Frågan är väl hur avtalet för ditt köp ser ut. Har du ett avtal med klarna eller webbshoppen?
Om du har godkänt en betalning på ex 1000kr och klarna har dragit 2000kr så ställ kravet mot din bank.
Jag bytte från SE banken för typ 25 år sedan pga. en liknande händelse. De väntade en halv dag med att återställa en felaktig dragning från mitt konto. Vilket var en halv dag för mycket.

H hempularen skrev:
De väntade en halv dag med att återställa en felaktig dragning från mitt konto. Vilket var en halv dag för mycket.
Gillar i och för sig tankesättet men med denna kravspecifikation är jag rädd att du rätt snart får slut på banker att byta till om nu "felaktiga dragningar" skulle råka drabba dig några gånger... :surprised:

Nu var det inte min enda anmärkning mot dem. Det var droppen som fick mig att byta, vilket jag hade tänkt efter några andra incidenter.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tråkigt!
Har själv råkat ut för en liknande händelse med Klarna. Är bara att bråka med dem i några månader så får man tillbaka pengarna till slut.
Skicka email eller ring varje dag tills det händer nåt.

Man kanske kan anmäla till Finansinspektionen om det tar orimligt lång tid.
Har ingen koppling till bankkonto efter det, då ger man visst dem fri tillgång till ens pengar.
Ja, alla former av direktbetalning är farliga. Inte bara via Klarna. Använd endast kreditkort vid betalning via nätet. Aldrig betalkort.

Det går ofta att betala direkt via kreditkort även då Klarna står för betalningstjänsten. Då slipper man Klarna som onödig mellanhand.

Ibland går det inte att betala utan att gå via Klarna. Då kan man antingen avstå köpet eller ange ett giltigt (men kanske inte ens eget) personnummer. Klarna envisas ju med att man ger dem ens personnummer vilket är ett jäkla oskick.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
alla former av direktbetalning är farliga. Inte bara via Klarna. Använd endast kreditkort vid betalning via nätet. Aldrig betalkort.
Terminologin kring olika former av plastkort är inte helt enhetlig men jag menar att med betalkort menar man normalt kort som exempelvis Eurocard, Diners Club, vissa American Express och en hel massa olika Visa/Master Card, där inköpen faktureras i sin helhet (normalt) månadsvis i efterskott. Dessa kort är rimligen jämställda med kreditkort och lika lämpliga.

Däremot anser jag att man aldrig ska betala med "kontokopplade" bankkort där inköpet dras direkt från ett konto, och jag antar det är sådan kort du syftar på.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Terminologin kring olika former av plastkort är inte helt enhetlig men jag menar att med betalkort menar man normalt kort som exempelvis Eurocard, Diners Club, vissa American Express och en hel massa olika Visa/Master Card, där inköpen faktureras i sin helhet (normalt) månadsvis i efterskott. Dessa kort är rimligen jämställda med kreditkort och lika lämpliga.

Däremot anser jag att man aldrig ska betala med "kontokopplade" bankkort där inköpet dras direkt från ett konto, och jag antar det är sådan kort du syftar på.
Betalkort är nog en oklar term som används för att beteckna lite olika sorters kort som man kan betala med.
Dumt ordval av mig.

Jag syftade alltså på debetkort, dvs kort som är direktkopplade till ett bankkonto. Till skillnad mot kreditkort vars skuld faktureras med jämna mellanrum (normalt varje månad).

Wikipedia har en artikel om olika slags kontokort och delar upp dem i bankkort (vad jag kallar debetkort), betalkort (kreditkort utan kredit) och (riktiga) kreditkort. Jag skulle dock inte ha wikipediaartiklarna om dessa korttyper som källa om jag skulle skriva en akademisk uppsats om betalsystem. :)

Betalkort vars skuld faktureras i sin helhet per månad har dock en kredit, den är bara inte så värst långfristig.

Själv använder jag i stort sett bara kreditkort, men betalar alltid hela skulden när fakturan kommer (ränta är inge kul att betala). Krediten är en slags försäkring ifall det skulle uppstå en situation som kostar multum, främst tänker jag på olyckshändelser vid utlandsresa. Det kan ju hända att man måste ligga ute med stora belopp tills försäkringsbolaget behagar betala ut en ersättning.

