44 307 läst ·
107 svar
44k läst
107 svar
Knarrande golv hos grannen?
Haha, visst. Då är nog din telefon trasig eller så behöver du damma ur högtalarna. Min hyresvärd hörde detta klart och tydligt på videon och det erkände han själv, och jag skickade den på mail till honom. Mina anhöriga har själva hört genom klippen jag skickat och dom hör klart och tydligt att det låter för mycket. Men skall testa dB-appen!T TypRätt skrev:
Jag försöker och jag hoppas på att jag vänjer mig så småningom… Tack för positiv tankeT TypRätt skrev:Har man tidigare bott i en modern lägenhet och flyttar till ett äldre hus kan man nog finna en miljon nya ljud som man inte viste att grannar gör. I min första lägenhet hörd man tex ofta grannen fisa i sin tv soffa, grannarna ovanför satt/låg ofta o pratade i sitt rum som var över vårt sovrum och när allt var så där tyst som det är på kvällen så kunde man nästan höra hela konversationen fast det var uppenbart att det var en lågmäld konversation. Två månader är inte så lång tid, om ytterligare några månader har du nog helt enkelt vant dig vid dessa knarrande ljud och kommer inte vakna av dem. Jag själv blir jäkligt irriterad av ljud från grannar om det är ljud som är resultat av dålig respekt för sin omgivning. Tex musik långt in på natten eller folk som slår i dörrarna när de går. Men det är ju heller inte ljud som är ofta, jag vaknar ju inte om någon går upp o spolar på toa trots att den är bredvid vårt sovrum, vaknar heller inte av att min äldsta son klättrar ner från sin loftsäng trots att det låter en hel del men vaknar direkt så fort yngsta sätter ner så mycket som en tå på sitt golv. Hjärnan lär sig att filtrera bort ljud den inte behöver bry sig om, ibland tar det lite längre tid, speciellt om man börjar störa sig på det.
Så om du verkligen tycker om din lägenhet och den du erbjuds flytta till inte är lika bra skulle jag i alla fall ge det 6månader innan jag gjorde något drastiskt. Men som sagt du behöver nog inse att det är inte fel på grannen han gör nog mest helt rimliga saker, du har fåt en fix grej på hjärnan och behöver skaka loss dig själv från det och låta dig vänja dig bara. Du får vända på tänket, ju mer det knarrar ju bättre för varje knarrning är lite närmare till att du vant dig och inte 'hör' det längre.
Har svårt att veta om du är seriös eller inte…A AG A skrev:Jag har legat vaken hela natten och tänkt på dina problem. Och ju mer jag tänkt på det, ju mer har det slagit mig att jag tror att du råkat bli utsatt för en kränkning. Vilken fruktansvärd granne, som väljer att gå, när han ska förflytta sig i lägenheten. Jag kan inte tänka mig att det är godtagbart, och särskilt inte efter 22 på kvällen. För att inte tala om din hemska hyresvärd som inte genast vräkt din granne och ljudisolerat väggar, tak, gok, och fönster.
Nej! Se till att polisanmäla båda två omedelbart, så här får det inte gå till.
Vi hyrde för ett antal år sen, en lägenhet i konverterad tvåfamiljs villa, mao 1 familjs från början,T TypRätt skrev:Har man tidigare bott i en modern lägenhet och flyttar till ett äldre hus kan man nog finna en miljon nya ljud som man inte viste att grannar gör. I min första lägenhet hörd man tex ofta grannen fisa i sin tv soffa, grannarna ovanför satt/låg ofta o pratade i sitt rum som var över vårt sovrum och när allt var så där tyst som det är på kvällen så kunde man nästan höra hela konversationen fast det var uppenbart att det var en lågmäld konversation. Två månader är inte så lång tid, om ytterligare några månader har du nog helt enkelt vant dig vid dessa knarrande ljud och kommer inte vakna av dem. Jag själv blir jäkligt irriterad av ljud från grannar om det är ljud som är resultat av dålig respekt för sin omgivning. Tex musik långt in på natten eller folk som slår i dörrarna när de går. Men det är ju heller inte ljud som är ofta, jag vaknar ju inte om någon går upp o spolar på toa trots att den är bredvid vårt sovrum, vaknar heller inte av att min äldsta son klättrar ner från sin loftsäng trots att det låter en hel del men vaknar direkt så fort yngsta sätter ner så mycket som en tå på sitt golv. Hjärnan lär sig att filtrera bort ljud den inte behöver bry sig om, ibland tar det lite längre tid, speciellt om man börjar störa sig på det.
Så om du verkligen tycker om din lägenhet och den du erbjuds flytta till inte är lika bra skulle jag i alla fall ge det 6månader innan jag gjorde något drastiskt. Men som sagt du behöver nog inse att det är inte fel på grannen han gör nog mest helt rimliga saker, du har fåt en fix grej på hjärnan och behöver skaka loss dig själv från det och låta dig vänja dig bara. Du får vända på tänket, ju mer det knarrar ju bättre för varje knarrning är lite närmare till att du vant dig och inte 'hör' det längre.
Ägarna bodde på övervåningen, gick på hälarna och renoverade till sent. Det var så lyhört, så när de efter 12 på natten drog av maskeringstejpen från av de nu målat, så studsade man upp ur sängen. Kommer ihåg att vi hörde, tydligt när dom poppade popcorn och då var vi överlyckliga. Då visste vi att dom snart skulle sättas sig i soffan och titta på TV. Vi gav det ca 1 år sen valde vi att flytta. Efter det rev de ut och isolerade taken nerifrån, vet inte om det blev bättre. Vi bodde i äldre hyreshus innan, så inte helt bortskämda, men det var det värsta vi varit med om.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Erbjuder de inte samma förutsättning, så tycker jag du skall stå på dig, inom de ramar man kan få fram att tu har rätt till. Tänkte först att de erbjudit samma typ av lägenhet men kanske annan del av huset etc.E EmilyLily skrev:
Ja eller så ser man till att näringsidkaren uppfyller de lagkrav som finns, så man kan leva ett drägligt liv. Om nu gränsvärdena är överskridna. Är dom inte det så är det bara att finna sig i. Nu är inte jag den känsliga i vårt förhållande, utan det står min fru för. Men det krävs inte mycket trots att hon har öronproppar om man skapar ett högfrekvent ljud när hon lagt sig tidigare. Som tappar något i golvet, utanför etc.M maria01 skrev:
När vi renoverade vårt hus, efter att ha bott inhyrda med rätt jobbiga värdar avseende överhörning. Så isolerade vi upp sovrummet rätt ordentligt, då jag vill kunna se på lite tv när frugan lägger sig tidigare. Vi har därför dubbel väggar, med luft spalt mellan den vägg om vetter mot Vardagsrum, En Garderobs vägg, som fyller liknande funktion mot vårt kök. Massiva dörrar, och ljud karmar som tätar. Jag kan spela musik Inte super högt men ändå) och se på tv etc utan att man störs i sovrummet. men stegljuden via golvet är hopplöst. Detta då de hänger samman och ljudet fortplantar sig i brädorna. Betydligt svårare att isolera bort.
Därför TS får så dålig effekt av sina dyra ljud paneler och madrasser. Det är transmissionerna i golvet som ställer till det. Troligen krävs en rätt omfattande renovering av golv för att lösa det. Tex att man lyfter ur alla golven helst i båda lägenheterna. Lägger nya golv fram till vägg, men lämnar en glipa som tätas med en flexibel fog, så man inte får någon kontakt mellan golv och vägg. Undergolvet bör skruvas med ljuddämpning emellan mot reglarna. Sen kan man lägga stegljuds dämpande skivor innan över golv etc. Det kommer nog dock hjälpa eventuella grannar under mer . Tror att avskilja mot väggarna är viktigast.
Problemet här är att det är en så stor åtgärd att det kommer krävas en evakueringslägenhet under tiden, Troligen därför värden hintade att det inte går att lösa innan hyresgästen flyttar. Nästa aspekt är väl också om det skulle innebära en så stor åtgärd att värden sen har rätt att förhandla upp hyrorna. Som tex efter en stamrenovering. Kommer ihåg att jag fick ett hyrespåslag på drygt 40% när dom bytte stammarna där jag bodde för 20 år sen.
Så risken är att man får som man vill, men sen inte har råd att bo kvar. moment 22..
jag är känsligare en din fru det går inte att nån kolla tv i huset alls jag bor ju med närmaste granne 1 kilometer bort och störs av skolbusen på morgonen när den ska vända därM mojjen skrev:Ja eller så ser man till att näringsidkaren uppfyller de lagkrav som finns, så man kan leva ett drägligt liv. Om nu gränsvärdena är överskridna. Är dom inte det så är det bara att finna sig i. Nu är inte jag den känsliga i vårt förhållande, utan det står min fru för. Men det krävs inte mycket trots att hon har öronproppar om man skapar ett högfrekvent ljud när hon lagt sig tidigare. Som tappar något i golvet, utanför etc.
När vi renoverade vårt hus, efter att ha bott inhyrda med rätt jobbiga värdar avseende överhörning. Så isolerade vi upp sovrummet rätt ordentligt, då jag vill kunna se på lite tv när frugan lägger sig tidigare. Vi har därför dubbel väggar, med luft spalt mellan den vägg om vetter mot Vardagsrum, En Garderobs vägg, som fyller liknande funktion mot vårt kök. Massiva dörrar, och ljud karmar som tätar. Jag kan spela musik Inte super högt men ändå) och se på tv etc utan att man störs i sovrummet. men stegljuden via golvet är hopplöst. Detta då de hänger samman och ljudet fortplantar sig i brädorna. Betydligt svårare att isolera bort.
Därför TS får så dålig effekt av sina dyra ljud paneler och madrasser. Det är transmissionerna i golvet som ställer till det. Troligen krävs en rätt omfattande renovering av golv för att lösa det. Tex att man lyfter ur alla golven helst i båda lägenheterna. Lägger nya golv fram till vägg, men lämnar en glipa som tätas med en flexibel fog, så man inte får någon kontakt mellan golv och vägg. Undergolvet bör skruvas med ljuddämpning emellan mot reglarna. Sen kan man lägga stegljuds dämpande skivor innan över golv etc. Det kommer nog dock hjälpa eventuella grannar under mer . Tror att avskilja mot väggarna är viktigast.
Problemet här är att det är en så stor åtgärd att det kommer krävas en evakueringslägenhet under tiden, Troligen därför värden hintade att det inte går att lösa innan hyresgästen flyttar. Nästa aspekt är väl också om det skulle innebära en så stor åtgärd att värden sen har rätt att förhandla upp hyrorna. Som tex efter en stamrenovering. Kommer ihåg att jag fick ett hyrespåslag på drygt 40% när dom bytte stammarna där jag bodde för 20 år sen.
Så risken är att man får som man vill, men sen inte har råd att bo kvar. moment 22..
Dels så har du inte ljuddämpat rummet utan akustikbehandlat. Det påverkar hur ljudet låter inne i rummet, inte hur mycket ljud som läcker in och ut.
Och dels så skulle min obildade gissning vara att det inte är golvet som låter utan golvåsar eller liknande som går genom er gemensamma vägg och binder samman lägenheternas stommar så att ljudet kan färdas. Känns spontant som en väldigt dyr renovering.
för att minska din ptsd och ge dig lite lugn och ro föreslår jag formgjutna öronproppar med maximal dämpning från bellman och symfon. Säg att du ska ha musikerproppar. Kommer inte ihåg modellen men de vet vad du ska ha de som gjuter. Man vänjer sig vid att alltid ha de i. Ge det ett par veckor. Jag älskar mina. Jobbar och lever i ljudstarka miljöer. Kostar strax under 3000 totalt sist jag kollade.
Alternativt boses noise cancelling. Den är effektiv och de har in-ear som inte är i vägen så mycket men som dämpar bra. Men NC piper lite, vilket hörs när man inte lyssnar på nånting.
Och dels så skulle min obildade gissning vara att det inte är golvet som låter utan golvåsar eller liknande som går genom er gemensamma vägg och binder samman lägenheternas stommar så att ljudet kan färdas. Känns spontant som en väldigt dyr renovering.
för att minska din ptsd och ge dig lite lugn och ro föreslår jag formgjutna öronproppar med maximal dämpning från bellman och symfon. Säg att du ska ha musikerproppar. Kommer inte ihåg modellen men de vet vad du ska ha de som gjuter. Man vänjer sig vid att alltid ha de i. Ge det ett par veckor. Jag älskar mina. Jobbar och lever i ljudstarka miljöer. Kostar strax under 3000 totalt sist jag kollade.
Alternativt boses noise cancelling. Den är effektiv och de har in-ear som inte är i vägen så mycket men som dämpar bra. Men NC piper lite, vilket hörs när man inte lyssnar på nånting.
jisses...E EmilyLily skrev:
Det där är i ljudnivå när går i tomtrum med nylagt parketgolv av lågpris och du själv är som går i rummet
om det är vägg i vägg som du säger och gissar trästomme hus. då färdas ljudet golvvägen säkert gemnsama vatten&vent rör samt gissar plastmatta på golvskiva och väldigt lite isolering och ingen isolering mellan lägenheter
Är bra på att gissa att gissa rätt är annat
** Det du skrev tillförde inte mycket, mer allmänt hållet.Viktor.J skrev:
Jag vet inte vem som har "rätt". Det blir väl snabbt subjektivt att värdera störning av ljud som knarrning. Dessutom så ska man ju kunna gå och existera i sin lägenhet även efter 22:00. hade grannen dansat Zumba så förstår jag.
Mitt råd är nog att göra det enkelt för dig. Om Hyresvärden erbjuder en annan lägenheten så utvärdera det alternativet fullt ut. Det handlar ju sekundärt om vem som har rätt här och primärt om att du ska må bra. Om hyresvärden river upp golvet då och det blir marginellt bättre, kommer du må bättre då ? troligen inte. Om du flyttar och det blir tyst, kommer du må bättre då? Förmodligen. Så om ditt primära mål är att få det bättre rekommenderar jag att flytta.
Notera att dessa proppar INTE dämpar mer än vanliga skumproppar, utan faktiskt lite mindre. Däremot är de otroligt mycket bekvämare. Men om du testat med vanliga öronproppar och det inte hjälper, då kommer inte formgjutna att hjälpa heller.Niclas Gustafsson skrev:
Se t.ex diagram nedan för Bellman Chill mot skumpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bästa öronpropparna är silikonproppar som ser ut som en julgran, 20:- paret på jula, denna:
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskydd/horselproppar/oronproppar-000035/
Finns billigare i bulk på Ebay/Aliexpress. Slår allt i öronproppsväg, håller sig fräsha och ingen konst att trycka i dem. Efter två dagar så känner man inte att de sitter i. Går att sova med.
Det blir lika tyst som om man pressar fingret in i örat, i värsta fall kan man komplettera med kåpor.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskydd/horselproppar/oronproppar-000035/
Finns billigare i bulk på Ebay/Aliexpress. Slår allt i öronproppsväg, håller sig fräsha och ingen konst att trycka i dem. Efter två dagar så känner man inte att de sitter i. Går att sova med.
Det blir lika tyst som om man pressar fingret in i örat, i värsta fall kan man komplettera med kåpor.