länge det var två kompisar eller ett bögpar som bodde där då man hela tiden hörde någon (manlig) som pratade. Men kom efter ett tag på att han måste ha någon ticks att ständigt prata för sig själv. Tom i trapphuset om han trodde sig vara själv gick käften, såg han en så blev han tyst och sa knappt hej däremot...

Bankade man i väggen tystnade det tillfälligt.

Vissa ljud är svårare att filtrera bort än andra, lite avlägset sus från en väg eller så försvinner nog för de flesta. Sen går det ju också lite att själv bestämma sig för att detta ska inte störa mig. Inom rimliga gränser.
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
Bodde en gång i tiden i en lägenhet på 3 våningen och grannen under gnällde hela tiden på mig att jag skulle sluta knacka i/på hans tak.
Tills en måndag morgon komme han och var tokförbannad på att jag minsann hade jävlats o nästan kört riverdance på hans tak hela helgen....
Hade varit bortrest sen torsdagen och kommit hem vid midnatt på söndagen.
WTF?
Sa det till grannen som vägrade lyssna.
Det var visst tydligen jag.
Att hela huset var tok lyhört speciellt i sidled var inte nått som hade med saken att göra.
Efterdet skruvade jag bort ringklockan på dörren och spelade musik så jag slapp höra då grannen bankade i sitt tak för att jag skulle sluta knacka i taket.

Listade ut lite senare att den som bode i sidled till min granne var en utbytesstudent som gick omkring med högklackat på parkettgolvet....
hmmmm undrar var min grannes klickande tak kom ifrån :thinking::crysmile:

Mitt råd är musik på tillräckligt volym för att inte höra knarrandet alt byta lägenhet
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Hur gammalt är huset och vart ligger det. I många hustyper beroende på tidsperiod kan det här vara "normala" ljud man kan förvänta sig. Om lägenheten ligger innanför tullarna i Stockholm så är det hur lätt som helst att lägga ut en bytesannons och flytta till hörnlägenhet högst upp i valfri förort.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
maggoten
Flytta. Att bo i lägenhet kanske inte är något för dig? Eftersom de alltid finns risk för ljud ifrån grannarna. Eller så får du köpa noise canceling hörlurar? Peltorkåpor?
 
E EleonoraMaria skrev:
man får aldrig störa sin granne det spelar inge roll vilken tid punkt det gäller.blir du sent på kvällen ock natten då är det en hälsofara för dej. han kan bli vräktför en så sak.
Nja, att blir störd är ju högst subjektivt. Man får inte med illvilja störa sina grannar med onormala tilltag (som banka i väggar eller spela musik sent på kvällen/natten). Om du stör dig på att din granne spolar i toaletten mitt i natten eller går omkring i sin lägenhet är det helt rimliga saker att göra och inget du har möjlighet att begära rättning på. Är detta över din gräns får du hitta en boendeform utan grannar eller ett hus med bättre isolering.
Vad det gäller problemet här så är det ju inte grannen som gör något konstigt som stör (vad det gäller knarrandet) det är ju ett resultat av husets beskaffning. TS gör ju helt rätt här som sätter detta mot hyresvärden och inte grannen. Beroende på vad det är för hus och vad som kan förväntas i form av konstruktion så tror jag inte att hyresvärden måste åtgärda problemet om det inte ligger över givna decibel tal (vilket annars skulle leda till att lägenheten inte anses tjänlig som bostad eller något sånt och då antar jag att det anses värt att åtgärda problemet).
 
Redigerat:
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Är det en bra hyresvärd så fixas problemet lätt, det är inget som är dyrt eller svårt att åtgärda. Låter som en lös och trasig regel.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag har också haft formgjutna proppar innan de blev stulna. Känner inte igen nånting om att öra skulle ha problem med att "reglera" ljudkänsligheten. Ett starkt ljud är ett starkt ljud, och kan skada örat även om det är "förberett" på att det kommer.
örat drar ihop och expanderar örongången efter impulser från känselsensorer i bröstkorgen bland annat. Det är därför man vänjer sig vid höga ljudmiljöer efter en stund. Stoppar man in en plastbit i örat justerar sig örat efter den ljudnivån som uppstår, och slappnar av. och när man plötsligt tar ur proppen kan en miljö som annars hade varit okej (trafik, borrmaskiner, dammsugare, elvispar osv. Ljud med statisk hög nivå. Även industrier och rockkonserter. ) vara skadligt/mer skadligt än annars, eftersom örat inte vant sig. Plötsliga förändringar är mycket skadligare för örat än gradvis förändring.

Så bästa sättet för långvarig användning är att anpassa skyddet till en lagom nivå och använda membranbaserade proppar som dämpar jämnare över frekvensspektrat. Gula proppar dämpar ljusa frekvenser mer än låga, inkluderat det frekvensomfång vi behöver mest för att särskilja konsonanter. (2000-4000hz), vilket resulterar i förlorad uppfattningsförmåga och en instinkt att ta ur propparna när vi pratar med andra.
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 1 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
Förtvivlad Söker sig hit…

Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.

Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?

Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?

Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.

Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
Byt lägenhet nu när hyresvärden erbjuder det.
Att promenera runt i sin bostad närhelst man vill är som väl är tillåtet.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är den enklaste lösningen att flytta. Det är min erfarenhet efter att ha bott i både olika hus och lägenheter och ibland råkat ut för olika sorters av märkliga störningsmoment, allt ifrån musikspelande grannar till extremt dåligt isolerade lägenheter där ALLT hördes. Man kan försöka be grannar att skruva ner eller be hyresvärdar om isolering osv osv. Ibland funkar det, ibland möts man av likgiltighet. Det är såklart extra irriterande om man själv är en hänsynsfull person som tänker på sina grannar när de andra är totala motsatsen. "Lika barn leka bäst"...

Lycka till!
 
Precis nästan allting sitter i huvudet, och precis nästan allting bestämmer man själv om det ska va ett problem, jag bodde 30 år invid en trafikled och en järnväg som transporterar stål flera ggr per dygn så glasen skallra i skåpen var gång, efter en månad märkte jag inte att tåget kom även om det var tvärtyst f ö. I min förra bil på jobbet fanns en kvittoskrivare som gnissla lite svagt om asfalten var lite ojämn, det störde mig oerhört men jag kunde inte hitta var ljudet uppstod och jag ville inte besvära min arbetsgivare om ett sånt skitproblem så jag intala mig att jag får leva med ljudet i några år eller byta jobb, jag överlevde gnisslet.
Vart leder det här då, jo antingen flyttar du eller så vänjer du dig vid ljudet, det senare går nästan alltid, om det inte handlar om övningar med trummor och trombon så klarar hjärnan filtrera bort det mesta OM man intalar sig själv att det här ljudet är inte livshotande låt det låta bäst det vill jag kan sova ändå och om jag ändå väcks kan jag somna om, allting sitter i hjärnan hur man väljer att uppfatta saker och därmed så kan man oftast styra om man vill uppfatta det positivt eller negativt eller bara hantera det å lägga tid å energi på annat. Så coola ner ge det lite tid så kommer du snart inte höra grannen, om det inte gett sig om några månader så flytta.
 
  • Gilla
Meestella
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.