Johan1975z skrev:
Vill du komma på besök till Göteborg och så får jag skicka in dig på en promenad i lite olika områden kvällstid?
Jag är född i Göteborg och har bott där i 65 år i Biskopsgården, Lundby, Torslanda, Gårdsten och Angered.
Jag har då aldrig varit rädd för att gå ut, inte ens kväll eller natt.
 
  • Gilla
sjoberga och 3 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Vill du komma på besök till Göteborg och så får jag skicka in dig på en promenad i lite olika områden kvällstid?
Men du skrev svenskar, då hoppas jag att du inkluderade oss alla (ca 10 miljoner).
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag var där förra året utan att känna mig ett dugg rädd. Gittan är gråsozze men man behöver ju inte hitta på att Sverige är osäkrare än vad det är

[bild]

[bild]
Ja, jag kände mig också trygg. Tills jag blev överfallen, rånad och stampad i huvudet tills jag var medvetslös. Idag är jag mer rädd för att mina barn ska råka illa ut.
tror vi svenskar är lite naiva. Därför ser samhället ut som det gör. Gäller inte bara invandringen, räcker man kollar på elpriserna.
 
  • Ledsen
djac och 3 till
  • Laddar…
M mimblewimble skrev:
Ja vi klarar en ränta på 7%.

Jag köpte min första lägenhet på 80-talet och hade då en ränta på 25%!
Med det i minne räknade vi innan husköpet att vi skulle klara en ränta på 15%, sen blir det kärvt.
Med ränteavdrag och inflation var det väl en ganska duktigt negativ ränta då?
 
Johan1975z skrev:
Ja, jag kände mig också trygg. Tills jag blev överfallen, rånad och stampad i huvudet tills jag var medvetslös. Idag är jag mer rädd för att mina barn ska råka illa ut.
tror vi svenskar är lite naiva. Därför ser samhället ut som det gör. Gäller inte bara invandringen, räcker man kollar på elpriserna.
Såklart jättetragiskt men det säger ju inget om det faktiska läget. Behövs mer statistiskt underlag för det.

Men jag håller med dig, tex är jag med i Vasastan en grupp på facebook där det börjat rapporteras om ungdomsgäng som rånar 9 åringar.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såklart jättetragiskt men det säger ju inget om det faktiska läget. Behövs mer statistiskt underlag för det.

Men jag håller med dig, tex är jag med i Vasastan en grupp på facebook där det börjat rapporteras om ungdomsgäng som rånar 9 åringar.
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.

Däremot utsätts alla för tex skola och sjukvård.
 
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.

Däremot utsätts alla för tex skola och sjukvård.
Räknar man med allting, allting ifrån mobbing till skadegörelse så är det inte samma Sverige som förr. Jag har anpassar mitt liv efter det nya Sverige. Ex tar bilen två mil extra för att kunna bada. Vid vår badplats driver det runt gäng. Så jag kommer nog inte råka illa ut. Jag kommer även flytta ut på landet så småningom. Men tycker du det är en trevlig utveckling så är det väl fantastiskt.
 
D
Johan1975z skrev:
Räknar man med allting, allting ifrån mobbing till skadegörelse så är det inte samma Sverige som förr. Jag har anpassar mitt liv efter det nya Sverige. Ex tar bilen två mil extra för att kunna bada. Vid vår badplats driver det runt gäng. Så jag kommer nog inte råka illa ut. Jag kommer även flytta ut på landet så småningom. Men tycker du det är en trevlig utveckling så är det väl fantastiskt.
Svårt att svara på, eftersom halva familjen jobbar i skolan så hör man ju lite om det och tex mobbning tror jag har gått ner, när jag gick i skolan så var den allmänna hållningen från lärare och rektor att den mobbade var trots allt udda och om den bara kunde bli som de andra så skulle det säkert bli bättre, den uppfattningen är nog mindre vanlig idag. Bara ett exempel på att det inte är riktigt som förr.

Mycket som var bus på min tid är ju brott idag tex.

I övrigt går väl viss brottslighet ner och annan upp, när jag snabbkollar statistiken, sen ska man ju inte glömma att både lagstiftningen och synen från allmänheten kan nog göra att vissa saker anmäls i större omfattning idag.

Men som sagt, jag försöker inte relativisera en brottsutsatts upplevelse, det är fruktansvärt och gör mig vansinnig.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Vad skriver du? Svenskar vågar inte röra sig på gatorna längre och det är väl inte SD:s ledning som skrämmer dem.
Det är ju tryggare i centrala Ukraina än iSverige.
Av partiaktiva är SD klart överrepresenterade bland Hells Angels supporterklubbar, så mjodå.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.

Däremot utsätts alla för tex skola och sjukvård.
men det är väl bara någon promille av alla ukrainare som har blivit dödade av ryssar, så det är ju egentligen heller inget problem.
 
D
Johan1975z skrev:
men det är väl bara någon promille av alla ukrainare som har blivit dödade av ryssar, så det är ju egentligen heller inget problem.
Var står det att brottslighet och övergrepp inte är ett problem, läste igenom men hittade det inte?
 
  • Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Var står det att brottslighet och övergrepp inte är ett problem, läste igenom men hittade det inte?
Du slänger in några väldigt låga procentsatser och refererar till nått inslag du tror du har sett. Då tolkar jag det som att du inte tycker att invandringen är ett stort problem i Sverige.

(Hade fel, inte närheten av en promille har dött av den Ukrainska befolkningen. Givetvis är det fruktansvärt ändå)
 
D
Johan1975z skrev:
Du slänger in några väldigt låga procentsatser och refererar till nått inslag du tror du har sett. Då tolkar jag det som att du inte tycker att invandringen är ett stort problem i Sverige.

(Hade fel, inte närheten av en promille har dött av den Ukrainska befolkningen. Givetvis är det fruktansvärt ändå)
Ska jag ljuga för att kanske få en like av dig, i min värld spelar fakta roll, även om den inte råkar falla en på läppen för dagen?
 
  • Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ska jag ljuga för att kanske få en like av dig, i min värld spelar fakta roll, även om den inte råkar falla en på läppen för dagen?
vad säger du om denna faktan då?? Om vi har en miljon invandrare och de våldtar mest?

Kommer de från en dålig miljö? Under andra världskriget var nästan varenda man delaktig i kriget men de ägnade sig inte åt gruppvåldtäkter när kriget var slut.

https://www.svd.se/a/yRm83a/flertal-domda-valdtaktsman-har-invandrarbakgrund
 
P
D djac skrev:
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.
Då får man nog vara väldigt restriktiv med vad man kallar brottslighet, att få inbrott i bil eller boende eller att få någon ägodel stulen eller vandaliserad definierar jag som brott, långt mer än 2.2% lär drabbas av det under hela livet. Tyvärr är påståendet inte trovärdigt.

Och en snabb googling ger denna sida hos BRÅ: https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html
Det är 20,2 procent av befolkningen (16–84 år) som uppger att de under 2020 utsattes för någon eller några av de brottstyper som i NTU sammantaget kallas brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kredit-bedrägeri eller nätkränkning.

Så ditt påstående är som vanligt väldigt långt ifrån sanning.
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.