43 245 läst ·
154 svar
43k läst
154 svar
Klagomål med samfälligheten - laddbox
Inte en enda som ingår måste egentligen gå med på det. Det är Lantmäteriet som fattar ett myndighetsbeslut om att inrätta en gemensamhetsanläggning och vad som ska ingå. Sen får man bocka och buga och genomföra detta myndighetsbeslut oavsett vad man tycker om det. Det är ingen lokaldemokrati vi talar om utan ett statligt beslut enligt anläggningslagen.A Ante Baric skrev:
Det låter helt absurt och strider mot likhetsprincipen. Din förening kan i majoritetsröstning besluta att dra elmatning till alla platser, där de antingen föreningen betalar eller debitera alla lika. Kostnaden för att sedan montera upp laddbox är då upp till individen, vill man inte så är det eget beslut.
Tyvärr är din bästa väg framåt att skriftligen neka pga beslutet gynnar vissa medlemmar på andras bekostnad och samt föreslå att alla delar lika på matningen. Man bör nämna att nästa steg är tingsrätten om de inte följer likhetsprincipen där du har väldigt stark chans att vinna ditt case.
Tyvärr är din bästa väg framåt att skriftligen neka pga beslutet gynnar vissa medlemmar på andras bekostnad och samt föreslå att alla delar lika på matningen. Man bör nämna att nästa steg är tingsrätten om de inte följer likhetsprincipen där du har väldigt stark chans att vinna ditt case.
Blandar du månne ihop detta forum med Facebook eller Flashback? Hur som helst är inte ditt sätt att uttrycka dig speciellt trevligt. Som du kanske märker får det negativa konsekvenser för dig, även om det på sitt sätt kan roa oss andra.throne skrev:
Inget att lägga mer pengar på. Med det upplägget måste du nog betala. Vi hade 24 av 50 som ville ha laddbox i vårt garage De som ville ha laddbox delade på alla kostnader för elditributionoch boxar oberoende om det var en eller två vid varje box Kostnad netto 9000 efter miljöbidrag 2023. Helt OKthrone skrev:
Kära medlemmar
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.
Är du lika trevlig och öppen i din samfällighet så tycker jag nog att de varit väldigt trevliga och tillmötesgående mot dig.throne skrev:
Intrycket du ger är ju inte det bästa. Tagga ner lite, du kommer hit och ber om hjälp, massor med personer försöker hjälpa dig och ge synpunkter, sedan kommer du med detta?
Det är ju ett ganska otrevligt sätt att bemöta folk.
Fast om jag fattat rätt betalar inte alla 3000 för stolpen. Vissa som har turen att ha en p-granne som också vill ha laddare får betala 1500. Däri ligger orimligheten.A adron skrev:Om stolpen inte ingår i den gemensamma upphandlingen utan är ett tillval som enskilda kan göra och stolpen kostar 3000 kr, så är det i grunden rimligt att alla betalar samma 3000 kr.
Om nu två personer kan använda samma stolpe, är det rimligt att kräva att de ändå betalar 3000 kr var eller är det OK att de delar på 3000 kr?
Att TS skulle slippa betala 3000 kr är väl orimligt om det är vad stolpen kostar. Samfälligheten kan inte förväntas täcka upp för att han inte har någon att dela sitt extra individuella tillkommande önskemål med?
Hej Tror ditt förslag kanske är en del av en lösning. Nu är det så att jag till exempel bor i en samfällighetsförening där runt 15-20% har en elbil och här kommer frågan upp ibland, men med så få som har en elbil har den resterande del inte lust att betala för en laddbox lösning. Kanske man skulle istället titta på en lösning där ett externt bolag levererar en laddstations lösning med snabbladdning. Då kan alla som önskar det ju ladda bilen där och betala för det som man använder.Pjosk75 skrev:
Tack för svaren. Nu har jag en bättre förståelse av hur det fungerar med laddboxarna.
Jag tycker att du har rätt som förväntar dig att få betala 1500 extra för att få en laddbox på parkeringsgaraget.
Det är föreningen som valt att ha 1 stolpe per 2 parkeringsplatser. Och då är det som du skriver orättvist att du behöver betala 3000 enbart för att ingen bredvid vill ha laddbox just nu.
Är det möjligt att byta parkeringsplats, eller finns de intill garaget? För det borde ju finnas en annan medlem som vill ha laddbox utan att de intill vill ha just nu.
Det hade kanske varit möjligt att byta parkeringsplatser, så att alla som ville ha laddboxar placerades intill varandra. Hade troligen gjort det enklare med framdragningen av elkablar också.
Men det beror så klart på hur avtalet med föreningen är skriven.
Föreningen måste ju ha en plan för framtida installation av både stolpar och ladeboxar. För det kommer garanterat komma nya medlemmar om några månader som vill ha en laddbox i garaget eller på parkeringsplatsen.
Då blir det inte en kostnad för samfälligheten som kommer att delas med alla, inklusive dom som inte har en elbil eller inte vill ha en.
Att man väljer att köpa en elbil är tillsvidare ett personligt beslut och bör inte belasta samfälligheten.
Vi kräver ju tex. heller inte att samfälligheten ställer upp med en bensinmack till dom som kör benzin eller diesel.
Fast jag skrev ju precis just det också. Om två personer delar på en stolpe som kostar 3000 kr, är det rimligt att ändå ta 3000 kr var av dem? Det blir ju 6000 kr; vad ska man göra med de extra 3000 kronorna? Elda upp?T ToRy skrev:
Okej, min förra text blev lite otydlig. Jag menade inte att det orimliga är att vissa betalar 1500. Det orimliga är att TS får betala 3000 när andra bara behöver betala 1500, av enda anledningen att TS inte har en p-granne som vill ha laddare.
Mao, alla borde betala 1500, något annat är orimligt.
Förvisso ligger det en viss rimlighet i att alla betalar 3000 oavsett om man delar stolpe eller ej. Frågan är om samfälligheten får göra så...?
(Alternativet är att alla som vill ha laddare betalar lika del av totala kostnaden...)
Mao, alla borde betala 1500, något annat är orimligt.
Förvisso ligger det en viss rimlighet i att alla betalar 3000 oavsett om man delar stolpe eller ej. Frågan är om samfälligheten får göra så...?
(Alternativet är att alla som vill ha laddare betalar lika del av totala kostnaden...)
Redigerat: