Är problemet placeringen av stolpen? Du ville ha den i mitten av parkeringsplatsen?

Vad vore fördelen med det?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Är problemet placeringen av stolpen? Du ville ha den i mitten av parkeringsplatsen?

Vad vore fördelen med det?
Problemet är väl beskrivet som att TS får betala dubbelt så mycket för stolpen som andra medlemmar i samfälligheten.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Men det är ju 2 kablar, blir det inte 2 boxar då?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl beskrivet som att TS får betala dubbelt så mycket för stolpen som andra medlemmar i samfälligheten.
Han valde ju den dealen då hans granne inte var i tresserad av att dela. Kostnaden var ju överenskommen.

throne
Jag försökte diskutera detta med er alla på ett respekterat och objektivt sätt från första kommentaren. Jag kommer att ta bort det här inlägget eftersom folk tydligen inte vill läsa det ursprungliga inlägget noggrant eller så försöker de välja sida baserat på sitt taskiga tänkande. De som svarade mig på ett mycket respekterat och artigt sätt säger jag: Tack! De som avledde hela diskussionen till hatretorik med en skit orespekterad ton och hävdar att jag inte uppskattar allt som styrelsen gör oavsett om det var rätt eller fel säger jag: Go fuck yourself; ni och styrelsen tillsammans. Detta ämne är stängt!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
cpalm och 6 till
  • Laddar…
throne throne skrev:
Jag försökte diskutera detta med er alla på ett respekterat och objektivt sätt från första kommentaren. Jag kommer att ta bort det här inlägget eftersom folk tydligen inte vill läsa det ursprungliga inlägget noggrant eller så försöker de välja sida baserat på sitt taskiga tänkande. De som svarade mig på ett mycket respekterat och artigt sätt säger jag: Tack! De som avledde hela diskussionen till hatretorik med en skit orespekterad ton och hävdar att jag inte uppskattar allt som styrelsen gör oavsett om det var rätt eller fel säger jag: Go fuck yourself; ni och styrelsen tillsammans. Detta ämne är stängt!
Nej det är inte upp till dig att stänga trådar. Ett diskussionsforum fungerar inte så.

• Gilla
  • Älska
MangeH och 12 till
  • Laddar…
Z
Kvackatore Kvackatore skrev:
Sätt dig själv i styrelsen istället för att klaga på att dina grannar lägger ner tid och energi på att fixa för dig.

Off-topic men den skylten är troligtvis olaglig, misstänker att det inte finns någon kommunal trafikförordning som säger att det är 5 km/h som gäller.
Förlåt för off-topic men

Olaglig?
Kan du utveckla?

Kvackatore Kvackatore skrev:
Sätt dig själv i styrelsen istället för att klaga på att dina grannar lägger ner tid och energi på att fixa för dig.

Off-topic men den skylten är troligtvis olaglig, misstänker att det inte finns någon kommunal trafikförordning som säger att det är 5 km/h som gäller.
Olagligt blir det väl om man inte äger vägen?

• Gilla
zapy
  • Laddar…
Z zapy skrev:
Olaglig? Kan du utveckla?
Jag antar att det avses att skylten inte betyder något rent ”lagligt”. Man kan ignorera den utan risk för straff.

throne throne skrev:
Jag beställde min egen stolpe. Sen de installerade det mellan min parkeringsplats och min granne parkeringsplats. Den stolpe ska delas mellan två parkeringsplats ägare (den är inte helt min egna nu), men styrelsen vill att JAG måste betala hella installation kostnaden av den stolpe när den andra parkeringsplats ägare vill inte göra så.
Om jag var granne och inte har en elbil och inte har för avsikt att skaffa en heller, så skulle inte jag heller vilja betala för nån elstolpe!

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
R
throne throne skrev:
Kära medlemmar

Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.

Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.

Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.

När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.

När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.

När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.

Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.

När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.

Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.

Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.

Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.

Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?

Tack så mycket.
En del passar inte in i en förening. Köp ett eget hus på egen tomt med egen stolpe!
Tror föreningens övriga medlemmar skulle bli lättade.
Det är säkert inte enda åsikten du har utan att vilja ingå i styrelsen.
Hur är det med gemensamma uppdrag? Städa, klippa - trimma gräs, sköta lekplats, skotta snö osv?
Där är du säkert först på bollen....

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Bara för att förstå helheten. Är det en bostadsrättsförening eller friköpta hus/radhus som är bostäder?

För mig är hela upplägget med installationen av laddboxarna underligt.
Samfällighetsföreningen samordnar installation av el och inköp av laddboxar till de som vill ha nu.

1 stolpe till en parkeringsplats utomhus kostar 3000/1500, är detta inklusive laddbox?
Vem kommer äga laddboxen och installationen? Vem får betala när något går sönder?

Vad kostade det att få laddboxen i garaget?

3000/1500 kan aldrig räcka till installation av el och inköp av laddboxar. Det betyder att resterande summa måste tas från samfällighetens kassa, vilket betyder att medlemmar som avstår från att ha laddbox subventionerar/betalar installationen. Det om något är orättvist.
3000 kan ju aldrig räcka
I min samfällighet kommer varje stolpe kosta 60.000

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Du hade tänkt betala 3000kr för en stolpe placerad i mitten på din parkeringsplats. Nu får du betala samma summa för en stolpe som är mellan din och grannens plats. En plats som ”alltid” är tom och en granne som inte vill ha en box där.

Du får alltså en box som är bättre placerad men för samma pris. Din ”risk” är att du inte lyckas få halva priset för att din granne inte är intresserad. Och över tid finns det risk att någon åker snålskjuts och kan ha boxen på den stolpen ändå trots att du betalt 3000kr.

Njut och var glad. Så länge ingen ska ha box på samma stolpe har du inte blivit lurad alls. Om sedan grannen vill ha box där så småningom så får du en chans att få 1500kr då. Annars blir du möjligen ”lurad” på dessa då (MEN INTE NU).

Du får ursäkta om du blir förnärmad men du måste antingen ha det jobbigt i livet och reta upp dig på massa saker eller har du inte alls förstått din egen fördel i detta.

Och jag lovar dig, du vill inte ha stolpen placerad i mitten av platsen. Sämsta tänkbara.

• Gilla
mike_of_sweden och 8 till
  • Laddar…
B Barkle skrev:
3000 kan ju aldrig räcka
I min samfällighet kommer varje stolpe kosta 60.000
Är det ink. den ohemula lantmäterikostnaden för ändring av anläggningsbeslut?

Btw, någon som vet hur det går med remissen och eventuell laglättnad för detta?

Jag antar de tänkt sätta en laddbox med dubbla uttag, istället för att sätta en stolpe med två uttag?

Skiljer utlovad effekt mellan att ha en laddbox att dela med granne kontra att ha en egen laddbox/stolpe? Tänker att troligen har anläggningen en egen säkring mot nät och det sker någon typ av lastbalansering över hela anläggningen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.