Redigerat:
  • Gilla
mati2020 och 1 till
  • Laddar…
TS här och en uppdatering i ämnet. Mina pengar har fortfarande inte återförts och jag tänker nu prova att skicka ett betalningsföreläggande till Klarna enligt https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant och vet hur detaljerad information som behövs fås med?

• Wow
Peter2400
  • Laddar…
P
Hur många chanser har du gett Klarna att betala tillbaka?

Om du inte har ställt ditt krav skriftligt än så tror jag att det är lämpligt att göra det innan du drar in kronofogden.

Jag har ringt två gånger och skickat 4 påminnelser via email. Det enda svar jag får är att ekonomiavdelningen är överbelastad. Jag kan förstås skicka även vanligt brev om det är brukligt att man gör så innan kronofogden kopplas in.

P
Jag vet inte hur kinkiga de är på kronofogdemyndigheten, så jag skulle nog ringa dem och höra hur de ser på saken innan jag skickade in en ansökan.

Det kan också vara en bra idé att skicka ett kravbrev (pappersbrev, rekommenderad post) till Klarna där du talar om att nästa steg blir att koppla in kronofogden om Klarna inte betalar inom någon lämplig tidsperiod, t.ex. en vecka.

Hota med stämning till tingsrätten och Expressen direkt istället, det tar bättre och får kanske fart på dom.

Kronofogden bryr sig inte direkt om hur, eller ens om, man har påmint om skulden. De vill ha lite bakgrundsinformation om hur skulden uppstod, inte mer. Jag har använt dem två gånger vid utebliven hyra vid andrahandsuthyrning till företag. Tyvärr gav inget av det resultat då företagen direkt förklarade sig i konkurs, men det var inte direkt någon bevisbörda på att skulden ens existerade.

Med tanke på hur finansbolag agerar om jag som privatperson är sen med att betala ser jag det som lite poetisk rättvisa att skicka Kronkalle på en av dem. Men det är nog inte den smidigaste vägen. Skicka en påminnelse med påminnelseavgift och ränta enligt lagen om referensränta. Här är jag ute på tunn is då jag inte vet om man som privatperson kan använda referensränta, men testa.

Bart Bart skrev:
Kronofogden bryr sig inte direkt om hur, eller ens om, man har påmint om skulden. De vill ha lite bakgrundsinformation om hur skulden uppstod, inte mer. Jag har använt dem två gånger vid utebliven hyra vid andrahandsuthyrning till företag. Tyvärr gav inget av det resultat då företagen direkt förklarade sig i konkurs, men det var inte direkt någon bevisbörda på att skulden ens existerade.

Med tanke på hur finansbolag agerar om jag som privatperson är sen med att betala ser jag det som lite poetisk rättvisa att skicka Kronkalle på en av dem. Men det är nog inte den smidigaste vägen. Skicka en påminnelse med påminnelseavgift och ränta enligt lagen om referensränta. Här är jag ute på tunn is då jag inte vet om man som privatperson kan använda referensränta, men testa.
Ja, det är förbannat konstigt att företag utan att blinka kan lägga på påminnelseavgifter och kostnader men privatpersoner förväntas vänta med mössan i hand.

Tänk om det funnits tvingande regler, likt 14-dagars ångerrätt vid distansköp, som gjorde att en privatperson efter 14 dagar kunde skicka en påminnelse med 500:- avgift och sen upprepa denna var 14:e dag. Då hade det nog plötsligt gått att betala tillbaka folks pengar!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
haken med fogden är väl att det kostar en slant att ansöka och klarna har säkert bra egna advokater som använder nåt finstilt och då lyckas mota olle i grind. Då har man troligen lagt ut pengar man inte får tillbaks........

• Gilla
Gamecube
  • Laddar…
Det är väl fortfarande en fråga om kravet skall gå mot klarna eller webbshoppen. Shopen är troligen mindre duktiga på att hantera fogden. Och de kommer att lägga rejäl press mot klarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.