Viktor.J Viktor.J skrev:
Finns miljarder anekdoter av personer som slagit index på 1 minut, 1 timme, 1 dag, 1 år etc. Konstigt att ingen av dom blir rik till slut :)
Själv har jag slagit index på 10 år men det är för att jag enbart sparar i fonder. Sverige har haft en stark börs senaste 20 åren. Mitt problem är att jag har alldeles för lite fonder exponerat globalt.

Edit: det är bara fortsätta att köpa efter förmåga. Det kommer vända. Jag gjorde tex massor med vinst på corona dippen 2020

edit: korrektion, jag slår inte index inräknat dippen sedan omicron. Dock nära. Men om man kollar vid oktober förra året och 10 år tillbaka slår jag den med råge
 
Redigerat:
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Själv har jag slagit index på 10 år men det är för att jag enbart sparar i fonder. Sverige har haft en stark börs senaste 20 åren. Mitt problem är att jag har alldeles för lite fonder exponerat globalt.

Edit: det är bara fortsätta att köpa efter förmåga. Det kommer vända. Jag gjorde tex massor med vinst på corona dippen 2020

edit: korrektion, jag slår inte index inräknat dippen sedan omicron. Dock nära. Men om man kollar vid oktober förra året och 10 år tillbaka slår jag den med råge
Ja - om man räknar bort stora nedgångar på börsen har nog de flesta slagit index med råge ;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 8 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja - om man räknar bort stora nedgångar på börsen har nog de flesta slagit index med råge ;)

/Krille
Det vänder, se bara till att köpa nu när det är lågt
 
D Dilato skrev:
Eller så fortsätter det ner och ner och ner...
[länk]
Det vänder alltid ta denna fond osm jag köpt från sedan starten 1995

Diagram som visar fondens utveckling från 1995 till 2022 med en kraftig uppgång och återhämtning efter finanskrisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog 5 år för den återhämtas sig vid finanskrisen 2007 men den återhämtade sig
 
Det är sånt här som gör mig tveksam:
Diagram som visar negativ ekonomisk avkastning över olika tidsintervaller.
Jag är för gammal att vänta ut nergången och uppgången, risken är stor att jag hinner sitta på hemmet innan det blir nollresultat igen.:geek:
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt. Om nu Malmgren är så framgångsrik både i både sitt företagande och på börsen så borde det väl inte vara några problem att casha en villa i Bromma som han drömmer om??:thinking:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det vänder, se bara till att köpa nu när det är lågt
Det är nog alla som har lite erfarenhet väl medvetna om. Mitt inlägg syftade på att man kanske intr kan inte skryta över att man slagit index om man räknar bort stora nedgångar.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det är nog alla som har lite erfarenhet väl medvetna om. Mitt inlägg syftade på att man kanske intr kan inte skryta över att man slagit index om man räknar bort stora nedgångar.

/Krille

Det gjorde jag ju inte i mitt inlägg heller. Jag sade den gjort ganska princip index inräknat kraschen
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det gjorde jag ju inte i mitt inlägg heller. Jag sade den gjort ganska princip index inräknat kraschen
Ja men först när du har redigerat ditt inlägg.... ;)

/Krille
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja men först när du har redigerat ditt inlägg.... ;)

/Krille
Det redigerades innan du kommenterade av helt annan anledning
 
Jag har i vart fall slagit index på Premiepensionen, om än marginellt.

Mest tack vare några år med ryssland/balticum-fonder (2005 East Capital ryssland +118%) och biotech 2017 samt fastigheter.

Räknar man med alla pensionssparares hela spartid så har deras premiepension ökat med 10,8 procent i genomsnitt per år.
Själv snittar jag 11,8% sedan PPM startade.
Det får duga, kunde varit mycket värre :)
 
M
S sjoberga skrev:
Jo, vi har lite olika preferenser. Mitt mål är att ägna exakt 0 sekunder åt marknaden och aktiespekulation per dag och är nästan där. (Våra intressen skiljer sig åt och man blir lycklig av olika saker)
Yes, aktiespekulation är jag inte mycket för men investeringar är roligt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Själv har jag slagit index på 10 år men det är för att jag enbart sparar i fonder. Sverige har haft en stark börs senaste 20 åren. Mitt problem är att jag har alldeles för lite fonder exponerat globalt.

Edit: det är bara fortsätta att köpa efter förmåga. Det kommer vända. Jag gjorde tex massor med vinst på corona dippen 2020

edit: korrektion, jag slår inte index inräknat dippen sedan omicron. Dock nära. Men om man kollar vid oktober förra året och 10 år tillbaka slår jag den med råge
Marknaden går upp, jag köper.
Marknaden går ner, jag köper.

Buy and hold, buy and hold.

Och 2020-2021 behövde man ju i stort bara ha en puls för att gå >20%.

Covid-dippen var trevlig, gick in med en större kula i mars 2020, nära botten.

Men nånting som var ännu trevligare var valutarabatten man fick efter det, när man kunde köpa på sig investeringar i dollar till drygt 8 SEK per dollar.

Det här året har ju varit rätt öken. Väntad baksmälla efter Covid-festen med helikopterpengar, och så alla krigshetsare som lök på laxen.

Men eftersom kriser får folk att ”springa hem till mamma” så drivs dollarkursen upp, och det gör att man går okej räknat i SEK.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns tusentals personer som i decennier jobbat dag och natt med aktiehandel men som aldrig slår index över en längre period. Men tillhör man den promillen som lyckas slå index över 10-20 år och dessutom ta en exit så absolut. Men jag tror de personerna är närvarande i denna tråden.
Det räcker att följa Magic Formula så har du slagit index år efter år. Som småsparare är det relativt enkelt. Svårare om man är en fond med bakbundna händer med förhållningsregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.