261 läst ·
2 svar
261 läst
2 svar
Dra el till bland annat laddbox genom krypgrunden?
Hejsan!
Jag funderar på att skaffa en elbil och tänker på kabeldragning dit, det finns ingen "självklar" väg till uppfarten och fasadrenovering är på "att göra listan" närmaste åren så jag tänker på andra ställen att dra elen. Därför funderar jag på krypgrunden.
Jag kommer inte dra elen själv, men jag vill undersöka möjligheter och göra om möjligt förarbete själv. Jag kommer kontakta någon elektriker snart men vill vara beredd på olika möjligheter och tillvägagångssätt.
Utgångsläge:
Elcentralen är en diazed, inne i en platsbyggd garderob. Finns kablar ner i krypgrunden sedan tidigare.
Laddboxen behöver inte mer än 11kw. Huvudsäkringen är 16A.
Framtiden kommer jag vilja ha ett uttag till trädgården samt el til en gäst-stuga.
Krypgrunden är svårtillgänglig och risk att vissa storvuxna hantverkare inte får plats att arbeta där.
Frågor:
Mvh en som brukar övertänka saker.
Jag funderar på att skaffa en elbil och tänker på kabeldragning dit, det finns ingen "självklar" väg till uppfarten och fasadrenovering är på "att göra listan" närmaste åren så jag tänker på andra ställen att dra elen. Därför funderar jag på krypgrunden.
Jag kommer inte dra elen själv, men jag vill undersöka möjligheter och göra om möjligt förarbete själv. Jag kommer kontakta någon elektriker snart men vill vara beredd på olika möjligheter och tillvägagångssätt.
Utgångsläge:
Elcentralen är en diazed, inne i en platsbyggd garderob. Finns kablar ner i krypgrunden sedan tidigare.
Laddboxen behöver inte mer än 11kw. Huvudsäkringen är 16A.
Framtiden kommer jag vilja ha ett uttag till trädgården samt el til en gäst-stuga.
Krypgrunden är svårtillgänglig och risk att vissa storvuxna hantverkare inte får plats att arbeta där.
Frågor:
- Vanligt VP-rör till genom bjälklaget? Kan jag ha ett större rör till mina 3 kommande saker, eller ska de ha ett rör var?
- Är en flexslang lämpligt trots risk för kondens? Eller eliminerar jag det med lite isolering i rörets ändar?
- Hur gör jag kabelgenomgång mellan krypgrunden och utomhus? Ventilationshålen? Behöver jag då bara vp-rör i metall till kabelskyddsröret som grävs ner?
- Hur djupt ska kabelskyddsröret grävas ner i Skåne? Kommer gå genom trädgård.
Mvh en som brukar övertänka saker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Var finns mätarskåpet?I Igelknorr skrev:
Om en elcentral kan placeras "på andra sidan" huset så räcker det med en kabel.I Igelknorr skrev:
Vi pratar nog kabel här, eller hur? Då behövs inga flexslangar, men ett VP-rör kan underlätta förläggningen under huset.I Igelknorr skrev:
Jag kan bara gissa här, men det låter som att kabeln kommer ut krypgrunden och går ned i marken och där vidare i ett markrör.I Igelknorr skrev:
I en trädgård där fordon inte kör räcker ett "spaddjup" ca 35 cm. Men det beror ju på hur just er trädgård kommer att användas.I Igelknorr skrev:
En enkel planritning skulle underlätta för att ge bättre svar.
Elcentralen och mätarskåpet är i hallen sedan det byggdes så inget på utsidan.Bo.Siltberg skrev:
Var finns mätarskåpet?
Om en elcentral kan placeras "på andra sidan" huset så räcker det med en kabel.
Vi pratar nog kabel här, eller hur? Då behövs inga flexslangar, men ett VP-rör kan underlätta förläggningen under huset.
Jag kan bara gissa här, men det låter som att kabeln kommer ut krypgrunden och går ned i marken och där vidare i ett markrör.
I en trädgård där fordon inte kör räcker ett "spaddjup" ca 35 cm. Men det beror ju på hur just er trädgård kommer att användas.
En enkel planritning skulle underlätta för att ge bättre svar.
Tack för alla tankar och info!
Klicka här för att svara