C
K krabba skrev:
Utifrån det drog jag slutsatsen att det måste krävas mycket mindre än 1 varv för att klämma åt ringen.
Det inte en rimlig slutsats. Nä, som alla är inne på har något hänt här som hindrat kopplingen från att dras korrekt.
Därför skulle jag se upp med att dra åt ett halvt varv "på känsla" som du gjorde vid andra försöket.

M
Ser ut som att muttern kommit fel från början. Den kopplingen är bara att kassera.

M Markarbetaren skrev:
Ser ut som att muttern kommit fel från början. Den kopplingen är bara att kassera.
Nej, den kom inte fel från början. Jag är inte så stark att paja en gänga för hand..

Nu är iallafall mysteriet löst! Skrev till BH och efter jag berättat problemet så sa de att det räcker med 1/2 varv.

De sa också att en planadapter behövs ej för deras 10 mm koppling. Den behövs bara för 12 och 15 mm kopplingar.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mnils skrev:
Köp riktiga saker på Rinkabyrör istället! Jag var lat och köpte en klämringsskarv på Hornbach för jag orkade inte köra till andra sidan av stan där Rinkaby ligger för en enda koppling och jag fick dra mig fördärvad för att få den tät.
Hornbach har ett väldigt omfattande sortiment av Vatette, dessutom till högst rimliga priser, i vissa fall billigare än rinkabyrör (men inte generellt). Det behöver således inte vara fel att åka till Hornbach för att köpa kopplingar.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
K krabba skrev:
Nej, den kom inte fel från början. Jag är inte så stark att paja en gänga för hand..

Nu är iallafall mysteriet löst! Skrev till BH och efter jag berättat problemet så sa de att det räcker med 1/2 varv.

De sa också att en planadapter behövs ej för deras 10 mm koppling. Den behövs bara för 12 och 15 mm kopplingar.
”Dras enligt tillverkarens monteringsanvisning ”… 😉😂

Krilleman
MathiasS MathiasS skrev:
Hornbach har ett väldigt omfattande sortiment av Vatette, dessutom till högst rimliga priser, i vissa fall billigare än rinkabyrör (men inte generellt). Det behöver således inte vara fel att åka till Hornbach för att köpa kopplingar.
Bauhaus har också Vatette numera.

Bara några butiker än så länge, Stockholm, Malmö, Växjö.
Men det blir nog fler snart!

👍👍

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=vatette&page=2

Man kan beställa för avhämtning i butik.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Man kan beställa för avhämtning i butik.
Tråkigt bara om man är i behov "nu" en söndag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt bara om man är i behov "nu" en söndag.
Väcker en gammal tråd, men med samma problem.
Hårda 22mm kopparrör från Hornbach, Vatette 22mm vinkel med klämringskopplingar från Hornbach.
Ska jag behöva dra så här hårt? Behöver jag större skiftnycklar med mer hävstång..?

På videon har jag när videon tar slut dragit 3/4 varv efter handåtdragning.

Krilleman
I IconicMoose skrev:

Hur ser klämringen ut när du tar isär kopplingen?

Såhär säger vatette att du ska dra kopplingen:

Instruktionsbild för montering av koppling med specifika antal varv beroende på rörtyp, inkluderande tabell med mått och varvinställningar.

[bild]
När vi ändå har bilden på tal här, gäller samma varv på halvkopplingarna? Både koppar och pex? Har aldrig lyckats hitta info om det

Det finns en motsvarande tabell om du läser instruktionen till just den kopplingen du har.

[bild]
Så här ser den ut efter att jag skruvat isär, satt ihop och sedan fortsatt ett halvt var till, totalt 1 1/4varv efter handåtdragning.

• Närbild på kopparkoppling och mutter, båda åtdragna 1 1/4 varv, med röda pilar markerade på kopparröret i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IconicMoose skrev:
Väcker en gammal tråd, men med samma problem.
Hårda 22mm kopparrör från Hornbach, Vatette 22mm vinkel med klämringskopplingar från Hornbach.
Ska jag behöva dra så här hårt? Behöver jag större skiftnycklar med mer hävstång..?

Spontant så känns inte det där rätt, det verkar alldeles för stumt för att vara rätt. Men, det är förbannat trögt i vissa fall, jag använder avsevärt större tänger än du har för dessa saker.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Smörj alla kopplingar alltid med locher pasta eller likv. Annars gåre åt helvetet

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.