14 746 läst ·
77 svar
15k läst
77 svar
Klarna har stulit pengar
Spelar det någon större roll? Om det nu är Klarna som dragit pengar som TS anser dragits felaktigt är det väl naturligt att kräva återbetalning av Klarna. Varför de gjort detta och webshopens eventuella fel i ärendet är väl egentligen inte TS problem.H hempularen skrev:
Om sen Klarna vill regressa mot webshopen kan de naturligtvis göra det men det är ju inget TS behöver "bry" sig om.
Dessutom verkar Klarna medge att de gjort fel.
J John_Anders skrev:
TS här, och jag håller med ovan poster. Klarna har erkänt att det är deras fel och att det ska rättas till. Problemet är att de inte prioriterar att rätta till det och jag börjar bli trött på arrogansen.
Problemet med stora företag är ju också att de har kundtjänst som en vägg mot att få kontakt med någon som har något att säga till om i företaget.
Klart de struntar i mig, och det rör sig bara om 700 SEK, men tycker inte de ska få komma undan. Som ni skriver ovan blir ju en privatperson straffad ganska direkt om betalning är sen.
Problemet med stora företag är ju också att de har kundtjänst som en vägg mot att få kontakt med någon som har något att säga till om i företaget.
Klart de struntar i mig, och det rör sig bara om 700 SEK, men tycker inte de ska få komma undan. Som ni skriver ovan blir ju en privatperson straffad ganska direkt om betalning är sen.
Se om du hittar ett nr till kontoret på Klarna, inte kundtjänst, sen ringer du dit och ber att få prata med Sebastian eller någon annan högt uppsatt.
Så gjorde jag med telebolaget 3 när jag surnat till ordentligt, fick prata med chefen för reklamationer och han löste problemet ganska så snabbt
Så gjorde jag med telebolaget 3 när jag surnat till ordentligt, fick prata med chefen för reklamationer och han löste problemet ganska så snabbt
Jag börjar luta åt att du bör följa rådet att ställa ditt återbetalningskrav mot webshoppen. Det är webshoppen du har träffat ett avtal med om att köpa en vara mot en viss betalning.J John_Anders skrev:
Webshoppen har köpt betalningstjänsten av Klarna men det ändrar inte på att det är webshoppen du har ett avtal med. Webshoppen kan inte avhända sig sitt ansvar för avtalet med dig till någon annan.
Du har förmodligen klickat i en ruta där du godkänner Klarnas betalningsvillkor men det gäller betalningen och inte avtalet med webshoppen om köp av varan.
Mitt nya förslag är att du skickar ett krav till webshoppen (på papper och med rekommenderad post) där du förklarar att du emotser återbetalning av den summa de är skyldig dig inom en vecka och att du annars tyvärr blir tvungen att koppla in kronofogen.
Man ska inte nöja sig med ett negativt besked av första linjens kundtjänst. Be att få tala med chefen för den som du sitter i telefon med. Om den chefen inte heller hjälper till så be att få tala med dennes chef. Etc.
Det kanske tar stopp nånstans, men att bara komma förbi den första stoppklossen kan göra att det lossnar.
Jag hade en gång ett problem med ett stort svenskt bolag där kundtjänsten inte var helt kompetent. Jag lyckades hitta VDns mobilnummer genom envist letande och ringde upp denne för att artigt och snällt förklara problemet. Då jäklar blev det fart på alla. Råttan på repet, etc.
VDn har numera ett annat mobilnummer.
Du ska verkligen inte låta dem komma undan. 700 SEK är inte kaffepengar för de allra flesta.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Man är skyldig att kolla alla dragningar, har för mig att man har 3 månader på sig för att få rättelse. Kan man bevisa att det är dubbeldragning så är det nog inga problem att få om det är inom en rimlig tid.Peter2400 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Beror väl var felets har begåtts? Webshopen ska lösa det i första hand. Klarna är bara en inköpt betaltjänst av Webshopen. Du kan ju be Klarna om underlag för betalningen, har 1 eller 2 underlag? Har webbshoppen skickat dubbelt eller har Klarna tagit betalt dubbelt?Alfredo skrev:
Spelar det någon större roll? Om det nu är Klarna som dragit pengar som TS anser dragits felaktigt är det väl naturligt att kräva återbetalning av Klarna. Varför de gjort detta och webshopens eventuella fel i ärendet är väl egentligen inte TS problem.
