43 358 läst ·
154 svar
43k läst
154 svar
Klagomål med samfälligheten - laddbox
Det verkar vara korkat och inte genomarbetat av samfälligheten. Vår samfällighet har haft en laddbox-grupp som har jobbat med saken innan upphandling. Elfirman har grävt och dragit rör mellan garagen, installerat kabel mellan garagen samt en central. Nu är det nätägaren som skall ansluta centralen. Lösningen var att dra kabel o installera dosor på utsidan av garagen. Sedan får varje husägare köpa installation o laddbox till sitt garage. En smidig lösning som gör att husägaren kan välja mellan att installera laddbox nu eller senare.throne skrev:
Kära medlemmar
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.
Så din granne kommer få sin box installerad i garage eftersom det var tvingande att installera en laddbox, och du vill hellre installera din box på en parkeringsplats och betalar extra för detta? Får inte grannen en box hur som helst en box i sitt garage?throne skrev:
Den är samfällighetsföreningen av 90 radhus medlemmar. Det är inte bostadsrätt. De flesta radhus är äganderätt.
Samfällighetsföreningen samordnar installation av el och inköp av laddboxar till de som vill ha nu. -> Du är rätt. Bara de medlemmar som tackat ja vill ha en laddbox.
1 stolpe till en parkeringsplats utomhus kostar 3000/1500, är detta inklusive laddbox? -> Nej. En laddbox kommer kosta till en medlem (8000kr inclusive installation i garaget) eller (8000+3000kr extra installation kostnad till egna stolpe i parkeringsplats) eller (8000+1500kr om två medlemmar ska dela stolpe mellan parkeringsplatser -den andra medlem ska också betala 8000+1500kr-)
Vem kommer äga laddboxen och installationen? Vem får betala när något går sönder? -> Enligt kommunikationen från styrelsen; det är föreningen som kommer ansvarar till allt. Dock jag tror det finns något konstigt och otydligt med detta.
Vad kostade det att få laddboxen i garaget? -> 8000kr inclusive installation för att kunna få den i garaget.
Det betyder att resterande summa måste tas från samfällighetens kassa -> Korrekt! Styrelsen betalar resten av laddboxar och installationen från kassa; men jag vet inte om de tar detta pengar rätt från bara de medlemmar pengar so tackat ja.
Går det att spärra laddningen till endast utvalda? Då kvittar det var stolpen är installerad, då den endast går att bruka av dej och dom du har valt. Då kan du även ta betalt av en eventuell ny användare som vill koppla på sej i framtiden..throne skrev:
Kära medlemmar
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.
Jag förstår att ämnet drev iväg och kan det ofta göra här. Men helt ärligt, den gamla tanten kommer väl inte att betala 8000 för en laddbox? Då kommer stolpen att bli för din box och kan utökas till ytterligare en box i framtiden om någon är intresserad. I så fall kommer den presumtiva kunden att behöva investera i en laddbox och då är det upp till dem om de ska acceptera att betala 1500 extra för att få boxen på ”din stolpe”.throne skrev:
Jag försökte diskutera detta med er alla på ett respekterat och objektivt sätt från första kommentaren. Jag kommer att ta bort det här inlägget eftersom folk tydligen inte vill läsa det ursprungliga inlägget noggrant eller så försöker de välja sida baserat på sitt taskiga tänkande. De som svarade mig på ett mycket respekterat och artigt sätt säger jag: Tack! De som avledde hela diskussionen till hatretorik med en skit orespekterad ton och hävdar att jag inte uppskattar allt som styrelsen gör oavsett om det var rätt eller fel säger jag: Go fuck yourself; ni och styrelsen tillsammans. Detta ämne är stängt!
Man kan nog dra parallellen med elnätet, om en abonnent vil koppla in sig på en med exempelvis solceller och ”transformatorstationen” eller vad det heter måste uppgraderas så får den abonnenten ta kostnaden, kanske orättvist men det behövs ju inte om kunden avstår. Tänker att detta blir samma för din laddstolpe. Jag hade absolut valt laddbox på p- plats istället för i garage, även om det kostade 1500 extra. Betala och lägg energin på annat. Jag tycker föreningens beslut var rätt, men de borde informera er om beslutet direkt när det var taget.
Var någonstans blir laddboxen som skall sitta på stolpen inkopplad? Hur vet man hur mycket man skall betala för elen?
Jag förstår TS frustrationen, att det inte blev så som utlovad från början, men livet är ju tyvärr så. Jag hade sovit en natt över det och nästa dag varit glad, att det blev en stolpe i alla fall och jag har åtminstone en teoretisk chans att få ut 1.500 sek framöver.
Jag förstår TS frustrationen, att det inte blev så som utlovad från början, men livet är ju tyvärr så. Jag hade sovit en natt över det och nästa dag varit glad, att det blev en stolpe i alla fall och jag har åtminstone en teoretisk chans att få ut 1.500 sek framöver.
Blir ju också tydligare vad som är en del av gemensamhetsanläggningen och samfällt ska betalas via uttaxering och vad som är privat ägt och ska betalas av den enskilde. Och underhållsansvaret blir tydligt.J JanneJoh56 skrev:Det verkar vara korkat och inte genomarbetat av samfälligheten. Vår samfällighet har haft en laddbox-grupp som har jobbat med saken innan upphandling. Elfirman har grävt och dragit rör mellan garagen, installerat kabel mellan garagen samt en central. Nu är det nätägaren som skall ansluta centralen. Lösningen var att dra kabel o installera dosor på utsidan av garagen. Sedan får varje husägare köpa installation o laddbox till sitt garage. En smidig lösning som gör att husägaren kan välja mellan att installera laddbox nu eller senare.
Det rimligaste borde ju vara att alla betalar lika mycket oavsett om de har en parkeringsgranne som vill ha laddbox, hur lång ledning det är till just den parkeringsplatsen mm.
Begär ut anläggningsbeslutet från Lantmäteriet. Står det inget om laddplatser i detta så är det inget som samfälligheten kan eller får fatta beslut om. Att ändra anläggnings beslut kräver att alla som ingår är med på det enhälligt. Likabehandlings principen är nog också tillämplig.
Varför är det rimligast vid individuellt valbara extrabeställningar? Om kostnaden för att lägga till en stolpe är 3000 kr så måste ju den som vill lägga till en stolpe betala just 3000 kr. Om ytterligare en person vill lägga till en stolpe får den också betala 3000 kr, eftersom det är så mycket det kostar.D Daniel 109 skrev:
Om nu en till person kommer och denna kan återanvända den första personens stolpe, ska den också betala 3000 kr? Fastän det inte finns en kostnad? Det om något vore väl orimligt.
Här verkar det redan vara gjort enligt inlägg #18.A Ante Baric skrev:
Var får du den informationen ifrån? Som jag läser det på lantmäteriets hemsida så krävs det inte något enhälligt beslut utan snarare tvärt om, en enskild fastighetsägare kan göra det själv, eller samfälligheten efter stämmobeslut.A Ante Baric skrev:
Lantmäteriet:
Vem kan ansöka om omprövning?
Du som äger en fastighet som har andel i en gemensamhetsanläggning har rätt att ansöka om en omprövning. Som ägare till en fastighet som har upplåtit mark från din fastighet har du också rätt att ansöka om omprövning av de delar av anläggningen som berör din fastighet.
Efter beslut på föreningsstämma har en samfällighetsförening rätt att ansöka om omprövning av en gemensamhetsanläggning som föreningen förvaltar.
När vi är klara med handläggningen så fattas ett anläggningsbeslut som gäller fram till dess att anläggningen upphör eller omprövas igen.
Håller med till fullo, men vill lägga till att TS valt att få laddaren installerad vid yttre p-plats istället för i garage och det kan möjligen orsaka en extrakostnad som TS (och alla andra som gjort samma val.) Men det borde absolut inte vara någon skillnad i kostnad mellan alla som valt att ha laddaren vid p-platsen. Den enda anledningen att TS över huvud taget godtagit att betala 3000 för en egen stolpe är att grannen vägrade betala sin del i stolpen. Det är inte TS problem och TS borde aldrig ens fått frågan.D Daniel 109 skrev:
Som ovan, det är inte TS problem att hans p-platsgranne inte vill ha en laddare och inte vill betala för en stolpe. Alla som vill ha laddare på stolpe vid p-plats borde betala samma. Allt annat är orimligt.A adron skrev:Varför är det rimligast vid individuellt valbara extrabeställningar? Om kostnaden för att lägga till en stolpe är 3000 kr så måste ju den som vill lägga till en stolpe betala just 3000 kr. Om ytterligare en person vill lägga till en stolpe får den också betala 3000 kr, eftersom det är så mycket det kostar.
Om nu en till person kommer och denna kan återanvända den första personens stolpe, ska den också betala 3000 kr? Fastän det inte finns en kostnad? Det om något vore väl orimligt.
Tack 🙏🏻throne skrev:
Jag försökte diskutera detta med er alla på ett respekterat och objektivt sätt från första kommentaren. Jag kommer att ta bort det här inlägget eftersom folk tydligen inte vill läsa det ursprungliga inlägget noggrant eller så försöker de välja sida baserat på sitt taskiga tänkande. De som svarade mig på ett mycket respekterat och artigt sätt säger jag: Tack! De som avledde hela diskussionen till hatretorik med en skit orespekterad ton och hävdar att jag inte uppskattar allt som styrelsen gör oavsett om det var rätt eller fel säger jag: Go fuck yourself; ni och styrelsen tillsammans. Detta ämne är stängt!
Om stolpen inte ingår i den gemensamma upphandlingen utan är ett tillval som enskilda kan göra och stolpen kostar 3000 kr, så är det i grunden rimligt att alla betalar samma 3000 kr.T ToRy skrev:
Om nu två personer kan använda samma stolpe, är det rimligt att kräva att de ändå betalar 3000 kr var eller är det OK att de delar på 3000 kr?
Att TS skulle slippa betala 3000 kr är väl orimligt om det är vad stolpen kostar. Samfälligheten kan inte förväntas täcka upp för att han inte har någon att dela sitt extra individuella tillkommande önskemål med?