315 377 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Jag är född i Göteborg och har bott där i 65 år i Biskopsgården, Lundby, Torslanda, Gårdsten och Angered.Johan1975z skrev:
Jag har då aldrig varit rädd för att gå ut, inte ens kväll eller natt.
Ja, jag kände mig också trygg. Tills jag blev överfallen, rånad och stampad i huvudet tills jag var medvetslös. Idag är jag mer rädd för att mina barn ska råka illa ut.AndersMalmgren skrev:
tror vi svenskar är lite naiva. Därför ser samhället ut som det gör. Gäller inte bara invandringen, räcker man kollar på elpriserna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Såklart jättetragiskt men det säger ju inget om det faktiska läget. Behövs mer statistiskt underlag för det.Johan1975z skrev:Ja, jag kände mig också trygg. Tills jag blev överfallen, rånad och stampad i huvudet tills jag var medvetslös. Idag är jag mer rädd för att mina barn ska råka illa ut.
tror vi svenskar är lite naiva. Därför ser samhället ut som det gör. Gäller inte bara invandringen, räcker man kollar på elpriserna.
Men jag håller med dig, tex är jag med i Vasastan en grupp på facebook där det börjat rapporteras om ungdomsgäng som rånar 9 åringar.
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.AndersMalmgren skrev:
Däremot utsätts alla för tex skola och sjukvård.
Räknar man med allting, allting ifrån mobbing till skadegörelse så är det inte samma Sverige som förr. Jag har anpassar mitt liv efter det nya Sverige. Ex tar bilen två mil extra för att kunna bada. Vid vår badplats driver det runt gäng. Så jag kommer nog inte råka illa ut. Jag kommer även flytta ut på landet så småningom. Men tycker du det är en trevlig utveckling så är det väl fantastiskt.D djac skrev:
Svårt att svara på, eftersom halva familjen jobbar i skolan så hör man ju lite om det och tex mobbning tror jag har gått ner, när jag gick i skolan så var den allmänna hållningen från lärare och rektor att den mobbade var trots allt udda och om den bara kunde bli som de andra så skulle det säkert bli bättre, den uppfattningen är nog mindre vanlig idag. Bara ett exempel på att det inte är riktigt som förr.Johan1975z skrev:Räknar man med allting, allting ifrån mobbing till skadegörelse så är det inte samma Sverige som förr. Jag har anpassar mitt liv efter det nya Sverige. Ex tar bilen två mil extra för att kunna bada. Vid vår badplats driver det runt gäng. Så jag kommer nog inte råka illa ut. Jag kommer även flytta ut på landet så småningom. Men tycker du det är en trevlig utveckling så är det väl fantastiskt.
Mycket som var bus på min tid är ju brott idag tex.
I övrigt går väl viss brottslighet ner och annan upp, när jag snabbkollar statistiken, sen ska man ju inte glömma att både lagstiftningen och synen från allmänheten kan nog göra att vissa saker anmäls i större omfattning idag.
Men som sagt, jag försöker inte relativisera en brottsutsatts upplevelse, det är fruktansvärt och gör mig vansinnig.
men det är väl bara någon promille av alla ukrainare som har blivit dödade av ryssar, så det är ju egentligen heller inget problem.D djac skrev:
Du slänger in några väldigt låga procentsatser och refererar till nått inslag du tror du har sett. Då tolkar jag det som att du inte tycker att invandringen är ett stort problem i Sverige.D djac skrev:
(Hade fel, inte närheten av en promille har dött av den Ukrainska befolkningen. Givetvis är det fruktansvärt ändå)
Ska jag ljuga för att kanske få en like av dig, i min värld spelar fakta roll, även om den inte råkar falla en på läppen för dagen?Johan1975z skrev:Du slänger in några väldigt låga procentsatser och refererar till nått inslag du tror du har sett. Då tolkar jag det som att du inte tycker att invandringen är ett stort problem i Sverige.
(Hade fel, inte närheten av en promille har dött av den Ukrainska befolkningen. Givetvis är det fruktansvärt ändå)
vad säger du om denna faktan då?? Om vi har en miljon invandrare och de våldtar mest?D djac skrev:
Kommer de från en dålig miljö? Under andra världskriget var nästan varenda man delaktig i kriget men de ägnade sig inte åt gruppvåldtäkter när kriget var slut.
https://www.svd.se/a/yRm83a/flertal-domda-valdtaktsman-har-invandrarbakgrund
Då får man nog vara väldigt restriktiv med vad man kallar brottslighet, att få inbrott i bil eller boende eller att få någon ägodel stulen eller vandaliserad definierar jag som brott, långt mer än 2.2% lär drabbas av det under hela livet. Tyvärr är påståendet inte trovärdigt.D djac skrev:
Och en snabb googling ger denna sida hos BRÅ: https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html
Det är 20,2 procent av befolkningen (16–84 år) som uppger att de under 2020 utsattes för någon eller några av de brottstyper som i NTU sammantaget kallas brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kredit-bedrägeri eller nätkränkning.
Så ditt påstående är som vanligt väldigt långt ifrån sanning.