15 308 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Klämringskopplingar
Det kommer många bra råd här, men det är ju inte helt säkert de passar TS prylar...
Jag har aldrig misslyckats med Bauhaus kopplingar. Biltemas klänningskoppling har jag bara köpt en gång. Den läckte, jag drog litre till och då sprack muttern och det kommunala vattnet sprutade.
Hur folk kan säga 1+1/4 varv så tvärsäkert förstår jag inte. Gängorna kan ju ha olika stigning på olika fabrikat.
Jag har aldrig misslyckats med Bauhaus kopplingar. Biltemas klänningskoppling har jag bara köpt en gång. Den läckte, jag drog litre till och då sprack muttern och det kommunala vattnet sprutade.
Hur folk kan säga 1+1/4 varv så tvärsäkert förstår jag inte. Gängorna kan ju ha olika stigning på olika fabrikat.
Nu har jag gjort om allt dock med delar från samma tillverkare och med stödhylsor i alla ändar. Denna gång drog jag åt på känslan. Det kändes segt vid 1/2 varv så jag stannade där. Både ringen och stödhylsan satt fast. Efter jag trycksatt allt har det inte läckt, men jag ska ha koll på kopplingarna närmaste veckorna.
Angående planadapter, delen som ligger emot gummipackning har 1,5 mm bred plan del. Borde inte detta räcka för att trycka emot gummit utan att skada den? I kranens monteringsanvisning har de faktiskt skrivit max 1 varv efter handåtdragning (antagligen så att gummit inte börjar vridas runt).
Har också kollat på liknande klämringskopplingar på Biltema och de hade till och med vassa kanter som skulle garanterat skada gummi.
Det känns som att en planadapter måste vara från samma tillverkare för att passa in i alla konstiga vinklar i sätet, dock har de inte så små på BH, 12 mm är minsta de hade.
Angående planadapter, delen som ligger emot gummipackning har 1,5 mm bred plan del. Borde inte detta räcka för att trycka emot gummit utan att skada den? I kranens monteringsanvisning har de faktiskt skrivit max 1 varv efter handåtdragning (antagligen så att gummit inte börjar vridas runt).
Har också kollat på liknande klämringskopplingar på Biltema och de hade till och med vassa kanter som skulle garanterat skada gummi.
Det känns som att en planadapter måste vara från samma tillverkare för att passa in i alla konstiga vinklar i sätet, dock har de inte så små på BH, 12 mm är minsta de hade.
Jag tror vi är rätt överens 😁
Personligen tycker jag att det inte spelar någon roll om tillverkaren av kopplingen tycker man ska ha stödhylsa eller inte, om det nu är ett krav från rörtillverkaren att det skall användas. Kan villigt erkänna att jag aldrig tänkt på att det stått något om det i kopplingens instruktioner, har alltid bara kollat vad rörtillverkaren föreskriver.
Personligen tycker jag att det inte spelar någon roll om tillverkaren av kopplingen tycker man ska ha stödhylsa eller inte, om det nu är ett krav från rörtillverkaren att det skall användas. Kan villigt erkänna att jag aldrig tänkt på att det stått något om det i kopplingens instruktioner, har alltid bara kollat vad rörtillverkaren föreskriver.
Så är det. Konan skiljer sig mellan fabrikaten så det går inte att blanda delar från olika fabrikat. Åtminstone inte om man vill att det ska fungera som det är tänkt.K krabba skrev:
Helt enig. Dock var det som sagt helt nytt för mig att även rörtillverkarna har olika föreskrifter vad gäller stödhylsa.dof skrev:
Dels har jag konsekvent använt stödhylsa i halvhårda rör, men framför allt har jag inte ens reflekterat över att rör kan ha en monteringsanvisning. Har i min enfald tänkt att rör är en mer konsekvent standardprodukt jämfört med kopplingar och ofta jobbar man ju som hemmapulare med ett gammalt befintligt rör som man inte vet ett jota om.
Jag har då plockat ihop gamla delar av mixade märken jag hittat i lådan och får det i allmänhet att fungera bra. Naturligtvis tar inget tillverkare ansvar för funktionen om man gör så. Men påståendet om att det inte fungerar stämmer inte. När det gäller gängir har jag stött på två varianter. Dels rörgängor, dels en klart mer fingängad variant. Men det är tydlig skillnad på dem.
Hade ett exempel förra året på vad som kan hända om man använder VSH klämring med Vatette koppling.D Daniel 109 skrev:
Funkade utan problem i 8 år innan det en dag började läcka.
Gick dessutom inte att få det tätt igen - ju mer jag drog åt desto mer läckte det.
Det händer ju även med korrekta kopplingar ibland.
Om ingen har sett det hittils så är ju faktiskt muttern pådragen med "snedgänga".
Syns ganska tydligt i inlägg #4.
https://www.byggahus.se/forum/threads/klaemringskopplingar.500459/post-5420439
Långt ifrån rak.
Men ja, stödhylsa skall alltid användas i halvhårda och mjuka kopparrör.
Syns ganska tydligt i inlägg #4.
https://www.byggahus.se/forum/threads/klaemringskopplingar.500459/post-5420439
Långt ifrån rak.
Men ja, stödhylsa skall alltid användas i halvhårda och mjuka kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg det också, men TS hävdar i inlägg #22 att det inte skulle vara fallet. Å andra sidan så om man drar för kung och fosterland så kan vad som helst hända med gängorna….
Samtidigt är det skavmärken på röret undertill som också indikerar att muttern gått snett… 😀
Samtidigt är det skavmärken på röret undertill som också indikerar att muttern gått snett… 😀
Jag sa att muttern var i rätt spår efter handåtdragning! Det man ser på bilden är efter 1 varv med 30 cm fast nyckel. Och ja den är väldigt sned, samt så har gängan blivit helt förstörd. Muttern har också blivit oval då jag kunde trä på nyckeln bara på ett ställe på muttern 😬mexitegel skrev:
Utifrån det drog jag slutsatsen att det måste krävas mycket mindre än 1 varv för att klämma åt ringen. Jag har frågat BH support om monteringsanvisningar och de håller på och kontaktar tillverkaren.
Muttern kommer längre än så där redan med handåtdragning.