315 383 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Själv har jag slagit index på 10 år men det är för att jag enbart sparar i fonder. Sverige har haft en stark börs senaste 20 åren. Mitt problem är att jag har alldeles för lite fonder exponerat globalt.Viktor.J skrev:
Edit: det är bara fortsätta att köpa efter förmåga. Det kommer vända. Jag gjorde tex massor med vinst på corona dippen 2020
edit: korrektion, jag slår inte index inräknat dippen sedan omicron. Dock nära. Men om man kollar vid oktober förra året och 10 år tillbaka slår jag den med råge
Redigerat:
Ja - om man räknar bort stora nedgångar på börsen har nog de flesta slagit index med rågeAndersMalmgren skrev:
Själv har jag slagit index på 10 år men det är för att jag enbart sparar i fonder. Sverige har haft en stark börs senaste 20 åren. Mitt problem är att jag har alldeles för lite fonder exponerat globalt.
Edit: det är bara fortsätta att köpa efter förmåga. Det kommer vända. Jag gjorde tex massor med vinst på corona dippen 2020
edit: korrektion, jag slår inte index inräknat dippen sedan omicron. Dock nära. Men om man kollar vid oktober förra året och 10 år tillbaka slår jag den med råge
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Eller så fortsätter det ner och ner och ner...AndersMalmgren skrev:
https://www.aktiespararna.se/nyheter/aktieexperten-sa-stor-ar-risken-en-borskrasch
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
K Krille4 skrev:
Det gjorde jag ju inte i mitt inlägg heller. Jag sade den gjort ganska princip index inräknat kraschen
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Jag har i vart fall slagit index på Premiepensionen, om än marginellt.
Mest tack vare några år med ryssland/balticum-fonder (2005 East Capital ryssland +118%) och biotech 2017 samt fastigheter.
Räknar man med alla pensionssparares hela spartid så har deras premiepension ökat med 10,8 procent i genomsnitt per år.
Själv snittar jag 11,8% sedan PPM startade.
Det får duga, kunde varit mycket värre
Mest tack vare några år med ryssland/balticum-fonder (2005 East Capital ryssland +118%) och biotech 2017 samt fastigheter.
Räknar man med alla pensionssparares hela spartid så har deras premiepension ökat med 10,8 procent i genomsnitt per år.
Själv snittar jag 11,8% sedan PPM startade.
Det får duga, kunde varit mycket värre
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Marknaden går upp, jag köper.AndersMalmgren skrev:
Själv har jag slagit index på 10 år men det är för att jag enbart sparar i fonder. Sverige har haft en stark börs senaste 20 åren. Mitt problem är att jag har alldeles för lite fonder exponerat globalt.
Edit: det är bara fortsätta att köpa efter förmåga. Det kommer vända. Jag gjorde tex massor med vinst på corona dippen 2020
edit: korrektion, jag slår inte index inräknat dippen sedan omicron. Dock nära. Men om man kollar vid oktober förra året och 10 år tillbaka slår jag den med råge
Marknaden går ner, jag köper.
Buy and hold, buy and hold.
Och 2020-2021 behövde man ju i stort bara ha en puls för att gå >20%.
Covid-dippen var trevlig, gick in med en större kula i mars 2020, nära botten.
Men nånting som var ännu trevligare var valutarabatten man fick efter det, när man kunde köpa på sig investeringar i dollar till drygt 8 SEK per dollar.
Det här året har ju varit rätt öken. Väntad baksmälla efter Covid-festen med helikopterpengar, och så alla krigshetsare som lök på laxen.
Men eftersom kriser får folk att ”springa hem till mamma” så drivs dollarkursen upp, och det gör att man går okej räknat i SEK.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det räcker att följa Magic Formula så har du slagit index år efter år. Som småsparare är det relativt enkelt. Svårare om man är en fond med bakbundna händer med förhållningsregler.Viktor.J skrev:


