M
D Dilato skrev:
Det är sånt här som gör mig tveksam:
[bild]
Jag är för gammal att vänta ut nergången och uppgången, risken är stor att jag hinner sitta på hemmet innan det blir nollresultat igen.:geek:
Du får ägna nån timme eller två per dag så kommer resultaten.
Graf över tre års ekonomisk utveckling jämfört med OMX Stockholm index, uppvisar 68,84% tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Yes, aktiespekulation är jag inte mycket för men investeringar är roligt.
Om man inte har sjukt mycket pengar så går långsiktiga investeringar att sköta på väldigt lite tid. Framförallt med låg frekvens. Håller man på och fipplar med dagliga affärer är nog min definition att man håller på aktiespekulation. Men har man intresset av det, varför inte? Det övergår bara mitt förstånd hur man kan vara intresserad av det, fast det gäller nog både knyppling, navelskådning och titta på när färg torkar också.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
S sjoberga skrev:
Om man inte har sjukt mycket pengar så går långsiktiga investeringar att sköta på väldigt lite tid. Framförallt med låg frekvens. Håller man på och fipplar med dagliga affärer är nog min definition att man håller på aktiespekulation. Men har man intresset av det, varför inte? Det övergår bara mitt förstånd hur man kan vara intresserad av det, fast det gäller nog både knyppling, navelskådning och titta på när färg torkar också.
Ja det är ganska osexigt men när man ser utvecklingen och vilka möjligheter det kan innebära i form av t.ex. ”pension” 15-20 år före 67 år, veta att man kan gå hem imorgon utan ersättning i x antal år osv., så blir man peppad att lägga tid på det för att få dom extra procenten i avkastning.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det räcker att följa Magic Formula så har du slagit index år efter år. Som småsparare är det relativt enkelt. Svårare om man är en fond med bakbundna händer med förhållningsregler.
finns ju en anledning till varför dom har det - risk. Tar du risker så kommer du förlora mycket någon gång. 3 års sikt som du skickade nyligen är ju en fis i tidsrymden. Alla gör som de vill, vi får se när varit på marknaden i 40 år om du slagit index (vilket!?) eller inte.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja det är ganska osexigt men när man ser utvecklingen och vilka möjligheter det kan innebära i form av t.ex. ”pension” 15-20 år före 67 år, veta att man kan gå hem imorgon utan ersättning i x antal år osv., så blir man peppad att lägga tid på det för att få dom extra procenten i avkastning.
Jo, har man den typen av målsättning kanske det är värt att spendera tiden, så att man får igen tiden sen…Men det gäller nog ändå att man har lite intresse och tycker det är roligt, för det är bara nu man vet att man finns till. Det där sen:et finns bara för vissa.

Jag kanske är lite apart men att gå i pension 15-20 år tidigare låter mest som en mardröm, satsar nog på att göra roliga och utvecklande saker som jag vill göra på jobbet OCH fritiden istället.

(Men visst vore det lite lockande att plötsligt sitta med 300 miljoner, kunna anställa 30 ingenjörer och satsa järnet på nåt samhällsförbättrande. Samtidigt som man får inse sina begränsningar både ekonomiskt och som företagsledare. )
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
finns ju en anledning till varför dom har det - risk. Tar du risker så kommer du förlora mycket någon gång. 3 års sikt som du skickade nyligen är ju en fis i tidsrymden. Alla gör som de vill, vi får se när varit på marknaden i 40 år om du slagit index (vilket!?) eller inte.
Jag närmar mig 40, började 1984, tyvärr har jag ingen koll på CAGR under hela den tiden.
 
M
S sjoberga skrev:
Jo, har man den typen av målsättning kanske det är värt att spendera tiden, så att man får igen tiden sen…Men det gäller nog ändå att man har lite intresse och tycker det är roligt, för det är bara nu man vet att man finns till. Det där sen:et finns bara för vissa.

Jag kanske är lite apart men att gå i pension 15-20 år tidigare låter mest som en mardröm, satsar nog på att göra roliga och utvecklande saker som jag vill göra på jobbet OCH fritiden istället.

(Men visst vore det lite lockande att plötsligt sitta med 300 miljoner, kunna anställa 30 ingenjörer och satsa järnet på nåt samhällsförbättrande. Samtidigt som man får inse sina begränsningar både ekonomiskt och som företagsledare. )
Vi är alla olika, jag provade ”pension” för några år sedan men energinivåerna i familjen blev helt fucked up. Så jag har skjutit det på framtiden tills barnen har gått ur skolan. Det måste finnas en balans i familjen, själv var man som en duracellkanin när resten av familjen kom hem och dom bara ville lägga sig på soffan. Det funkade inte alls.
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
K
M Markarbetaren skrev:
Du får ägna nån timme eller två per dag så kommer resultaten.
[bild]
Fast diagrammer visar ganska tydligt utmaningen för de flesta av oss småsparare. D v s att det är "ganska lätt" att slå index i en uppgång om man tar risker men det är lätt att återigen hamna tillbaka kring index under nedgångar.

Förutom de sista 2-3 månaderna ligger du kanske exakt på index om man tittar på utvecklingen från mitten av 2019.

/Krille
 
M
K Krille4 skrev:
Fast diagrammer visar ganska tydligt utmaningen för de flesta av oss småsparare. D v s att det är "ganska lätt" att slå index i en uppgång om man tar risker men det är lätt att återigen hamna tillbaka kring index under nedgångar.

Förutom de sista 2-3 månaderna ligger du kanske exakt på index om man tittar på utvecklingen från mitten av 2019.

/Krille
Nja, appen komprimerar bilden så det ser ut så. Jag ligger på nästan exakt 20% per år dom senaste 3 åren (69,7%), OMXSPI ligger på 10% per år under samma period (ca. 33%). 10% skillnad kan låta lite, men 20% per år istället för 10% är att man dubblar kapitalet vart 4'e år istället för vart 7'e år.

På datorn är det inte lika missvisande. Början av 2022 där linjerna låg nästan parallellt på appbilden skiljer det ca. 20%, så lite skillnad är det allt;)

Diagram som jämför utvecklingen av 'Alla konton' och 'OMX Stockholm PI', visar högre avkastning för 'Alla konton'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Jag närmar mig 40, började 1984, tyvärr har jag ingen koll på CAGR under hela den tiden.
Ja då får man väll säga grattis då :)
 
Har gjort liknande resa, bestämde när i ålder och hur mycket kapital som gav trygghet för att kunna ha full valfrihet, men också skuldnivå.
Så idag påverkar inte nivå på låneränta, t.ex. 7%, något annat än om lån ska behållas eller inte.
Om det sedan dyker upp en enorm global ekonomisk kris kan man inte ta höjd för.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Båda sidorna, du menar demokratin och kapitalismen?

Är det inte konstigt att SD klagar högljutt över "invandrarnas extrema kriminalitet" när de själva har lika stor andel dömda i sitt ledarskap?
Vad skriver du? Svenskar vågar inte röra sig på gatorna längre och det är väl inte SD:s ledning som skrämmer dem.
Det är ju tryggare i centrala Ukraina än iSverige.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Vad skriver du? Svenskar vågar inte röra sig på gatorna längre och det är väl inte SD:s ledning som skrämmer dem.
Det är ju tryggare i centrala Ukraina än iSverige.
Förstår inte vad du menar? Själv rör jag mig ute på gatorna varje dag.
 
  • Gilla
sjoberga och 3 till
  • Laddar…
P
U uplj skrev:
Förstår inte vad du menar? Själv rör jag mig ute på gatorna varje dag.
Vill du komma på besök till Göteborg och så får jag skicka in dig på en promenad i lite olika områden kvällstid?
 
Johan1975z skrev:
Vill du komma på besök till Göteborg och så får jag skicka in dig på en promenad i lite olika områden kvällstid?
Jag var där förra året utan att känna mig ett dugg rädd. Gittan är gråsozze men man behöver ju inte hitta på att Sverige är osäkrare än vad det är

Skärmdump av en tidslinje i en kartapp med rutter i Göteborg den 17 juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en tidslinje med besöksplatser och rutter i Göteborg från en mappingstjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.