C cpalm skrev:
Instämmer. Det kräver mycket mer kraft än vad man (som lekman) spontant uppfattar som lämpligt för att dra 22-orna 1 1/4 varv.
Tack för bekräftandet. Jag har inte gjort detta innan och uppfattat att "det är vanligare att man drar för hårt än för löst", därav min förvirring när jag verkligen behöver ta i. Men då är det mer kraft som krävs.

Krilleman Krilleman skrev:
VVS får man koppla hur man vill.
Det är upp till var och en.

Jag rekommenderar dock alltid att gå den rätta fackmannamässiga vägen.
Rätta fackmässiga vägen är att göra så bra jobb som möjligt det gäller knappast här då. Tillräckligt enligt anvisningen givetvis, låta en anvisning hindra göra ett bättre jobb, - aldrig.

Ser dig som en av forumets mest hjälpsamma med bra råd och förstår din utgångspunkt från byggsvängen och allt icke underbyggda eller logiska som förekommer där vid entreprenader, besiktningar osv.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
GK100 GK100 skrev:
Rätta fackmässiga vägen är att göra så bra jobb som möjligt det gäller knappast här då. Tillräckligt enligt anvisningen givetvis, låta en anvisning hindra göra ett bättre jobb, - aldrig.
Idag kan man enkelt översätta ordet fackmässigt med att följa monteringsanvisningarna. Det är något som VVS-branschen trycker hårdare och hårdare på.

Försäkringsbolagen börjar också slänga sig med det ordet för privatkunder...

Hur enkelt som helst att dokumenterat göra rätt på första försöket, utan att hitta på egna lösningar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom dessa kopplingar dras X grader och inte med ett moment, borde det vara riskfritt att smörja lite extra.

Krilleman Krilleman skrev:
Alla tillverkare av kopplingskopplingar har inte samma åsikt dock.

Jag har tagit mig tiden och länkat i flera andra inlägg.
Ska se om jag kan hitta det senaste...
Jag gick bet på letandet, kanske lite otålig också! Men jag nosade upp några installationsanvisningar som vänligen meddelar att smörjning inte är godkänd på deras produkter av klämringskopplingar.

Broen Ballofix (Originalet):
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1083_8540742.pdf

Beulcos ventiler med klämring:
https://cdn2.gung.io/beulco/MON04Kulventilklamringskoppling.pdf

Vatette, Conex & A-collectionen skriver att man får smörja i klartext.

VSH & Altech skriver varken ja eller nej till smörjandet.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar om beulco verkligen menar att gängorna inte får smörjas eller om de menar att klämringen inte får smörjas.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det är svårt att försöka tolka något som är helt meningslöst. Förvånar mig en hel del att som jag ser det sunt tänkande personer fastnar i ickefrågor. Det är ju inte någon högtflygande juridiktråd.

Förklara för mig vad som skulle göra pasta negativt i de här fallen med normalt erkända verkansmekanismer. Samma med att använda rörtång eller polygrip på ett korrekt sätt klarar man inte det går det nog i tok oavsett verktyg.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser konstigt ut vid gul och röd markering.
Har röret hamnat snett i kopplingen (Om det nu är mäjligt) eller är det bara två synvillor?

Närbild av kopparrör i en koppling, med gula och röda markeringar som visar potentiellt snett rör eller synvillor i installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MultiMan
Man kan dra gängorna snett på muttern, det har jag både sett själv och som jag minns det vid något tillfälle i forumet. Då blir det oftast också väldigt trögt att dra runt som man ska.

Tänkbart men inte särskilt sannolikt då man rätt enkelt ser att muttern sitter snett (och skadorna på kopplingens gängor när muttern lossas).

MultiMan MultiMan skrev:
Tänkbart men inte särskilt sannolikt då man rätt enkelt ser att muttern sitter snett (och skadorna på kopplingens gängor när muttern lossas).
Nja. Sitter den dumt till. I spjärn där man nätt och jämt kommer åt, kan det vara nog så kinkigt att känna skillnaden.

C
Intet Intet skrev:
Nja. Sitter den dumt till. I spjärn där man nätt och jämt kommer åt, kan det vara nog så kinkigt att känna skillnaden.
Fast det är ju (åtminstone delvis) därför kopplingen skall dras för hand tills muttern "bottnar". Sen skulle kanske monteringsanvisningarna kunna vara tydligare med hur långt det skall gå att dra den för hand.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Man kan dra gängorna snett på muttern, det har jag både sett själv och som jag minns det vid något tillfälle i forumet. Då blir det oftast också väldigt trögt att dra runt som man ska.

En bra tanke men så är inte fallet denna gång så jag läst om det och därför var noga med att dra rakt och dessutom hade samma svårighet på flera kopplingar.

C cpalm skrev:
Fast det är ju (åtminstone delvis) därför kopplingen skall dras för hand tills muttern "bottnar". Sen skulle kanske monteringsanvisningarna kunna vara tydligare med hur långt det skall gå att dra den för hand.
Men är kopplingen i spänn och skymd, vilket kan vara oundvikligt, går det trögt redan från början. Så något handdragande blir omöjlig. Då är det inte lätt att känna om muttern är snedragen eller inte. Kan vara nödvändigt att losssa den och se efter. Dras den tillräckligt långt märks det men då kan den redan vara förstörd.

C
Intet Intet skrev:
Men är kopplingen i spänn och skymd, vilket kan vara oundvikligt, går det trögt redan från början. Så något handdragande blir omöjlig.
Naturligtvis lättare sagt än gjort, men om kopplingen sitter så pass i spänn att man inte får på muttern utan verktyg så kanske man skall ta ett steg tillbaka och justera rördragningen. Om det är "omöjligt" så visst, men faktum är ändå att man då gör avsteg från monteringsanvisningen.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Naturligtvis lättare sagt än gjort, men om kopplingen sitter så pass i spänn att man inte får på muttern utan verktyg så kanske man skall ta ett steg tillbaka och justera rördragningen. Om det är "omöjligt" så visst, men faktum är ändå att man då gör avsteg från monteringsanvisningen.
Så klart man gör avsteg från monteringsanvisningarna. Det sker av nöd då och då. Det är viktigare att jobbet blir gjort än att anvisningarna följs till punkt och pricka. Det sista är mer en utopi.

Om nu anvisningarna vore värt något ska väl max vinkel som accepteras på rören anges. Plus några tusen sidor intetsägande text i övrigt gärna krönt med någon "kurs" och certifikat i app.

Min fråga kvarstår om vad tex Locher skulle göra negativt? Jag är genuint intresserad och inget ironiskt i den delen.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.