P
Alfredo Alfredo skrev:
Med all respekt för din "motvilja" mot Klarna och din ovilja att lämna dina personuppgifter så tycker jag det där är rent ut sagt ett tramsargument! Det är väl tämligen uppenbart att de önskar personnumret på den de gör affär med och inte ett slumpmässigt personnummer vilket som helst.
Jo, det är ett rimligt antagande. De förklarar dock inte vad de vill ha det till, så då får det inte mitt.
Sen är det inte bara min "affärsmoral" som gör att jag tycker det är dumt att ange ett slumpmässigt personnummer. Krånglar något känns det som det kan bli ännu krångligare att reda ut om man hittar på helt irrelevanta personnummer som kan komma att stöka till det.
Mitt affärsavtal är med webbutiken jag köper något från. Klarna sköter bara om betalningsrutinen.
Webbutiken får alla uppgift den behöver för att leverera. Butikerna brukar inte fråga om personnummer och det har gått bra. Alla butiker jag har haft att göra med har ordernummer på sina ordrar. Detta ordernummer är nyckeln till affären. Det fåtal reklamationer jag har gjort har också gått bra. Dessa gör jag förstås mot butiken och inte mot Klarna.

Om Klarna börjar kräva ett verifierat personnummer så kommer jag att sluta handla av butiker som använder Klarna, men Klarna har snarare gått åt andra hållet på sistone och eliminerat personnumret ur sitt betalningsformulär.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P pmd skrev:
Butikerna brukar inte fråga om personnummer.
Tycker nog inte det är så ovanligt att de gör det men jag har ingen direkt statistik naturligtvis.

P pmd skrev:
Om Klarna börjar kräva ett verifierat personnummer så kommer jag att sluta handla av butiker som använder Klarna
P pmd skrev:
Alldeles för många människor har inget emot att dela ut sitt personnummer lite hursomhelst.
Kanske lite OT för denna tråd och kanske är jag naiv men vad är det du oroar dig för?

För mig är personnumret på "någon" bland det offentligaste som finns och inte det minst hemligt. Både min skostorlek och min hårfärg är avsevärt mindre offentlig, tillgänglig och beständig än mitt personnummer och jag har lite svårt att se vad man uppnår med att "hemlighålla" det för någon som man på något sätt gör affärer med eller i klarnafallet åtminstone indirekt "tar hjälp" av.

Ja, om jag har ditt namn kan jag ringa Skatteverket anonymt och få ut ditt personnummer, eftersom det är offentligt. Det är något väldigt många blir mycket förvånade över när jag berättar det.
Ändå envisas medier m.fl. att påstå att ”var rädd om ditt personnummer, det är en värdehandling”.

Problemet i sammanhanget är ju hur mycket man kan göra enbart med någons personnummer..

I Ippy skrev:
om jag har ditt namn kan jag ringa Skatteverket anonymt och få ut ditt personnummer
Man behöver inte ens besvära sig med att ringa någonstans. Siter som https://www.merinfo.se https://www.ratsit.se och säkert en massa andra ger glatt ut det omgående.

Jag blir förvånad om någon förvånas över detta. :surprised:

Sedan går det att räkna fram valfritt personnummer.

Handskriven anteckning med matematiska beräkningar relaterade till personnummer uppräknade på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handskrivna siffror och en matematisk uträkning på ett papper.
Skapa konto

Ni kan prova med era egna personnummer.

Här är mina bilder förklarade i text form,
http://www.hhogman.se/personnr_sv.htm
Där står det även vilka nummerserier de olika länen hade fram till 1990.

P
Man kan räkna ut kontrollsiffran, ja. Det är själva poängen med den. Man kan inte räkna fram födelsenumret.

P
I Ippy skrev:
Problemet i sammanhanget är ju hur mycket man kan göra enbart med någons personnummer..
Jag tycker att inte ens staten ska få ha en unik identifierare för varje person i landet som gör det möjligt att göra korsreferenser. I Tyskland är personnummer av svensk typ förbjudna …

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tycker att inte ens staten ska få ha en unik identifierare för varje person i landet som gör det möjligt att göra korsreferenser. I Tyskland är personnummer av svensk typ förbjudna …
Å andra sidan är personnumret fantastiskt bra för att göra bra medicinsk forskning så jag tycker ändå fördelarna överväger nackdelarna.

P
Det går väl bra att använda identifierare som är till för sjukvården och inte samtidigt för statliga myndigheter?

Apropå Klarna, personnummer och integritet.

Artikelrubrik om tekniskt fel hos Klarna där kunder ser varandras uppgifter, författad av Johannes Karlsson.
Skapa konto

P
Jag läste "Di" och undrade om inte artikelförfattaren vet att Datainspektionen har bytt namn till Integritetsskyddsmyndigheten … :–)

P pmd skrev:
undrade om inte artikelförfattaren vet att Datainspektionen har bytt namn till Integritetsskyddsmyndigheten
Det hade jag missat... :oops: Nu lärde jag mig något nytt. Tack!

P
Det här gamla uttalandet av Niklas Adalberth (en av Klarnas grundare) är kanske bekant. I det berättar Adalberth att den bästa kunden är den som inte betalar i tid för då blir det mer inkomster i form av påminnelseavgifter och räntor för Klarna.

Ja det kan väl ingen bli förvånad över?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.