15 308 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Klämringskopplingar
Det inte en rimlig slutsats. Nä, som alla är inne på har något hänt här som hindrat kopplingen från att dras korrekt.K krabba skrev:
Därför skulle jag se upp med att dra åt ett halvt varv "på känsla" som du gjorde vid andra försöket.
Nej, den kom inte fel från början. Jag är inte så stark att paja en gänga för hand..M Markarbetaren skrev:
Nu är iallafall mysteriet löst! Skrev till BH och efter jag berättat problemet så sa de att det räcker med 1/2 varv.
De sa också att en planadapter behövs ej för deras 10 mm koppling. Den behövs bara för 12 och 15 mm kopplingar.
Hornbach har ett väldigt omfattande sortiment av Vatette, dessutom till högst rimliga priser, i vissa fall billigare än rinkabyrör (men inte generellt). Det behöver således inte vara fel att åka till Hornbach för att köpa kopplingar.mnils skrev:
”Dras enligt tillverkarens monteringsanvisning ”… 😉😂K krabba skrev:Nej, den kom inte fel från början. Jag är inte så stark att paja en gänga för hand..
Nu är iallafall mysteriet löst! Skrev till BH och efter jag berättat problemet så sa de att det räcker med 1/2 varv.
De sa också att en planadapter behövs ej för deras 10 mm koppling. Den behövs bara för 12 och 15 mm kopplingar.
Bauhaus har också Vatette numera.MathiasS skrev:
Bara några butiker än så länge, Stockholm, Malmö, Växjö.
Men det blir nog fler snart!
👍👍
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=vatette&page=2
Man kan beställa för avhämtning i butik.
Väcker en gammal tråd, men med samma problem.Krilleman skrev:
Hårda 22mm kopparrör från Hornbach, Vatette 22mm vinkel med klämringskopplingar från Hornbach.
Ska jag behöva dra så här hårt? Behöver jag större skiftnycklar med mer hävstång..?
På videon har jag när videon tar slut dragit 3/4 varv efter handåtdragning.
Så här ser den ut efter att jag skruvat isär, satt ihop och sedan fortsatt ett halvt var till, totalt 1 1/4varv efter handåtdragning.Krilleman skrev:
Spontant så känns inte det där rätt, det verkar alldeles för stumt för att vara rätt. Men, det är förbannat trögt i vissa fall, jag använder avsevärt större tänger än du har för dessa saker.I IconicMoose skrev:Väcker en gammal tråd, men med samma problem.
Hårda 22mm kopparrör från Hornbach, Vatette 22mm vinkel med klämringskopplingar från Hornbach.
Ska jag behöva dra så här hårt? Behöver jag större skiftnycklar med mer hävstång..?
På videon har jag när videon tar slut dragit 3/4 varv efter handåtdragning.