Hej, har öppnat upp en vägg med reglar och isolering, ska dra tre flex-slangar där. Hur klamrar jag dessa snyggt mot regel där de ska gå vertikalt?

Obs! Ska självfallet inte dra kabel själv i slangarna, det gör el-firman... vilka jag borde frågat precis detta inför helgens arbete, men nu har de gått för dagen.

A
Att förlägga flexslang för el-ledningar är även det ett elinstallationsarbete. Har du kontrollerat med din elfirma att de godkänner detta?

Edit: Du får se till så det blir nog med klammer så rören hålls sträckta. Det blir annars svårt att använda dem

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Att förlägga flexslang för el-ledningar är även det ett elinstallationsarbete. Har du kontrollerat med din elfirma att de godkänner detta?

Jag använde abb:s fästen för flexslang sist jag gjorde detta. De fungerade bra och gick att klippa i olika storlekar annars går det ju bra med vanliga klammer också.
Ja, jag har även varit och hämtat slang på deras lager så de är väl medvetna om arbetet. Fått instruktioner på hur jag ska tänka kring placering och böjar mm. Dock så trodde jag att det var plankvägg bakom väggskivan, men det visade sig bara stämma på ena våningen.

Men tack, ska kolla på fästen!

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om de inte får plats på djupet så två kan du prova 4-tumsspik som du klämmer slangen mellan.

Krilleman
C chrv skrev:
Hej, har öppnat upp en vägg med reglar och isolering, ska dra tre flex-slangar där. Hur klamrar jag dessa snyggt mot regel där de ska gå vertikalt?
Vad har slangarna för storlek?

16, 20, 25?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om de inte får plats på djupet så två kan du prova 4-tumsspik som du klämmer slangen mellan.
Som ett fack med en spik bakom och en framför?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har slangarna för storlek?

16, 20, 25?
20mm!

Krilleman
C chrv skrev:
20mm!
Felpost! Ursäkta...

Krilleman Krilleman skrev:
Skruvclips 18-22 bör ju således bli alldeles perfekt!

Snabb googling:
[länk]

[bild]
Topp, men tänker du att montera tre slangar på djupet då om de ska gå längs regeln (45mm)?

Krilleman
C chrv skrev:
Topp, men tänker du att montera tre slangar på djupet då om de ska gå längs regeln (45mm)?
Flera slangar på höjden låter jag någon elektriker svara på!

Men jag har då aldrig sett det "live" på alla byggen jag varit på...

• Gilla
chrv
  • Laddar…
R
C chrv skrev:
En spik eller skruv som du sedan kan stripa fast dem i..

R Rejäl skrev:
Stripa med vad? Typ spikband? Eller buntband?

R
C chrv skrev:
Stripa med vad? Typ spikband? Eller buntband?
Ja buntband klumpigt ordval av mig!

Krilleman
R Rejäl skrev:
Är det enligt gängse (hårda elektrikernorm) ?

Hänvisning? 🤔

För allt med just el är ju big "no no"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.