T ToRy skrev:
TS ville det men TS verkar ha blivit bannad så... 😐
Aha, missade det.

T ToRy skrev:
Okej, min förra text blev lite otydlig. Jag menade inte att det orimliga är att vissa betalar 1500. Det orimliga är att TS får betala 3000 när andra bara behöver betala 1500, av enda anledningen att TS inte har en p-granne som vill ha laddare.
Mao, alla borde betala 1500, något annat är orimligt.
Förvisso ligger det en viss rimlighet i att alla betalar 3000 oavsett om man delar stolpe eller ej. Frågan är om samfälligheten får göra så...?
(Alternativet är att alla som vill ha laddare betalar lika del av totala kostnaden...)
Det är synd om TS men det är inte orimligt, bara orättvist, så som livet är. Det finns ingen annan rimligare lösning. Kostar stolparna 3000 kr så måste en ensam person som vill ha en stolpe betala 3000 kr. Och om två personer kan dela på en stolpe för 3000 kr så är det inte rimligt att de ska behöva betala 6000 kr tillsammans för stolpen.

Som du säger skulle det gå att göra så att alla som vill beställa till stolpar betalar lika del av den totala kostnaden för stolparna, men effekten då skulle bli att priset inte gick att avgöra i förväg. Om någon kommer till sent och vill ha en stolpe så kan antingen priset sjunka eller stiga för alla. Och dessutom, säg att det är 30 personer och de behöver 20 stolpar; då skulle alla betala 2000 kr för att få en stolpe. Efter ett par månader kommer person 31 och vill sätta upp en laddbox på en av de stolpar som nu redan finns. För rättvisans skull ska den då betala 65 kr till varje person som redan varit med och bidragit till stolparna?

Det blir både oförutsägbart och en orimlig administration att vara perfekt rättvis; att låta var och en göra upp med sin granne om grannen vill vara med och dela på stolpen, och annars ta ställning till om man vill betala 3000 kr själv för att få en stolpe är i mina ögon den rimligaste kompromissen som ger _möjlighet_ att få en stolpe utan att överdrivet belasta de som ska driva projektet.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
Ett annat sätt är att förbereda både garage och p.plats och att alla i föreningen betalar säg 4000 för denna förberedelse, sen att varje laddBOX kostar säg 4000kr. Pengarna som blir över hamnar i fonden för nästa arbete.

Eller ta 3000 eller 4000 för varje pplats som utrustas, utrusta alla platser och att man sen betalar dessa pengar när man ansluter. TS betalar 4000 direkt, han granne kommer betala till föreningen 4000 den dag han vill ansluta.

Säkert finns det de i föreningen som inte vill ha nån laddbox alls eller ens har bil. Se till att det som debiteras för installation av boxar bär de boxar som ska installeras och att framtida installationer ger pengar i kassan. Men jag skulle förberda ALLA plastser, garage som p-plats, med framdragen el. Då detta sannolikt är det som lönar sig att göra samtidigt. Installera en box när elen är framdragen är billigt.

Man borde kunna motivera betydligt mer än 3000, då värdet på en box för den som verkligen behöver den är uppåt 15.000. De som behöver får betala nu, de som inte behöver kan betala senare. I slutet kommer föreningen gå plus på det.

• Gilla
adron
  • Laddar…
A adron skrev:
Det är synd om TS men det är inte orimligt, bara orättvist, så som livet är. Det finns ingen annan rimligare lösning. Kostar stolparna 3000 kr så måste en ensam person som vill ha en stolpe betala 3000 kr. Och om två personer kan dela på en stolpe för 3000 kr så är det inte rimligt att de ska behöva betala 6000 kr tillsammans för stolpen.

Som du säger skulle det gå att göra så att alla som vill beställa till stolpar betalar lika del av den totala kostnaden för stolparna, men effekten då skulle bli att priset inte gick att avgöra i förväg. Om någon kommer till sent och vill ha en stolpe så kan antingen priset sjunka eller stiga för alla. Och dessutom, säg att det är 30 personer och de behöver 20 stolpar; då skulle alla betala 2000 kr för att få en stolpe. Efter ett par månader kommer person 31 och vill sätta upp en laddbox på en av de stolpar som nu redan finns. För rättvisans skull ska den då betala 65 kr till varje person som redan varit med och bidragit till stolparna?

Det blir både oförutsägbart och en orimlig administration att vara perfekt rättvis; att låta var och en göra upp med sin granne om grannen vill vara med och dela på stolpen, och annars ta ställning till om man vill betala 3000 kr själv för att få en stolpe är i mina ögon den rimligaste kompromissen som ger _möjlighet_ att få en stolpe utan att överdrivet belasta de som ska driva projektet.
Jag håller inte med. Det enda rimliga är att alla betalar samma.

Det som är mest orimligt är dock att efter att TS accepterat att stå för en stolpe själv mot att ingen annan får ta del av den, då säger styrelsen att visst får han betala för en egen stolpe men det kanske inte kommer vara en egen stolpe men styrelsen skiter i hur stolpkostnaden delas. Det är inte okej.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu har denna tråd hamnat i såväl mailutskick som på förstasidan på Byggahus sajt. Skulle inte tråden raderas? 🤔😉

[bild]
Följde den här tråden igår med en stigande förvåning - i en samfällighet får man inte göra lite som man vill. Lyssna på Claes Sörmland - han verkar vara insatt i regelverket.

T ToRy skrev:
Jag håller inte med. Det enda rimliga är att alla betalar samma.

Det som är mest orimligt är dock att efter att TS accepterat att stå för en stolpe själv mot att ingen annan får ta del av den, då säger styrelsen att visst får han betala för en egen stolpe men det kanske inte kommer vara en egen stolpe men styrelsen skiter i hur stolpkostnaden delas. Det är inte okej.
Hej Jag har inte behov av en laddbox och önskar inte heller att dela kostnaden för en jag inte behöver

• Gilla
adron
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Lyssna på Claes Sörmland - han verkar vara insatt i regelverket.
Ett gott råd som jag oftast håller med om. Jag förstår dock kanske inte riktigt varför du citerar mig. 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Ett gott råd som jag oftast håller med om. Jag förstår dock kanske inte riktigt varför du citerar mig. 🤔
Om du väljer att köpa en elbil, är det ditt beslut. Det är inte ett beslut grannan behöver att betala för. Är där något jag har missat här?

Alfredo Alfredo skrev:
Sorry, var inte medveten om det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L LarsEC skrev:
Om du väljer att köpa en elbil, är det ditt beslut. Det är inte ett beslut grannan behöver att betala för. Är där något jag har missat här?
Du verkar ha missat min roll i den här tråden.

• Haha
adron
  • Laddar…
L LarsEC skrev:
Hej Jag har inte behov av en laddbox och önskar inte heller att dela kostnaden för en jag inte behöver
Helt okej. Med "alla" menar jag naturligtvis alla som vill ha laddare. Något som framgår om man läser fler av mina inlägg.

L LarsEC skrev:
Ja, ganska mycket faktiskt. Jag tror ingen i tråden på allvar tyckt att samtliga medlemmar ska vara med och betala. Eller så har även jag missat något...

Alfredo Alfredo skrev:
Så det är ett rollspel. Då förstår jag att det inte är här jag ska använda min tid. Då finns där bättre ändamål. Tack för infon

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L LarsEC skrev:
Så det är ett rollspel. Då förstår jag att det inte är här jag ska använda min tid. Då finns där bättre ändamål. Tack för infon
T ToRy skrev:
Helt okej. Med "alla" menar jag naturligtvis alla som vill ha laddare. Något som framgår om man läser fler av mina inlägg.
Jag bor i en samfällighet där man just nu pratar om att samfälligheten kanske ska lyfta frågan om laddboxar. Från mitt synspunkt är valet om elbil eller inte, ett personligt val och samfällighetens ekonomi eller riktlinjer ska inte mixas med dina personliga beslut.
Det liknar ju på kollektiv bestraffning att någon tycker att elbil är ett bra val och därför bör alla vi andra leva under detta. Deja Vu till den gamla sovjetiska Republiken strategin.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag med! Vad har du för roll egentligen? Är det du som är samfälligheten?

• Haha
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.