L lodin92 skrev:
Och dem delar intellektuell med stor del av vänstern. Tänker specifikt på deras ihopklumpning av högern till rasister och inte har intellektuell förmåga att förstå att det finns verkliga problemen. Tur vi har SD som en stark motpol mot extremerna på bägge sidorna.
Båda sidorna, du menar demokratin och kapitalismen?

Är det inte konstigt att SD klagar högljutt över "invandrarnas extrema kriminalitet" när de själva har lika stor andel dömda i sitt ledarskap?
 
  • Gilla
  • Haha
HJS och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Båda sidorna, du menar demokratin och kapitalismen?

Är det inte konstigt att SD klagar högljutt över "invandrarnas extrema kriminalitet" när de själva har lika stor andel dömda i sitt ledarskap?
Frågan man kan ställa sig är också, hur många anhängare av SD har annat ursprung än svearikets "inavel"?
SD i Norrköping exempelvis inrymmer ett flertal "icke etniskt svenskar"...klurigt värre (är inte rasist men SD har många skepnader inom politiken eller "landsmän"- "nationalister". :oops:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Nej, tvärtom! Då ska man investera, det är när räntan är hög som man ska amortera!
Jag tänker att när räntan är låg blir det mer utrymme att spara för att amortera. Men visst ska man passa på under låg ränta att investera tex i solel värmepump eller annat om man kan!
 
M
B Beape skrev:
Om man lever på marginalen är det klokt att amortera så mycket man förmår för att sänka sin känslighet mot ränteökningar. Man sover gott om natten.

Om man inte lever på marginalen ska man placera sitt överskott där det förräntas bäst. Har jag t ex 500 000 kr som jag kan antingen amortera i år eller investera på börsen med bedömningen att det är värt 550 000 kronor om två år är det bättre att låta pengarna växa och amortera 550 000 om två år än att amortera 500 000 i år. Med 2% ränta är motsvarande räntekostnad 20 000 kronor på två år, vilket är lägre än de 50 000 jag tror mig kunna tjäna in.

Tror man inte att avkastningen på pengarna övertrumfar motsvarande räntekostnader är det dags att börja amortera.

Det finns en ytterligare aspekt. Pengar på banken är lättillgängliga och ger dig ekonomisk handlingskraft om det dyker upp möjligheter eller problem. Tömmer du sparkontot för att amortera kanske du längre fram upptäcker, när du behöver ett lån för att klara något oförutsett, att det inte är så lätt att få ett lån.
Mycket klokt skrivet! Att amortera ett lån med väldigt låg ränta ger väldigt dålig besparing. Bättre att bunkra kapital när elräkningarna kommer i vinter t. ex.
 
M Markarbetaren skrev:
Mycket klokt skrivet! Att amortera ett lån med väldigt låg ränta ger väldigt dålig besparing. Bättre att bunkra kapital när elräkningarna kommer i vinter t. ex.
Så är det, men börjar räntorna (fleråringarna) smyga upp mot 4% och man tror börsen kan ge 5-6% så börjat man dra öronen åt sig. Lägg därtill att börsens "6%" är under en lång tid och kan altså bli lägre medans amorteringen är "given avkasnting 4%".
 
M Markarbetaren skrev:
Mycket klokt skrivet! Att amortera ett lån med väldigt låg ränta ger väldigt dålig besparing. Bättre att bunkra kapital när elräkningarna kommer i vinter t. ex.
Bättre att spara som en tok för att amortera av när räntan börjar stiga samt bundet elavtal när priset är lågt. Själv har jag nu sparat ihop till en solelinvestering.
 
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
Så är det, men börjar räntorna (fleråringarna) smyga upp mot 4% och man tror börsen kan ge 5-6% så börjat man dra öronen åt sig. Lägg därtill att börsens "6%" är under en lång tid och kan altså bli lägre medans amorteringen är "given avkasnting 4%".
Ska man vara lite petig och räkna med ränteavdraget och (såklart) skatten på ISK så kan räntan sticka iväg lite till innan börsavkastningen är det sämre alternativet. Nu är jag lite av en aktienörd, och ägnar ca. 2t per dag åt marknaden så mina preferenser kanske skiljer sig lite mot gemene man. Mitt mål över tid är 20% avkastning per år.
 
M
C Carinasb skrev:
Bättre att spara som en tok för att amortera av när räntan börjar stiga samt bundet elavtal när priset är lågt. Själv har jag nu sparat ihop till en solelinvestering.
Alla gör vi det som passar våran nattsömn bäst, så är det. Jag band mina lån i februari på 3 år till 1,31%. Men jag har rörligt elavtal, så dom pengarna jag sparar på att låsa min ränta försvinner ner i det svarta elhålet i vinter:sweat:.

Solceller tror jag mycket på(y). Själv ser jag inte min nuvarande bostad i min 10-års plan samt att taket har fel väderstreck så investering av solceller får bli till nästa hus:D.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ska man vara lite petig och räkna med ränteavdraget och (såklart) skatten på ISK så kan räntan sticka iväg lite till innan börsavkastningen är det sämre alternativet. Nu är jag lite av en aktienörd, och ägnar ca. 2t per dag åt marknaden så mina preferenser kanske skiljer sig lite mot gemene man. Mitt mål över tid är 20% avkastning per år.
Jo, vi har lite olika preferenser. Mitt mål är att ägna exakt 0 sekunder åt marknaden och aktiespekulation per dag och är nästan där. (Våra intressen skiljer sig åt och man blir lycklig av olika saker)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ska man vara lite petig och räkna med ränteavdraget och (såklart) skatten på ISK så kan räntan sticka iväg lite till innan börsavkastningen är det sämre alternativet. Nu är jag lite av en aktienörd, och ägnar ca. 2t per dag åt marknaden så mina preferenser kanske skiljer sig lite mot gemene man. Mitt mål över tid är 20% avkastning per år.
20% är ambitiöst :)
 
Min portfölj låg långt över 20 procent sedan kom omicron och fucking Putin på det. :crysmile:

Oh well. Bra och köpa på botten också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Alla gör vi det som passar våran nattsömn bäst, så är det. Jag band mina lån i februari på 3 år till 1,31%. Men jag har rörligt elavtal, så dom pengarna jag sparar på att låsa min ränta försvinner ner i det svarta elhålet i vinter:sweat:.

Solceller tror jag mycket på(y). Själv ser jag inte min nuvarande bostad i min 10-års plan samt att taket har fel väderstreck så investering av solceller får bli till nästa hus:D.
Ja jag band el vid årsskiftet för 68 öre och har bundna långa lån på under mellan 1,5-2%. Har bergvärme sen 2009 och nu investering i sol samt helrenoverar badrum . Inga mer utsvävningar här inte. Det blir till att amortera så mycket som går framåt så jag kan bo kvar efter pensionen om ca 5-7 år. När plötsligt inkomsten kommer att halveras kanske, då gäller det att ha planerat och tänkt till!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ska man vara lite petig och räkna med ränteavdraget och (såklart) skatten på ISK så kan räntan sticka iväg lite till innan börsavkastningen är det sämre alternativet. Nu är jag lite av en aktienörd, och ägnar ca. 2t per dag åt marknaden så mina preferenser kanske skiljer sig lite mot gemene man. Mitt mål över tid är 20% avkastning per år.
Det finns tusentals personer som i decennier jobbat dag och natt med aktiehandel men som aldrig slår index över en längre period. Men tillhör man den promillen som lyckas slå index över 10-20 år och dessutom ta en exit så absolut. Men jag tror de personerna är närvarande i denna tråden.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min portfölj låg långt över 20 procent sedan kom omicron och fucking Putin på det. :crysmile:

Oh well. Bra och köpa på botten också.
Finns miljarder anekdoter av personer som slagit index på 1 minut, 1 timme, 1 dag, 1 år etc. Konstigt att ingen av dom blir rik till slut :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Finns miljarder anekdoter av personer som slagit index på 1 minut, 1 timme, 1 dag, 1 år etc. Konstigt att ingen av dom blir rik till slut :)
När jag läste någon ekonomikurs (extern finansiering?) för länge sedan så började föreläsaren med att be alla hålla upp en hand. Man skulle gissa på krona eller klave och om man gissade fel fick man ta ner handen.

Den som var sist kvar fick omdömet "Du har tur, det är vad som krävs för att slå index. Ska du bli aktiemäklare?"
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.