Man får ju inte använda EKRK, vad finns det för bra alternativ i badrum? Lettiklammer i våtrumstapet/matta längs taklist. Väldigt nära duschen.

EQQ, EXQ, EQLQ, EKLK, EKK mm mm.

Mikael_L
EQLQ eller EXLQ om det ska kunna bli rakt och snyggt och kunna vara lite hyfsat klammeravstånd.
EQQ eller EXQ om det är OK att det ser aningens tattigt ut.

Väljer man t.ex. DRAKA så är EXLQ filled pure mycket bättre för att få fina böjar än EXLQ tube pure.
Samma med andra fabrikat, de som heter tube är ofta ett "rör" med ledare i, medan andra har kabelutfyllnad, och går därmed att böja någorlunda snävt utan att det helt enkelt blir ett veck istället för en böj.

Det är nog inte bara Draka som har detta val, och vissa fabrikat har endast utan kabelutfyllnad, andra endast med.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vad är skillnaden i eqlq och exlq vad gäller klamring? Ingen?

EXLQ har PEX-isolerade ledare och är några tiodels mm tunnare än EQLQ.

En annan skillnad är att EQLQ/EKLK har en utfyllnad mellan ledarna som håller kabeln rund i böjarna.

EXLQ och EQLQ Easy (det finns några varianter på hur tillverkarna benämner den) saknar detta vilket kan göra att kabel blir lite platt i böjar, och att klammer plattar till den lite om man är oförsiktig. Letti är känslig.

EXQ är nog ett bra val här. Den går att få lika bra som de andra som nämnts ja bättre om man jämför med de utan utfyllnad.

Att det skall vara så svårt att välja. Har bara använt EKRK innan för finklamring. EKK skall ju inte vara bra, är EXQ bättre?

Är du noggrann är det inga problem med EXQ den är möjlig att rikta och även bocka fint som EKRK. Skaffar du där du kan känna lite på den kan du se om fabrikatet är ok. Skulle tro att de flesta är det.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Så här blev det. Köpte EQX 4G1.5 på Hornbach (HSB Elektro), och klamrade med Letti 8mm. Hamnade på 18cm klamringsavstånd, vilket jag tyckte funkade bra.

Mindre bra blev anslutningen till fläkten, och anslutningen till lampknappen. Det hörnet är rätt så ojämnt.

Kabeln tyckte jag var bättre än EKRK och EKLK, lättskalad och ingen biledare.
Elledning klamrad mot väggen i ett rum med träpanel upptill och mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita elkablar klamrade mot en tapetserad vägg, med ett utomhusrör och ett eluttag synligt längst ner.
Skapa konto
Vägg med blommig tapet och trälist upptill. En vit ventilationsfläkt monterad på väggen nära taket.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
J
M -MH- skrev:
Man får ju inte använda EKRK, vad finns det för bra alternativ i badrum? Lettiklammer i våtrumstapet/matta längs taklist. Väldigt nära duschen.
varför är den inte godkänd, finns det någon "verklig" orsak eller är det bara pga den inte har blivit testad?

tommib
Du borde haft tvåbent Letti vid brytaren och fläkten, samt gjort mer av en 90gradessväng ner i fläkten istället för det sneda. Det andra såg prydligt ut. Svängen ner i fläkten är också en petitess.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det gick inte att gå ut ur fläkten på annat ställe, så vet inte hur jag hade kunnat undvika att snedda. Men satte klammern fel. 1 cm vänster hade det blivit bättre

J JohanLun skrev:
varför är den inte godkänd, finns det någon "verklig" orsak eller är det bara pga den inte har blivit testad?
Det är rent standardmässiga historiska skäl i normernas värld där det inte är upptaget den användningen, rumstypen. Den går tillbaks till EKR dvs det man kallar kulo sen urtiden 60-70 år tillbaks med det utförandet som sen även fått plasthöljet.

Men nu har ju TS hittat en bra ersättare för många fall där EKRK brukade användas.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J
GK100 GK100 skrev:
Det är rent standardmässiga historiska skäl i normernas värld där det inte är upptaget den användningen, rumstypen. Den går tillbaks till EKR dvs det man kallar kulo sen urtiden 60-70 år tillbaks med det utförandet som sen även fått plasthöljet.

Men nu har ju TS hittat en bra ersättare för många fall där EKRK brukade användas.
Jag frågar då jag har en snutt EKRK i vårt "badrum", men det är ett rum med duschkabin, plastmatta och målad glasfiberväv och där elen sitter en bit från duschkabinen Så jag har avskrivit detta som ofarligt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag frågar då jag har en snutt EKRK i vårt "badrum", men det är ett rum med duschkabin, plastmatta och målad glasfiberväv och där elen sitter en bit från duschkabinen Så jag har avskrivit detta som ofarligt.
Då har du gjort en bra bedömning i all praktisk mening är det ju inget problem öht som du har det.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.