Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Det är rent standardmässiga historiska skäl i normernas värld där det inte är upptaget den användningen, rumstypen. Den går tillbaks till EKR dvs det man kallar kulo sen urtiden 60-70 år tillbaks med det utförandet som sen även fått plasthöljet.
Ja i huvudsak är det nog mest att ingen har orkat/vågat skriva om vissa delar av normerna allteftersom kabeltypen har utvecklats och ändrats i utförande.

Dock har EKRK tunnare isolerad mantel än EXLQ och EQQ, så det kanske kan finnas ett verkligt skäl trots allt.
Nu har jag aldrig orkat fördjupa mig i detta, utan nöjer mig med att jag vet vad som gäller, samt att de alternativa kablarna är idag så pass tunna och smidiga att de inte skämmer ut sig så mycket jämfört med EKRK.

Mikael_L
Slappböj ... :D
Elkabel längs väggen med slapp böj ovanför eluttag markerad med röd cirkel, i ett rum med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle det varit mindre radie?

Mikael_L
Ja det var nog det han menade, den erfarne gamle elektrikern som gnällde på mig när det såg ut precis sådär efter att jag hade klamrat, där i tiden när jag knappt klamrat något förut. :)

Men ja, jag gör mindre radie idag, ja har alltså gjort så i tiotalet år nu.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.