Om sen Klarna vill regressa mot webshopen kan de naturligtvis göra det men det är ju inget TS behöver "bry" sig om.
Dessutom verkar Klarna medge att de gjort fel.
Samma datum två år i rad har Klarna dragit hoper med okända kreditköp på mitt kortkonto. Just det, den 24 november. De erkände att felet var deras och pengarna skulle komma tillbaka på kontot... tog en månad båda gångerna innan de styrde upp feldebiteringarna. Problemet var ju att man hade gjort i ordning räkningarna så det fans ingen täckning på kontot. Upptäcker det först när första påminnelsen dimper ner och jag förbryllat kollar mitt konto. Dessutom... kul julklappshandel till kidsen. 
Jag fick påminnelseavgifter om ca 800 kr första gången, lite mindre andra gången. Och jo, Klarna skulle stå för det. Det var några år sen men inte fått tillbaka ett öre av vad de lovade skriftligt.
Kontaktade banken och ville spärra Klarna från att dra utan att avisera. Gick ju så klart inte. Fick rådet att kontakta Klarna och begära att de tar bort mig som kund.
Testa det. Funkar det lika bra som då så blir det en intressant karusell med ifrågasättanden, idiotförklaringar, skriftlig begäran på papper med motivering som skulle godkännas och en segdragen administration som verkade lika prioriterad som att kamma mördarsniglar.
Klarna är ett intressant företag i särställning med taskigt begrepp om hur deras fippel kan förstöra för andra. Ansvar och etik är främmande begrepp för dem. Köper aldrig via klarna nu. Får leva utan DN, köpa grejor via t.ex butik och apotek som man går in med sina två ben, Amazon eller liknande istället eller vara utan.
Jag fick påminnelseavgifter om ca 800 kr första gången, lite mindre andra gången. Och jo, Klarna skulle stå för det. Det var några år sen men inte fått tillbaka ett öre av vad de lovade skriftligt.
Kontaktade banken och ville spärra Klarna från att dra utan att avisera. Gick ju så klart inte. Fick rådet att kontakta Klarna och begära att de tar bort mig som kund.
Testa det. Funkar det lika bra som då så blir det en intressant karusell med ifrågasättanden, idiotförklaringar, skriftlig begäran på papper med motivering som skulle godkännas och en segdragen administration som verkade lika prioriterad som att kamma mördarsniglar.
Klarna är ett intressant företag i särställning med taskigt begrepp om hur deras fippel kan förstöra för andra. Ansvar och etik är främmande begrepp för dem. Köper aldrig via klarna nu. Får leva utan DN, köpa grejor via t.ex butik och apotek som man går in med sina två ben, Amazon eller liknande istället eller vara utan.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
249 kr inkl moms
Läs mer
Här började det andra gången och värre blev det. 2 sidor med massor med småbelopp och två stora hade dränerat mitt konto. Trodde att mina betalningar främst av prenumerationer av mjukvaror som dras på mitt betalkort etc hade gått men de hade stoppats.P pmd skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Polisanmäl dem för stöld samt anmäl dem till integritetsskyddsmyndigheten om du begärt att bli borttagen ur deras register men de vägrar.MacAver skrev:
Det kan finnas information de har rätt att ha kvar om dig kopplat till tidigare betalningar, men tar de pengar utan grund och inte ens skyndsamt rättar felet när det påtalas förstår jag inte varför man inte anmäler dem.
H hempularen skrev:
I detta fall anser jag det irrelevant för TS vem han har (köpe)avtal med eller var ett fel begåtts.H HEM2121 skrev:
Någon, i detta fall Klarna, har på ett otillåtet sätt dragit pengar. Denne någon, i detta fall Klarna, ska betala tillbaka. Vad som har blivit fel och av vem får Klarna/Webshopen/Whomever reda ut. Det är inte TS problem!

