15 308 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Klämringskopplingar
Om du går lite utanför YT och funderar och ev kollar olika kopplingar utförda både med rätt dragning i varv och med eller utan smörjning får du en bättre bild av hur det kan se ut vid i sig korrekta förband dvs täta och över tid. Vill man vara sån finns risken att halvdragna kopplingar beter sig som du upplevt dvs med ringen fast och utan deformation av röret. Testa en sk slätände som är mer än hård så märker du att det ibland kan vara så att ringen relativt lätt går att dra av även vid rätt montage.MultiMan skrev:
Nu har jag tittat på ett urval av rörvideo på YT och i samtliga fall där man lossar för att visa hur klämringen fungerar så är den påverkad och sitter helt fast på röret. Går inte att rubba. I mitt huvud måste det vara så om det ska vara tätt mot röret.
Edit: Ok, jag viker mig för expertisen och att jag enbart använt halvhårda eller mjuka rör.
Inget av detta hindrar ju i och för sig att det håller tätt när allt är draget pga effekten Johan Gunverth skrivit om. Själv håller jag mig från att dra för långtgående slutsatser via YT förutom inom områden där jag är helt självgående och bättre kan bedöma innehållet.
Jag tackar för allas engagemang. Fortsättning följer.. har skaffat en 30cm skiftnyckel men inväntar leverans av 45cm också. Då ska rören få sitt..
Reklamera rören till Hornbach. De är rena rama skiten, vet inte i vilken kinesisk skitkoppargruva de grävt fram dem i. De är i alla fall helt odugliga till annat än att möjligen vara raka och köra press eller lödning på.
Jag gjorde det efter upptäckten att de inte går att bocka alls utan att de går av. Hade laddat med argument när jag skulle reklamera dem, men de tog tillbaka dem utan ett ord vilket gjorde mig ännu mer misstänksam.
De är märkta med EN1057 och saluförs som hårda vilket inte kan tolkas som annat än R290 men de är i realiteten otroligt mycket hårdare än tex. Cuporis hårda som är märkta med EN1057-R290 som är erkänt bra och är typgodkända av RISE.
Till vänster är bockat Cuporis och till höger rör från Hornbach. Och nej, det är inte någon billigt bockverktyg från Biltema inblandat utan proffsbock.
Jag gjorde det efter upptäckten att de inte går att bocka alls utan att de går av. Hade laddat med argument när jag skulle reklamera dem, men de tog tillbaka dem utan ett ord vilket gjorde mig ännu mer misstänksam.
De är märkta med EN1057 och saluförs som hårda vilket inte kan tolkas som annat än R290 men de är i realiteten otroligt mycket hårdare än tex. Cuporis hårda som är märkta med EN1057-R290 som är erkänt bra och är typgodkända av RISE.
Till vänster är bockat Cuporis och till höger rör från Hornbach. Och nej, det är inte någon billigt bockverktyg från Biltema inblandat utan proffsbock.
Redigerat:
Det går alltså att misslyckas med en så till synes enkel sak som att tillverka ett kopparrör?
Men då har vi fått svar på @IconicMoose problem till slut.
Men då har vi fått svar på @IconicMoose problem till slut.
Har du kallbockat? Och vad ska det du visar ha med IconicMoose frågor att göra?mexitegel skrev:
Reklamera rören till Hornbach. De är rena rama skiten, vet inte i vilken kinesisk skitkoppargruva de grävt fram dem i. De är i alla fall helt odugliga till annat än att möjligen vara raka och köra press eller lödning på.
Skall inte hårda kopparrör glödgas innan man försöker kallbocka dem? Det gjorde i alla fall rörkrökaren som gjorde rördragningen i mitt hus.mexitegel skrev:
Frågan kanske är hur det görs på YT. Tillverkaranvisningarna bör ju också kunna vägleda.R roli skrev:
Tvivelaktigt material kräver kanske lite mer bakom spakarna för att bedömas och användas men givetvis synd att det ska finnas sånt i sammanhanget skräp som mexitegel visade.
Det som visas på bilder och filmsnutten är ju deformerat och inte så lite heller. Hur ser du på användning av pressdelar? Där är deformation under ordnade former mer väsentligt. Du kanske har någon idé om en lätt och korrekt "smörjning":hade gjort i det här fallet.useless skrev:
Ja, det är deformerat. Men ursprungsfrågan från IconicMoose var ju varför det inte gick att dra mer än 3/4 varv med de verktyg som stod till buds. Dessutom sitter ju klämringen lös även efter åtdragning med den större nyckeln som införskaffades.GK100 skrev:
Så även om det förmodligen kommer att fungera och bli tätt så vidhåller jag att röret är för hårt.
Att Hornbachs rör är hårda. Men jag hittade nu faktiskt följande hos Cupori vilket var rätt intressant:GK100 skrev:
"Raka hårda kopparrör, Cupori 110 Premium, R290 har i sambandmed tillverkningen värmebehandlats för att få bättre bockningsegenskaper, d.v.s. röret är mindre hårt vid bockning, än vad standarden anger."
Vid senaste ombyggnden här, av värmesystemet, använde jag en del nya rör från Hornbach. Jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad på dessa rör och de jag hade sedan tidigare. Men, de nya rören jag köpte hade definitivt inga instansade bokstäver i sig heller.
Ej heller har jag varit med om någon klämring som sitter löst efter att jag dragit enligt anvisning, men jag är ju en glad amatör så det kanske man inte ska ta fasta på.
Det jag brukar göra, som kanske är ett bra tips (?) är att dra åt enligt instruktion och sedan markera med spritpenna på koppling och mutter, så att jag kan återmontera till samma läge. Man kan ju inte fortsätta att dra åt enligt anvisning vid efterföljande återmontage.
Ej heller har jag varit med om någon klämring som sitter löst efter att jag dragit enligt anvisning, men jag är ju en glad amatör så det kanske man inte ska ta fasta på.
Det jag brukar göra, som kanske är ett bra tips (?) är att dra åt enligt instruktion och sedan markera med spritpenna på koppling och mutter, så att jag kan återmontera till samma läge. Man kan ju inte fortsätta att dra åt enligt anvisning vid efterföljande återmontage.
En liten uppdatering.
Jag har nu driftsatt systemet och de flesta kopplingarna höll tätt direkt. Några fick jag skruva isär och smörja med lite pasta och sedan ihop igen så höll de också tätt. Återstår att se om jag får någon läcka framöver..
Slutsatsen blir att det är en enorm skillnad på kraften som behövs till 22mm hårda kopparrör jämfört med 12/15mm halvhårda eller 16mm pex.
För de grövre rören behövs bra verktyg och smart teknik. Tekniken blev bättre allt eftersom.
Jag har nu driftsatt systemet och de flesta kopplingarna höll tätt direkt. Några fick jag skruva isär och smörja med lite pasta och sedan ihop igen så höll de också tätt. Återstår att se om jag får någon läcka framöver..
Slutsatsen blir att det är en enorm skillnad på kraften som behövs till 22mm hårda kopparrör jämfört med 12/15mm halvhårda eller 16mm pex.
För de grövre rören behövs bra verktyg och smart teknik. Tekniken blev bättre allt eftersom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden