43 242 läst ·
154 svar
43k läst
154 svar
Klagomål med samfälligheten - laddbox
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
För några år sedan var det fiberanslutningar som var på tapeten. Då var argumentet detsamma: Varför skall jag betala för något jag inte vill ha/behöver ...L LarsEC skrev:
Nu står dessa människor inför problem och kostsamma installationer när de vill hoppa på tåget som gick för flera år sedan.
Att jag inte vill ha/behöver något "i dag" behöver inte vara liktydigt med att det är en en onödig/dålig investering.
Jag bestämmer själv vad jag vill investera i, dårlig investering eller inte. Detta är en kostnad som uppstår därför du träffar ett personligt val.TheImprovisor skrev:
För några år sedan var det fiberanslutningar som var på tapeten. Då var argumentet detsamma: Varför skall jag betala för något jag inte vill ha/behöver ...
Nu står dessa människor inför problem och kostsamma installationer när de vill hoppa på tåget som gick för flera år sedan.
Att jag inte vill ha/behöver något "i dag" behöver inte vara liktydigt med att det är en en onödig/dålig investering.
Där är inget grönt i en elbil, om du tror det då har jag ett tårn i Paris som jag säljer billigt.
Jag har sedan länge investerad annorlunda än andra. Det lönar sig. Jag köper just nu upp solpaneler upp till 1/3 av priset, då solcells bolagen går under på rad
Samma händer just nu med företag som jobbar med laddboxar, boxarna säljs på auktion för 30% av priset.
Jeg jobbade faktisk med att gräva ner fiber för ett tag så jag vet vad du pratar om, kanske endda mer än du.
Det är tid att vakna, grön är inte grön, det är rött som i Sovjet rött. Kollektiv val/ bestraffning är inte min grej.
Mina andra alternativa investeringar ger just nu 300 % i vinst så där är jag nöjd
Redigerat:
Visst. Men varför citerar du mig?L LarsEC skrev:Jag bor i en samfällighet där man just nu pratar om att samfälligheten kanske ska lyfta frågan om laddboxar. Från mitt synspunkt är valet om elbil eller inte, ett personligt val och samfällighetens ekonomi eller riktlinjer ska inte mixas med dina personliga beslut.
Det liknar ju på kollektiv bestraffning att någon tycker att elbil är ett bra val och därför bör alla vi andra leva under detta. Deja Vu till den gamla sovjetiska Republiken strategin.
Du har nog inte missat något i det du skriver - men det kanske finns en annan sak man kanske missar i en samfällighet - vilket kanske inte alls är tillämpligt för just dig eller alla andra.L LarsEC skrev:
Men en samfällighet upprättas ofta för en grupphusbebyggelse och där det elbolag som har nätkoncessionen för området ifråga - har dragit fram servisledningar till varje hus och elmätaren där.
De servisledningarna är ofta "parallellkopplade" - dvs. man lägger kanske 5-7 hus på samma servisledning - och på samma ovanförliggande säkring i något lokalt kabelskåp.
Sedan har det inte varit ovanligt att man dimensionerat dessa servisledningar för 25 A huvudsäkring i alla husen. Detta har aldrig varit något problem då sammanlagringsfaktorn har fördelat ut belastningarna i tiden - men detta vändes upp-och-ned när elbilarna kom in i bilden. Om det dyker upp en elbil på någon av de 5-7 "parallellkopplade" fastigheterna händer inget och sannolikt inte om det kommer en till. Men blir det fler och fler - kommer så småningom den överliggande servissäkringen att lösa ut på grund av överlast - och då tappar samtliga hus den eller de faserna som löst ut.
Så det är inte alltid som egen dräng är bäste dräng - man kan även behöva ta hänsyn till sina grannar - vad dom gör och inte gör.
En komplexitet är att en del elbolag med nätkoncessionen backar undan och hävdar att de interna servisledningarna inom samfällighetens grupphusbebyggelse - är plötsligt samfällighetens odelade ansvar - och DÅ landar frågan på styrelsens bord.
Ett tips till lösning. Är området från början dimensionerat för 25 A huvudsäkring - kommer man rätt långt om alla säkrar ner till 16 A. Detta tillsammans med laddare som kan begränsa laddningsströmmen vid stora hus interna laster - funkar normalt väldigt bra.
Men att en styrelse för en samfällighet skulle ta på sig ansvaret att installera Ladd boxar i varje medlemshus låter konstigt i mina öron - då tappar man väl eventuella ROT-och RUT-avdrag - om jag förstått det rätt. Lycka till.
Fast när man bor i en bostadsrätt med en samfällighet så måste man nog acceptera att några vill ha sandlådor för barnen, andra vill ha garage och ytterligare några vill ha blommor och äppelträd.L LarsEC skrev:
Om man vill bestämma själv ska man köpa en villa, då får man sätta upp stolpar och laddare var man vill.
Jag vidhåller att det klokaste varit att ta lite mer för varje laddpunkt och förbereda både p-platser och garage för laddare men inte montera laddare på någon av dem om inte behovet fanns. Jag skulle personligen hellre ha en laddare på en ute-p-plats än på ett garage, om jag hade båda. I garaget skulle cyklar, moped och entusiastbil förvaras. En elbil som används varje dag är nog enklare att ha ståendes ute än att tråckla med att få in den i ett garage - några få veckor om året får man sopa snö, men isiga rutor har man inte på elbil pga att (nästan) alla har förvärming som man ändå vill köra för att få en varm kupe och ett varmt batteri (sannolikt är garageplatserna kallgarage så man ändå vill köra värmen).
Om laddarna är hopkopplade så man vill montera alla laddare rakt av så kanske man skulle kört laddare både på p-plats och garage. Kostnaden för en laddare än nog inte speciellt hög idag, jämfört med arbetet att dra kablarna. Det kanske blir dyrare att eftermontera.
För en Samfällighet är det högst upp anläggningsbeslutet som är styrande för vad styrelsen får göra och inte göra. En Samfällighet har normalt stadgar som reglerar detaljer i Samfällighetens skötsel - men inte heller stadgarna får gå utanför de ramar som fastlagts i anläggningsbeslutet.J Johan Övergaard skrev:
Jag har väldigt svårt att tänka mig ett anläggningsbeslut som skulle medge den här typen av "överenskommelser" - men osvuret är bäst.
Beror lite på hur anläggningsbeslutet ser ut, alltså vad som är gemensamhetsanläggningen eller inte. En styrelse kan t ex inte avtala bort en del av gemensamhetsanläggningen, den är ju samfälld.J Johan Övergaard skrev:
Om stolpen istället ägs privat av TS så kan denne naturligtvis stoppa andra från att nyttja den och t ex sätta en andra laddbox på den.
Men TS har inte lyckats delge oss så mycket information att vi ens kan tolka hur upplägget ser ut eller om det ens är lagligt.
Z zapy skrev:
Enbart kommun och trafikverk kan reglera hastighet på en väg. För enskild väg så är det kommun som gör det genom lokal trafikförordning. En samfällighet kan som enskild väghållare enbart sätta upp blå skyltar med "rekommenderad hastighet".L Larskarlsson78 skrev:
Sen kan man ju privaträttsligt avtala om en viss maxhastighet på ens enskilda väg.
T ex en skylt vid vägens infart: "Detta är enskild väg, du får enbart åka på denna väg med motorfordon om du kör maximalt 20 km/timme. Vi hastighetsöverträdelse uttas en avgift på 5 000 kr."
Man har då att välja om man vill köra in och blir bunden av avtalet eller avstå.
T ex en skylt vid vägens infart: "Detta är enskild väg, du får enbart åka på denna väg med motorfordon om du kör maximalt 20 km/timme. Vi hastighetsöverträdelse uttas en avgift på 5 000 kr."
Man har då att välja om man vill köra in och blir bunden av avtalet eller avstå.
Redigerat:
Fast om jag förstår det rätt så innebär upplägget att TS nu har två "andelar" i stolpen?A adron skrev:
Så om det i framtiden kommer en ny granne som är intresserad av laddplats måste denne alltså köpa "sin" andel av TS - då potentiellt till ett helt annat pris.
Vet inte om det är ett vettigt upplägg. Det normala får nog sägas vara att föreningen äger de andelar som för närvarande är oupplåtna.
Låter än mer ogenomtänkt. Föreningen menar alltså att TS betalar för en andel som kan överlåtas till grannen i framtiden, men säger samtidigt att man inte kommer att respektera att andelen tillhör TS utan kommer att sätta en laddare där åt grannen om denne så önskar, utan att fråga TS?L Lilak skrev: