N Nordsjö skrev:
Ingen annan bank tänker väl så i detta land när de istället kan smörja kråset extra?
Bara Nordea som var dyrare än SBAB... De tappade väl kunder så de var tvungna att sänka priserna till samma som övriga banker håller.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Bara Nordea som var dyrare än SBAB... De tappade väl kunder så de var tvungna att sänka priserna till samma som övriga banker håller.
Jag fick mycket högre ränta
via deras kalkylator ön vad jag har på SEB. Verkar som låg belåningsgrad är negativt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Blodsoppen
Felpost
 
Redigerat:
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
—-
Är det inte bra att priserna på bostäder sjunker ? Det har ju länge hörts att de är för höga ? Givetvis finns det förlorare vid förändringar. Men många vinnare oxå.
När jag gick in i hurvärlden var man glad att få överta lån på 12,5%. Men sedan kom bankkrisen, Det var tuffa år. Priserna sjönk 30%. Inflationen sjönk till nästan noll. Så inga löneökningar. Då var det samma vinterjacka i många år, och inga utlandsresor. Bil fick lagas och fortsätta rulla.
Betänker man följande så får man verkligen en fundering om hur det förhåller sig.
Ett exempel kan vara: En spekulant vill köpa en bostad och går på budgivningen år 2013, utgångsbudet ligger på ca 1750000kr och räntan ligger på ca 4% för eventuell finansiering. När budgivningen är klar får "vinnaren" köpa huset för 2,5 miljoner. Huset "värderades" alltså upp med 750000kr av "marknaden". Några år går och 2022 värderas huset om och får då ett nytt värde av "marknaden" om ca 3,5 miljoner. Köparen har nu fått tillbaka sina "förlorade" 750000kr samt ytterligare värde upp till 3,5 miljoner. Om nu priset på huset vid en försäljning räknas av "marknaden" till ca 3 miljoner har visserligen priset på fastigheten sjunkit men köparen kan fortfarande sitta lugn då huset ändå är värt mer än när köparen köpte det 2013. Att sedan räkna med "värdeminskning" pga kostnadsränta samt ev avgifter i övrigt kan ju vara bra att ha med i kalkylen för att inte tala om inflation mm på det. Finns säkert någon här på forumet som har en rejäl kalkylhjärna som kan räkna ut på öret vad "vinsten"- kontra kostnader blir. Kör på med finurliga inlägg... (y):geek:
 
B
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag har aldrig påstått att jag bor i en demokrati och det gör inte ni heller även om ni verkar tro det.

Tråden handlar om vi klarar 7% ränta och folket berättar om de gör det och hur de gör det, gäller även mig sedan om jag får följdfrågor svarar jag gärna på dem men du verkar inte gilla mina svar

MVH
Daggen
▪️Intressant att du ”skrämmer” din fru med att flytta hem till Sverige! Du kanske tyckte att det lät coolt, men tänkte du på vad den kommentaren säger om dig som man, make, människa och vän? Är hon också en av alla de hunsade människor som lever i ett land där de inte har något bestämmande över sitt eget liv? Fast i detta fall hunsad av den som skulle värna och älska henne över allt annat.
▪️Landet som du är stolt över att bo i, är samma land som förslavat många ”gästarbetare” genom att ta ifrån dem deras resehandlingar, pass och håller inne deras lön, så att de inte ens kan välja att åka därifrån. Deras ”skulder” blir aldrig avbetalda, enligt arbetsgivarna.
▪️Samma land där kvinnor knappt har några rättigheter (gynnar ju dig, som jag förstod det på din kommentar). Landet som aldrig givit kvinnor de självklara rättigheter till bestämmande över sin kropp, klädsel, pengar, egendom och samma självklara rätt till sina barn vid en skilsmässa.
▪️Har du söner - får jag gratulera. Har du döttrar - så föds de in i en kvinnosyn som vi i Sverige, lämnat bakom oss för mer än 100 år sedan.
▪️Så var du glad och stolt över att tjäna bra, inte betala någon skatt och att du inte ska komma tillbaka till vårt vackra frodiga land, med sjöar, skog och orörd natur.
▪️Det är hårt att betala skatt och även jag knyter näven ibland, men jag lovar dig att jag aldrig skulle vilja byta med din sandlåda med konstgjorda miljö.
▪️Många tror att allt kan köpas för pengar, men jag lovar dig att den dag då valet står mellan en artificiell sandstad där det enda naturliga är just SAND och en naturlig blomsteräng med en porlande bäck, så kommer majoriteten av världens befolkning att välja blomsterängen. OCH vår smala lycka är ju då att det finns sådana som du och din fru, så blir det två (2) mindre att dela denna lustgård med.
▪️Ser att det ska bli hyfsat väder i morgon. Det blir nog en tur ner till havet och klipporna som ingår i min ALLEMANSRÄTT :heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 10 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag betalade precis av en miljon på mitt lån på ett bräde. Inga problem. SEB
Hur motiverade du det? Svårt att hitta något som ger bättre avkastning än räntekostnaden? Verkligen?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur motiverade du det? Svårt att hitta något som ger bättre avkastning än räntekostnaden? Verkligen?
Tanken är vi ska köpa hus så kan ändå inte investera dem. Bättre minska lånet då
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Ja det skulle vi göra. Skulle klara 10%. Men då får väl börja tänka till lite mer…
 
T
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
—-
Är det inte bra att priserna på bostäder sjunker ? Det har ju länge hörts att de är för höga ? Givetvis finns det förlorare vid förändringar. Men många vinnare oxå.
När jag gick in i hurvärlden var man glad att få överta lån på 12,5%. Men sedan kom bankkrisen, Det var tuffa år. Priserna sjönk 30%. Inflationen sjönk till nästan noll. Så inga löneökningar. Då var det samma vinterjacka i många år, och inga utlandsresor. Bil fick lagas och fortsätta rulla.
Nej varför då? Jag bor redan i nybyggt hus, som ökat med 50% i värde på 3 år. Jag vill ha ännu högre priser, högre belåningsgrad på andra husköpare. Gör det svårare att höja räntorna utan att marknaden kraschar och folk får flytta från sina hem.
 
T
C Carinasb skrev:
Det är ju när räntan är låg man ska amortera allt man kan! Om man tänker bo kvar och inte sälja dyrt…..
Nej, tvärtom! Då ska man investera, det är när räntan är hög som man ska amortera!
 
T
HJS HJS skrev:
Hur hänger invandring och elpriser ihop?
Ja du, det kan du ta och fundera på… Får se om du kan komma på något finurligt.
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Ja du, det kan du ta och fundera på… Får se om du kan komma på något finurligt.
Nuskavise...

För att rasister gillar att klumpa ihop allt de inte gillar, eftersom faktiska orsakssamband ligger över deras intellektuella förmåga?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 9 till
  • Laddar…
T
kashieda kashieda skrev:
Nuskavise...

För att rasister gillar att klumpa ihop allt de inte gillar, eftersom faktiska orsakssamband ligger över deras intellektuella förmåga?
Med det vill du påstå att ”Crank” är rasist? Eller missförstod jag dig nu?
 
V
P Pappa1986 skrev:
Och vilka ska man då rösta på för att det ska återgå till det "normala"?

Om du inte vill skriva ut så dra ett PM (y)
Vad är det normala?
 
kashieda kashieda skrev:
Nuskavise...

För att rasister gillar att klumpa ihop allt de inte gillar, eftersom faktiska orsakssamband ligger över deras intellektuella förmåga?
Och dem delar intellektuell med stor del av vänstern. Tänker specifikt på deras ihopklumpning av högern till rasister och inte har intellektuell förmåga att förstå att det finns verkliga problemen. Tur vi har SD som en stark motpol mot extremerna på bägge sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.