P
Alfredo Alfredo skrev:
I detta fall anser jag det irrelevant för TS vem han har (köpe)avtal med eller var ett fel begåtts.

Någon, i detta fall Klarna, har på ett otillåtet sätt dragit pengar. Denne någon, i detta fall Klarna, ska betala tillbaka. Vad som har blivit fel och av vem får Klarna/Webshopen/Whomever reda ut. Det är inte TS problem!
Om TS ska begära hjälp av kronofogden måste han ställa sitt krav mot ett bolag och jag tror att största chansen att få tillbaka pengarna snabbt är att ställa kravet mot webshopen. Dels för att han har köpeavtalet med webshopen och dels för att Klarna är ett stort företag som lättare kan krångla och förhala än webshopen (om inte webshopen är Amazon :))

H
Alfredo Alfredo skrev:
I detta fall anser jag det irrelevant för TS vem han har (köpe)avtal med eller var ett fel begåtts.

Någon, i detta fall Klarna, har på ett otillåtet sätt dragit pengar. Denne någon, i detta fall Klarna, ska betala tillbaka. Vad som har blivit fel och av vem får Klarna/Webshopen/Whomever reda ut. Det är inte TS problem!
Som jag skrev tidigare, TS måste ta kontakt med Klarna och kontrollera om Klarna kan visa underlag för 2 fakturor, kan de de det så är det Webshopen som har dubbelfakturerat. Beroende på vad Klarna kan visa får TS gå vidare. Det är inte Klarnas problem om de har 2 underlag från Webshopen.

H HEM2121 skrev:
Som jag skrev tidigare, TS måste ta kontakt med Klarna och kontrollera om Klarna kan visa underlag för 2 fakturor, kan de de det så är det Webshopen som har dubbelfakturerat. Beroende på vad Klarna kan visa får TS gå vidare. Det är inte Klarnas problem om de har 2 underlag från Webshopen.
Klarna hade inte faktureringsunderlag för någon dragning. Insticksmodulen på Webshopen är Klarnas och det visade sig efter att jag skrev första inlägget att överföringen till Klarna inte sågs av Webshopen alls. Jag förstår inte hur det ens är möjligt.

Klarna drar ju pengar baserat på information från webbutiken, t ex det som läggs i kundkorgen. Hur skulle det annars fungera? Felkällorna på vägen kan vara flera, men det är inte ditt jobb att felsöka alla system. Både hemsidans webbutik (leverantör?) och faktureringen (Klarna) kan vara inköpta tredjepartstjänster.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J John_Anders skrev:
Klarna hade inte faktureringsunderlag för någon dragning. Insticksmodulen på Webshopen är Klarnas och det visade sig efter att jag skrev första inlägget att överföringen till Klarna inte sågs av Webshopen alls. Jag förstår inte hur det ens är möjligt.
Avbröt du ett köp först å sedan slutförde köpet?
Eller blev det något tekniskt fel när köpet skulle genomföras?

Demmpa Demmpa skrev:
Avbröt du ett köp först å sedan slutförde köpet?
Eller blev det något tekniskt fel när köpet skulle genomföras?
Det var tekniskt fel när jag skulle genomföra köpet. Sidan frös helt och hållet och Webshopen såg inte heller betalningen. Det finns nog som en skribent ovan skriver, massor av möjliga orsaker tlll felet.

Bästa svaret

TS här med uppdatering. Klarna har nu återfört mina pengar, utan vidare påtryckningar. Det tog 3 månader och 3 veckor att hitta knappen.

För övrigt är jag statistiker och vet att korrelation inte är samma som kausalitet men nog är det lite intressant att återbetalningen skedde inte alltför länge efter att denna tråd skapades. Kanske läser Klarna Byggahus?

• Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
J John_Anders skrev:
Kanske läser Klarna Byggahus?
Tror tyvärr de är alldeles för stora för att bry sig om en enskild kund.

Ska du ta bort deras koppling till ditt bankkonto nu?

P
Om det inte finns något annat alternativ än Klarna när jag ska betala i en webbutik (och just den webbutiken är den enda som erbjuder det jag vill ha) så brukar jag fejka ett personnummer i de fall då Klarna inte låter mig slutföra betalningen utan att ange personnummer. Klarna tycks bara kontrollera att personnumret är giltigt, och inte att det stämmer med namnet.

Dessutom använder jag enbart ett äkta kreditkort vid näthandel så att jag kan stoppa en ogiltig betalning.

Med båda dessa åtgärder tror jag att jag kan undvika att hamna i Klarnas klor.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Tror tyvärr de är alldeles för stora för att bry sig om en enskild kund.

Ska du ta bort deras koppling till ditt bankkonto nu?
Jag hade aldrig någon koppling förutom att jag använde direktöverföring vid detta enstaka köp.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
P
J John_Anders skrev:
Ärade forummedlemmar,

Jag råkade ut för att dubbla beloppet drogs vid köp av fasadstege via en svensk internethandel. Klarna är ansvarig för betalningen på sidan och kundtjänst har sagt att de ska rätta till. Detta var 3 månader sen och trots upprepade påstötningar händer inget.

Jag vill nu gå vidare med formellt kravbrev och inkasso och undrar hur man går tillväga?
Efter att ha blivit utsatt för Klarnas inkompetens / kriminalitet för 7-8 år sedan handlar jag aldrig från företag som använder Klarna.

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
P pmd skrev:
så brukar jag fejka ett personnummer
Inget trick jag rekommenderar. Förväntar man sig att motparten ska följa spelets regler tycker jag även att man ska göra det själv!
P pmd skrev:
Dessutom använder jag enbart ett äkta kreditkort vid näthandel så att jag kan stoppa en ogiltig betalning.
Däremot ett "trick" jag också starkt rekommenderar. Handlar aldrig med "bankkort"/"debitkort".

H
J John_Anders skrev:
Då får ju Webshopen ta kontakt med Klarna så få de reda ut det och under tiden får de betala tillbaka en av dubbeldragningarna. Sker inte detta så ta kontakt med Hallo Konsument.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Inget trick jag rekommenderar. Förväntar man sig att motparten ska följa spelets regler tycker jag även att man ska göra det själv!
Det brukar bara stå "personnummer" som rubrik på en ruta. Jag tror aldrig att jag har sett rubriken "ditt personnummer". Webbutiken blir nog dessutom gladare om de får sälja något till mig än om de inte får det.

Jag har dessutom noterat att Klarna inte är like heta på att få ett personnummer längre, vilket förstås är bra.

Visst vore det bra om vi kunde bojkotta bort Klarna från marknaden, men det kommer aldrig att hända. Alldeles för många människor har inget emot att dela ut sitt personnummer lite hursomhelst.

P pmd skrev:
Det brukar bara stå "personnummer" som rubrik på en ruta. Jag tror aldrig att jag har sett rubriken "ditt personnummer".
Med all respekt för din "motvilja" mot Klarna och din ovilja att lämna dina personuppgifter så tycker jag det där är rent ut sagt ett tramsargument! Det är väl tämligen uppenbart att de önskar personnumret på den de gör affär med och inte ett slumpmässigt personnummer vilket som helst.

Sen är det inte bara min "affärsmoral" som gör att jag tycker det är dumt att ange ett slumpmässigt personnummer. Krånglar något känns det som det kan bli ännu krångligare att reda ut om man hittar på helt irrelevanta personnummer som kan komma att stöka till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.