hej.
Jag har ett utanpåliggande eluttag som jag skulle vilja byta till ett med dosa. Elkabeln vill jag också dölja bakom gipsväggen.

Jag tänkte eventuellt om man kan lägga elkabeln i väggen bakom golvlist på något vis?

risken är ju att man spikar en dyckert i elkabeln så jag antar kabeln måste skyddas eller vara av särskild sort?

vilka alternativ finns utan att behöva måla om hela väggen?

Går det göra doshål bakom listen vid regel, borra hål och dra rör genom?

• Hörn av rum med parkettgolv, eluttag och radiator under fönster. Blottad golvlist för eventuell kabeldragning diskuterad i forumtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riv bort den fruktansvärda kabeln du har spika dit en "kulo" och spackla in den samt måla den i sockeln eller väggens färg.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Så byta ut den befintliga (Kulo?) till en ny. Är kanske smidigst och billigast.

Jag tänkte byta ut golvlisten till en högre variant så då funderade jag på att passa på att bygga in elkabeln men det är ju inte värt om det blir för mycket jobb eller dyrt att anlita elektrikern.

Vit golvlist mot en grön vägg med en synlig elkabel ovanpå listen och trägolv i förgrunden.
Skapa konto

Det finns golvlister med inbyggd kabelkanal.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och kulon får inte byggas in..

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Och kulon får inte byggas in..
Det beror på vad man menar med kulo... Kabeln på bilderna ser för sladdrig ut för att vara en "kulo" (EKRK). Används ens den sortens kabel nu för tiden?

EKK/EXQ etc får dras både löst i väggen, i rör och i golvlister med kanal.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vägg med dubbelströmuttag och synlig kabel vid golvlister.
Skapa konto

Slutar kabeln där på utsidan av väggen under uttaget eller går kabeln in i väggen och till dosan bakom uttaget?

Det kanske inte bara är att "riva bort" kabeln som nu ligger längs golvsockeln.

Redigerat:
Vägg med doslock och golv av trä intill ett element.
Skapa konto

Vad har du bakom det här doslocket?
Undersök, kanske du kan sätta ett uttag där?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
elkabeln som går från uttaget slutar där i uttaget.

I doslocket är det förberett med fördragna plaströr men ingen elkabel. Lite märkligt.

D daddywonderland skrev:

I doslocket är det förberett med fördragna plaströr men ingen elkabel. Lite märkligt.
Undersök om det går att dra kabel från uttaget till dosan bakom doslocket för att kunna sätta ett uttag där. Det är ju den enklaste och snyggaste lösningen för att få ström till ljusstaken i fönstret. Och du slipper riskera problem med att dra kabel bakom golvsockeln.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Ja just nu är det helt tomt i dosan bakom doslocket förutom att det finns ett fördraget rör där i.
kanske ska höra med en elektriker vad som är gördbart.
Alternativt som föreslagits tidigare, ny Kulokabel + nytt utanpåliggande uttag med kabeln spikad ovanpå list.

D
D daddywonderland skrev:
hej.
Jag har ett utanpåliggande eluttag som jag skulle vilja byta till ett med dosa. Elkabeln vill jag också dölja bakom gipsväggen.

Jag tänkte eventuellt om man kan lägga elkabeln i väggen bakom golvlist på något vis?

risken är ju att man spikar en dyckert i elkabeln så jag antar kabeln måste skyddas eller vara av särskild sort?

vilka alternativ finns utan att behöva måla om hela väggen?

Går det göra doshål bakom listen vid regel, borra hål och dra rör genom?
Det blir säkrare om du skruvar listen ist f att spika. Doslocket måste vara fastskruvat när det sitter så långt ner. Går det inte att ha ett uttag där istället?

D
D daddywonderland skrev:

Gissar man haft ett uttag där doslocket är och att det varit i vägen för någon väggmöbel någon gång och därför tog bort det. Dra kabel och sätt in ett nytt kanske.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.