A
Krilleman Krilleman skrev:
Är det enligt gängse (hårda elektrikernorm) ?

Hänvisning? 🤔

För allt med just el är ju big "no no"...
Ja det gör elektriker! Till o med BHs hårdaste och minst förlikande eldoktor har föreslagit fyrtumspik.

”Om de inte får plats på djupet så två kan du prova 4-tumsspik som du klämmer slangen mellan.”

Krilleman
Rejäl skrev:
Ja det gör elektriker! Till o med BHs hårdaste och minst förlikande eldoktor har föreslagit fyrtumspik.

”Om de inte får plats på djupet så två kan du prova 4-tumsspik som du klämmer slangen mellan.”
Jag saknar fortfarande hänvisningen till regelverk för detta! 🤔

Sidan X i regelverk X. ?

A
Jag saknar fortfarande hänvisningen till regelverk för detta! 🤔

Sidan X i regelverk X. ?
Kan du visa ett förbud mot tex. Fyrtimsspik?

Krilleman
Rejäl skrev:
Kan du visa ett förbud mot tex. Fyrtimsspik?
Det är ju det som är det roliga. I flera trådar har jag hänvisningar till regelverk, med korrekta länkar, för att alla (novis som expert) ska kunna förstå regelverket som finns skrivet.

Var är dina länkar till dina påståenden?

A
Det är ju det som är det roliga. I flera trådar har jag hänvisningar till regelverk, med korrekta länkar, för att alla (novis som expert) ska kunna förstå regelverket som finns skrivet.

Var är dina länkar till dina påståenden?
Ja du råkar vara i en kategori som har väldigt mycket hänvisningar ifrån tillverkare, det kanske har med den låga begåvningen hos dessa montörer att göra, att dom inte klara sig utan?

• Gilla
mangeurds
  • Laddar…
Krilleman
Rejäl skrev:
Ja du råkar vara i en kategori som har väldigt mycket hänvisningar ifrån tillverkare, det kanske har med den låga begåvningen hos dessa montörer att göra, att dom inte klara sig utan!
Låg begåvning vill jag absolut inte påstå att många elektriker har.
Dom brukar tvärt om ha en väldigt adekvat problemlösande orientering.
Flera gånger jag har presenterat ett problem har jag fått oväntade lösningar till det bättre.

Så jag tycker du inte att du ska dra alla elektriker över samma kam som "usla"... 🙄

A
Låg begåvning vill jag absolut inte påstå att många elektriker har.
Inte elektriker utan VVS eller har du ljugit om vad ditt yrke är? Det är VVS som har instruktion till varenda liten mutter mm..
Dom brukar tvärt om ha en väldigt adekvat problemlösande orientering.
Flera gånger jag har presenterat ett problem har jag fått oväntade lösningar till det bättre.

Så jag tycker du inte att du ska dra alla elektriker över samma kam som "usla"... 🙄
Har inte påståt detta om elektriker om du slutar o dricka så klarnar någ det jag skrev även för dig!

Redigerat av moderator:
A
Rejäl skrev:
Ja du råkar vara i en kategori som har väldigt mycket hänvisningar ifrån tillverkare, det kanske har med den låga begåvningen hos dessa montörer att göra, att dom inte klara sig utan?
Elinstallationsarbete handlar i mångt och mycket om just det. Välja rätt material och installera det på rätt sätt.

Elsäk fs 2022:1, den nyaste föreskriften, säger att en elanläggning ska utföras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis och om man uppfyller fordringarna i svensk standard ges förhandsgodkännande av denna paragraf i föreskriften.

Svensk standard 436 40 00 säger under:
134.1 Montering
134.1.1
Elinstallationsarbete ska utföras av kvalificerade personer och med användning av lämpligt material.
Elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar.

Det är alltså en grundförutsättning i elinstallationsarbeten att följa tillverkarens anvisningar i de flesta fall.

Det ni diskuterar ovan hamnar under samma punkt.
Just spikar blir nog kanske svårt att hitta något så specifikt om men 134.1.8 medger att andra lösningar får användas om motsvarande säkerhet uppnås.

Spikar som böjs har använts under alla år för att fixera vp-rör med gott resultat. Det blir stadigt och varaktigt tycker jag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Elinstallationsarbete handlar i mångt och mycket om just det. Välja rätt material och installera det på rätt sätt.

Elsäk fs 2022:1, den nyaste föreskriften, säger att en elanläggning ska utföras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis och om man uppfyller fordringarna i svensk standard ges förhandsgodkännande av denna paragraf i föreskriften.

Svensk standard 436 40 00 säger under:
134.1 Montering
134.1.1
Elinstallationsarbete ska utföras av kvalificerade personer och med användning av lämpligt material.
Elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar.

Det är alltså en grundförutsättning i elinstallationsarbeten att följa tillverkarens anvisningar i de flesta fall.

Det ni diskuterar ovan hamnar under samma punkt.
Just spikar blir nog kanske svårt att hitta något så specifikt om men 134.1.8 medger att andra lösningar får användas om motsvarande säkerhet uppnås.

Spikar som böjs har använts under alla år för att fixera vp-rör med gott resultat. Det blir stadigt och varaktigt tycker jag.
Tack, jag försöker lära mig "allt" som går att lära genom alla renoveringsprocesser. Det är kul och det är intressant med diskussioner. Lite tråkigt att det så snabbt blir personangrepp, men vi är alla olika och det kanske finns gammalt groll som jag inte är en del av.

Den väggen med isolering som jag undrade över ligger som tur på översta våningen, så jag kan färdigställa allt upp till den punkten, får jag tid så testar jag att lösa det snyggt efter förslagen har fått marinera ett tag. Jag ringer elektrikern på måndag och hör mig för vad de anser, i värsta fall får jag väl göra om det och lära mig rätt. :)

C chrv skrev:
Hej, har öppnat upp en vägg med reglar och isolering, ska dra tre flex-slangar där. Hur klamrar jag dessa snyggt mot regel där de ska gå vertikalt?

Obs! Ska självfallet inte dra kabel själv i slangarna, det gör el-firman... vilka jag borde frågat precis detta inför helgens arbete, men nu har de gått för dagen.
Förskjut varje klammer ca: 20 cm så kan du klamra fast dem en och en i regeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.