EQLQ eller EXLQ om det ska kunna bli rakt och snyggt och kunna vara lite hyfsat klammeravstånd.
EQQ eller EXQ om det är OK att det ser aningens tattigt ut.
Väljer man t.ex. DRAKA så är EXLQ filled pure mycket bättre för att få fina böjar än EXLQ tube pure.
Samma med andra fabrikat, de som heter tube är ofta ett "rör" med ledare i, medan andra har kabelutfyllnad, och går därmed att böja någorlunda snävt utan att det helt enkelt blir ett veck istället för en böj.
Det är nog inte bara Draka som har detta val, och vissa fabrikat har endast utan kabelutfyllnad, andra endast med.
EQQ eller EXQ om det är OK att det ser aningens tattigt ut.
Väljer man t.ex. DRAKA så är EXLQ filled pure mycket bättre för att få fina böjar än EXLQ tube pure.
Samma med andra fabrikat, de som heter tube är ofta ett "rör" med ledare i, medan andra har kabelutfyllnad, och går därmed att böja någorlunda snävt utan att det helt enkelt blir ett veck istället för en böj.
Det är nog inte bara Draka som har detta val, och vissa fabrikat har endast utan kabelutfyllnad, andra endast med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
EXLQ har PEX-isolerade ledare och är några tiodels mm tunnare än EQLQ.
En annan skillnad är att EQLQ/EKLK har en utfyllnad mellan ledarna som håller kabeln rund i böjarna.
EXLQ och EQLQ Easy (det finns några varianter på hur tillverkarna benämner den) saknar detta vilket kan göra att kabel blir lite platt i böjar, och att klammer plattar till den lite om man är oförsiktig. Letti är känslig.
En annan skillnad är att EQLQ/EKLK har en utfyllnad mellan ledarna som håller kabeln rund i böjarna.
EXLQ och EQLQ Easy (det finns några varianter på hur tillverkarna benämner den) saknar detta vilket kan göra att kabel blir lite platt i böjar, och att klammer plattar till den lite om man är oförsiktig. Letti är känslig.
Så här blev det. Köpte EQX 4G1.5 på Hornbach (HSB Elektro), och klamrade med Letti 8mm. Hamnade på 18cm klamringsavstånd, vilket jag tyckte funkade bra.
Mindre bra blev anslutningen till fläkten, och anslutningen till lampknappen. Det hörnet är rätt så ojämnt.
Kabeln tyckte jag var bättre än EKRK och EKLK, lättskalad och ingen biledare.
Mindre bra blev anslutningen till fläkten, och anslutningen till lampknappen. Det hörnet är rätt så ojämnt.
Kabeln tyckte jag var bättre än EKRK och EKLK, lättskalad och ingen biledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är rent standardmässiga historiska skäl i normernas värld där det inte är upptaget den användningen, rumstypen. Den går tillbaks till EKR dvs det man kallar kulo sen urtiden 60-70 år tillbaks med det utförandet som sen även fått plasthöljet.J JohanLun skrev:
Men nu har ju TS hittat en bra ersättare för många fall där EKRK brukade användas.
Jag frågar då jag har en snutt EKRK i vårt "badrum", men det är ett rum med duschkabin, plastmatta och målad glasfiberväv och där elen sitter en bit från duschkabinen Så jag har avskrivit detta som ofarligt.GK100 skrev:
Det är rent standardmässiga historiska skäl i normernas värld där det inte är upptaget den användningen, rumstypen. Den går tillbaks till EKR dvs det man kallar kulo sen urtiden 60-70 år tillbaks med det utförandet som sen även fått plasthöljet.
Men nu har ju TS hittat en bra ersättare för många fall där EKRK brukade användas.
Då har du gjort en bra bedömning i all praktisk mening är det ju inget problem öht som du har det.J JohanLun skrev: