Hej,
Jag håller på att lägga klinkerplattor i badrummet i min lilla stuga och har en fogfråga. Som jag förstår så ska man köra silikon där golv möter vägg och vägg möter vägg, men vanlig cementfog runt golvbrunn. Vad gäller runt de andra genomföringarna i golvet, WC-stolens avloppsrör, Avlopp till handfat etc. Ska de fogas direkt mot röret med silikon eller med cementfog?

Mvh

Olof

Bästa svaret

Du har väl tätskikt under? Fogen är bara kosmetisk. Att man ibland undviker hårdfog mellan väggar/golv är för att de släpper/spricker när huset rör på sig. Under WC behövs ingen fog vid röret. Även röret vid handfatet har väl en ”kopp” över genomföringen. Ska man vara krass ska rören nuförtiden gå genom väggen och inte ner genom golvet överhuvudtaget.

• Gilla
olofduus
  • Laddar…
Yes, vi har tätskikt ;)
Och är medveten om att man ska undvika genomföringar i golv men nu är det så det är byggt, och vi tar det på eget ansvar.
Tack för svar!

Sedan är det nog så att jag själv hade fyllt med hårdfog bara för att det ska se mer färdigt ut kring rören, är det klinkers så bör ju golvet vara stumt, så att kladda med mjukfog känns fel. Men som sagt det är bara för det estetiska och att underlätta städning.

• Gilla
olofduus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.