315 404 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Om man inte har sjukt mycket pengar så går långsiktiga investeringar att sköta på väldigt lite tid. Framförallt med låg frekvens. Håller man på och fipplar med dagliga affärer är nog min definition att man håller på aktiespekulation. Men har man intresset av det, varför inte? Det övergår bara mitt förstånd hur man kan vara intresserad av det, fast det gäller nog både knyppling, navelskådning och titta på när färg torkar också.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja det är ganska osexigt men när man ser utvecklingen och vilka möjligheter det kan innebära i form av t.ex. ”pension” 15-20 år före 67 år, veta att man kan gå hem imorgon utan ersättning i x antal år osv., så blir man peppad att lägga tid på det för att få dom extra procenten i avkastning.S sjoberga skrev:Om man inte har sjukt mycket pengar så går långsiktiga investeringar att sköta på väldigt lite tid. Framförallt med låg frekvens. Håller man på och fipplar med dagliga affärer är nog min definition att man håller på aktiespekulation. Men har man intresset av det, varför inte? Det övergår bara mitt förstånd hur man kan vara intresserad av det, fast det gäller nog både knyppling, navelskådning och titta på när färg torkar också.
finns ju en anledning till varför dom har det - risk. Tar du risker så kommer du förlora mycket någon gång. 3 års sikt som du skickade nyligen är ju en fis i tidsrymden. Alla gör som de vill, vi får se när varit på marknaden i 40 år om du slagit index (vilket!?) eller inte.M Markarbetaren skrev:
Jo, har man den typen av målsättning kanske det är värt att spendera tiden, så att man får igen tiden sen…Men det gäller nog ändå att man har lite intresse och tycker det är roligt, för det är bara nu man vet att man finns till. Det där sen:et finns bara för vissa.M Markarbetaren skrev:
Jag kanske är lite apart men att gå i pension 15-20 år tidigare låter mest som en mardröm, satsar nog på att göra roliga och utvecklande saker som jag vill göra på jobbet OCH fritiden istället.
(Men visst vore det lite lockande att plötsligt sitta med 300 miljoner, kunna anställa 30 ingenjörer och satsa järnet på nåt samhällsförbättrande. Samtidigt som man får inse sina begränsningar både ekonomiskt och som företagsledare. )
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag närmar mig 40, började 1984, tyvärr har jag ingen koll på CAGR under hela den tiden.Viktor.J skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vi är alla olika, jag provade ”pension” för några år sedan men energinivåerna i familjen blev helt fucked up. Så jag har skjutit det på framtiden tills barnen har gått ur skolan. Det måste finnas en balans i familjen, själv var man som en duracellkanin när resten av familjen kom hem och dom bara ville lägga sig på soffan. Det funkade inte alls.S sjoberga skrev:Jo, har man den typen av målsättning kanske det är värt att spendera tiden, så att man får igen tiden sen…Men det gäller nog ändå att man har lite intresse och tycker det är roligt, för det är bara nu man vet att man finns till. Det där sen:et finns bara för vissa.
Jag kanske är lite apart men att gå i pension 15-20 år tidigare låter mest som en mardröm, satsar nog på att göra roliga och utvecklande saker som jag vill göra på jobbet OCH fritiden istället.
(Men visst vore det lite lockande att plötsligt sitta med 300 miljoner, kunna anställa 30 ingenjörer och satsa järnet på nåt samhällsförbättrande. Samtidigt som man får inse sina begränsningar både ekonomiskt och som företagsledare. )
Fast diagrammer visar ganska tydligt utmaningen för de flesta av oss småsparare. D v s att det är "ganska lätt" att slå index i en uppgång om man tar risker men det är lätt att återigen hamna tillbaka kring index under nedgångar.M Markarbetaren skrev:
Förutom de sista 2-3 månaderna ligger du kanske exakt på index om man tittar på utvecklingen från mitten av 2019.
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nja, appen komprimerar bilden så det ser ut så. Jag ligger på nästan exakt 20% per år dom senaste 3 åren (69,7%), OMXSPI ligger på 10% per år under samma period (ca. 33%). 10% skillnad kan låta lite, men 20% per år istället för 10% är att man dubblar kapitalet vart 4'e år istället för vart 7'e år.K Krille4 skrev:Fast diagrammer visar ganska tydligt utmaningen för de flesta av oss småsparare. D v s att det är "ganska lätt" att slå index i en uppgång om man tar risker men det är lätt att återigen hamna tillbaka kring index under nedgångar.
Förutom de sista 2-3 månaderna ligger du kanske exakt på index om man tittar på utvecklingen från mitten av 2019.
/Krille
På datorn är det inte lika missvisande. Början av 2022 där linjerna låg nästan parallellt på appbilden skiljer det ca. 20%, så lite skillnad är det allt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har gjort liknande resa, bestämde när i ålder och hur mycket kapital som gav trygghet för att kunna ha full valfrihet, men också skuldnivå.
Så idag påverkar inte nivå på låneränta, t.ex. 7%, något annat än om lån ska behållas eller inte.
Om det sedan dyker upp en enorm global ekonomisk kris kan man inte ta höjd för.
Så idag påverkar inte nivå på låneränta, t.ex. 7%, något annat än om lån ska behållas eller inte.
Om det sedan dyker upp en enorm global ekonomisk kris kan man inte ta höjd för.
Vad skriver du? Svenskar vågar inte röra sig på gatorna längre och det är väl inte SD:s ledning som skrämmer dem.kashieda skrev:
Det är ju tryggare i centrala Ukraina än iSverige.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag var där förra året utan att känna mig ett dugg rädd. Gittan är gråsozze men man behöver ju inte hitta på att Sverige är osäkrare än vad det ärJohan1975z skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

