MathiasS MathiasS skrev:
Det finns en motsvarande tabell om du läser instruktionen till just den kopplingen du har.
Monteringsanvisningen som Vatette länkar till på sin sida när man kollar på halvkopplingarna är exakt den bilden, om det nu var mig du svarade på

Man ska inte använda tänger när man drar klämringskopplingar, det står i instruktionen, risken är att man deformerar muttern. Man kan men behöver inte använda pasta till VAs klämringskopplingar, det står också i instruktionen.

Jag använder nycklar som är minst dubbelt så långa som de som syns i filmen, Även med långa nycklar får man ta i ganska ordentligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Man ska inte använda tänger när man drar klämringskopplingar, det står i instruktionen, risken är att man deformerar muttern. Man kan men behöver inte använda pasta till VAs klämringskopplingar, det står också i instruktionen.

Jag använder nycklar som är minst dubbelt så långa som de som syns i filmen, Även med långa nycklar får man ta i ganska ordentligt.
Men man deformerar inga muttrar om man har smörjt kopplingen.

Krilleman
I IconicMoose skrev:
Så här ser den ut efter att jag skruvat isär, satt ihop och sedan fortsatt ett halvt var till, totalt 1 1/4varv efter handåtdragning.
En 22 koppling kan du absoult ha större skiftnycklar till än modellen "haj".
Det underlättar!

Bara dra åt igen.

Provtryck och bekräfta tätheten.

Redigerat:
Krilleman
Grylf Grylf skrev:
Smörj alla kopplingar alltid med locher pasta eller likv. Annars gåre åt helvetet
Tokig rekommendation.

Rätt är att alltid att följa monteringsanvisningen.

Står det att man får smörja kan man göra det.
Står det att man inte får smörja, så smörj inte.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Hade precis samma bekymmer. 22mm hårda kopparrör och vatette klämringskopplingar. Drog 1-1/4 varv enl. anvisning men muttern skar av som spånor från klämringen. Inga bekymmer vid provtryckning dock och det har fortsatt hållt tätt också.

Drog muttern med en ca 400mm lång skiftnyckel och höll i kopplingen med rörtång, en haj blir för tungt...

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Men man deformerar inga muttrar om man har smörjt kopplingen.
Två lösryckta citat från Vatettes dokumentation:

Kopplingarna är försmorda och behöver ej smörjas (kan smörjas med Locher Pasta
Special om man önskar).

Drag åt kopplingsmuttern med en nyckel i lämplig storlek och antal varv enligt
tabellen nedan (använd inte rörtång/polygrip).

T TommyC skrev:

Jag använder nycklar som är minst dubbelt så långa som de som syns i filmen, Även med långa nycklar får man ta i ganska ordentligt
T TommyC skrev:

Special om man önskar).

Av mångas svar att döma så är lösningen att skaffa större skiftnycklar och sedan fortsätta dra enligt anvisning oavsett viss deformation av muttern och röret.

"Lämplig storlek" betyder helt enkelt modell större.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TommyC skrev:

Special om man önskar).

och det önskar man.

Krilleman Krilleman skrev:
Tokig rekommendation.

Eftersom dessa kopplingar dras X grader och inte med ett moment, borde det vara riskfritt att smörja lite extra.

I IconicMoose skrev:
Av mångas svar att döma så är lösningen att skaffa större skiftnycklar och sedan fortsätta dra enligt anvisning oavsett viss deformation av muttern och röret.

"Lämplig storlek" betyder helt enkelt modell större.
De få gånger jag dragit något grövre än 22 (några 28 och någon 32 tror jag) så har det hjälpt att dra åt och sedan lossa lite och sedan dra åt igen. Det blir lite jobbigare att hålla koll på hur många varv man dragit, men det är inget större problem. Ser inget i anvisningen som förbjuder det heller.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tokig rekommendation.

Grylf är kungen här, det tycker jag du är också i rörmokerifrågor men inte fallen du är rabiat kring anvisningar av typen här. Varken pasta eller dra med tänger behöver vara något negativt utan tvärtom bara man förstår och vet vad man gör och varför.

Krilleman
GK100 GK100 skrev:
Grylf är kungen här, det tycker jag du är också i rörmokerifrågor men inte fallen du är rabiat kring anvisningar av typen här. Varken pasta eller dra med tänger behöver vara något negativt utan tvärtom bara man förstår och vet vad man gör och varför.
VVS får man koppla hur man vill.
Det är upp till var och en.

Jag rekommenderar dock alltid att gå den rätta fackmannamässiga vägen.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Krilleman
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom dessa kopplingar dras X grader och inte med ett moment, borde det vara riskfritt att smörja lite extra.
Alla tillverkare av kopplingskopplingar har inte samma åsikt dock.

Jag har tagit mig tiden och länkat i flera andra inlägg.
Ska se om jag kan hitta det senaste...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
T TommyC skrev:
Instämmer. Det kräver mycket mer kraft än vad man (som lekman) spontant uppfattar som lämpligt för att dra 22-orna 1 1/4 varv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.